Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce structură va avea sfârșitul anului școlar? „Nu e corect ca școlile din țară să plătească prețul pentru București”

7640103-hepta_mediafax_foto-zuma_press_hepta.jpg

Image source: 
Hepta/Mediafax Foto

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a revenit miercuri asupra declarațiilor sale de marți, propunând ca Evaluarea Națională să rămână la data obișnuită de desfășurare, 22 iunie. Reacția sa vine după ce reprezentanții elevilor și cei ai părinților au criticat dur varianta avansată de minister, care presupunea mutarea examenului Evaluării Naționale la jumătatea lunii iulie. Pe de altă parte, ministrul Sorin Cîmpeanu și-a menținut poziția în ceea ce privește prelungirea cu două săptămâni a vacanței de primăvară, care ar urma să aibă loc în intervalul 2 aprilie - 4 mai, informează Edupedu.ro. O decizie finală ar urma să fie luată joi, în cadrul Comitetului de Dialog Social, întrunire la care vor participa reprezentații sindicatelor, ai elevilor și ai părinților. Simona David Crisbășanu, vicepreședinte al Coaliției pentru Educație, spune la RFI că e bine că ministerul a fost deschis să schimbe anumite decizii.

Evaluarea Națională, în iulie?

Simona David: Și noi la Coaliția pentru Educație suntem în etapa în care culegem informații și de la membrii noștri și din sistem. Am văzut că feedback-ul din primă fază a fost negativ cu privire la programarea evaluării naționale în iulie. Într-adevăr, va fi foarte cald pentru copii, mai ales că va fi necesară purtarea măștii. Sunt un factor de stres în plus și vremea și condițiile igienico-sanitare care trebuie respectate de către copii. Așadar, flexibilitatea pe care o arată ministerul de a reconsidera decizia credem că este binevenită, în sensul de a ține seama și de ceea ce spun oamenii din sistem, fie din școli, părinții și elevii.

Reporter: Federația Națională a Asociațiilor de Părinți a criticat măsurile anunțate inițial de ministrul Cîmpeanu. Părinții au reclamat decizia de reprogramare a evaluării naționale în iulie. Au invocat argumente asemănătoare cu cele menționate de dumneavoastră. Știm că ministrul a revenit cu o altă propunere. Vom vedea exact ce se va întâmpla în final. Părinții contestă și prelungirea vacanței de primăvară, care ar urma să dureze de pe 2 aprilie până pe 4 mai, o lună, față de două săptămâni cât este în mod normal. Părinții spun că se va provoca o „ruptură în procesul educațional”. Dumneavoastră cum vedeți lucrurile?

SD: Noi la Coaliția pentru Educație susținem în primul rând siguranța și sănătatea tuturor celor implicați în procesul educațional. Dacă este necesară prelungirea vacanței de primăvară, atunci este o măsură care din punct de vedere al siguranței și al sănătății este bine să fie considerată ca o soluție. În același timp, noi suntem preocupați și cu ce se întâmplă cu copii din zonele dezavantajate. Acești copii nu au fost conectați nici online. Chiar dacă au avut tablete în această perioadă, știm de la școli din aceste zone dezavantajate că nu au reușit să se conecteze la procesul educațional. Pentru ei aceste pierderi se acumulează. Este necesar să fie gândit procesul remedial nu doar până se încheie școala, ci poate și pe perioada vacanței de vară. Noi am făcut și anul trecut măsura luării în considerare un tip de școală de vară pentru copiii vulnerabil. Este clar că au pierdut foarte mult. Acum o să se vadă și la simulări și la examenele de evaluare națională și de bacalaureat cât anume au pierdut acești copii care au fost în online un an de zile.

De ce să plătească alte școli pentru situația din București?

Rep: Vorbeați despre siguranța care trebuie să primească când vorbim despre școală și despre elevi. Guvernul a decis că școlile se vor închide nu la atingerea ratei de infectare de șase cazuri la mia de locuitori, așa cum se întâmplă în prezent și în capitală, ci la instaurarea carantinei. Menținerea școlilor deschise are beneficiul de a asigura un act educațional superior prin prezența fizică la ore, dar crește pericolul de infectare pentru copii și pentru familiile lor de acasă. Merită să ne asumăm astfel de riscuri în plus pentru ca elevii să meargă fizic în bănci la școală, chiar și în localitățile cu multe cazuri de Covid?

SD: Este o preocupare justificată aceasta legată de siguranță. În același timp e bine să ne uităm la ponderea acestor zone unde rata de infectare este ridicată față de totalitatea țării. Nu este aceasta situația în majoritatea zonelor din țară. Este clar că prelungirea vacanței de primăvară este o soluție pentru capitală. Chiar sunt în legătură cu școli din mediul rural din zona Buzăului, Prahovei și ei spun că trebuie să plătească prețul pentru București, de exemplu, acum în cazul vacanței de primăvară. Nu spunem că închidem școlile, dar de fapt avem o prelungire a vacanței de primăvară, care este o soluție pentru zonele cu rată de infectare ridicată. Într-un fel, în dezavantaj sunt puse în special mediile defavorizate, mai ales mediul rural, unde copii au revenit la școală în februarie, au apucat să recupereze câte ceva. Sunt în legătură cu câțiva directori de școală care spun că  ceea ce s-a recuperat acum cu acești copii din mediul rural o să fie din nou pierdut într-o lună.

Ascultă:

 
Simona David Crisbășanu, vicepreședinte al Coaliției pentru Educație, despre structura anului școlar