Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Vandalizarea cu graffiti și dublul standard aplicat în cazul bisericii profanate de la I.O.R

biserica_ior_vandalizare.jpg

Biserica IOR vandalizare

Sorin Cucerai, filosof și publicist: “Avem în mod clar o dublă măsură din moment ce aceeași majoritate care tace cu privire la alte graffiti, e revoltată atunci când apar graffiti care par să sugereze o legătură cu comunitatea LGBT.”

Ultimii 30 de ani au transformat calcanurile din orașe în platforme de exprimare pentru artiștii care au ales să își transmită mesajele sub formă de graffiti. Fenomen artistic, comunitar şi social graffiti a stat mereu la limita dintre vandalism și artă urbană. De la mesaje politice până la sloganurile mișcărilor sociale de protest, graffiti a fost unul dintre cele mai vizibile moduri de exprimare folosit de-a lungul timpului. Iar pereții Bucureștiului nu sunt lipsiți de astfel de mesaje cu tentă social-politică. Agenda este largă și prezintă atât subiecte pur liberale, cum ar fi mesaje feministe, pro-avort sau anti-homofobie, dar și elemente definitorii pentru extrema dreaptă ca zvastici, mesaje rasiste, homofobe și care instigă la ură.

Profanarea bisericii din I.O.R 

“LGBT”, “Be Gay.Do Crime” sunt doar câteva dintre mesajele inscripționate cu vopsea roz pe pereții bisericii maramureșene din parcul Alexandru Ioan Cuza. Este pentru prima dată când un lăcaș de cult ortodox devine ținta unui asemenea gen de agresiune. Cazul este cercetat de Parchetul Judecătoriei Sectorului 3 și, deși nu există nicio informație legată de făptaș sau făptași tensiunile au escaladat deja după acuzațiile grave aduse de Patriarhia Română întregii comunități LGBT.

Într-un comunicat extrem de virulent, Biserica Ortodoxă Română, prin vocea purtătorului de cuvânt Vasile Bănescu, a acuzat direct comunitatea LGBT. „Toleranța clamată isteric de nucleele ideologice ale LGBT, mai recent BLM sau ANTIFA, lovește din nou. Și face ceea ce știe ea mai bine: vandalizează, murdărește, expectorează mesaje grotești și, în accese de supremă inteligență, își scrie numele pe toate gardurile. Inclusiv pe zidurile bisericilor. Doar un exemplu strident dintr-un lung șir de acte violente dictate și întreținute de o hidoasă ideologie (neomarxistă) eminamente anticreștină, aplaudată pe alocuri inclusiv mediatic, care infestează progresiv și progresist mediul universitar și social occidental, dar care, în virtutea mimetismului deja consacrat la noi, își găsește, iată, adepți și în România”.

În replică, Teodora Ion Rotaru, directoare executivă la Asociația Accept spune că “această o generalizare extrem de gravă instigă la ură împotriva unei comunități deja marginalizate  și astfel creează un risc de violență, de atacuri împotriva persoanelor indicate, într-o țară în care știm că societatea nu acceptă în majoritate persoanele LGBT.”

“Este regretabil faptul că purtătorul de cuvânt al Patriarhiei face o acuzație globală către o categorie de persoane, nu către un individ sau un grup de indivizi. Așa ceva este greu de tolerat într-o societate democratică” observă publicistul Sorin Cucerai.

Totuși de ce suscită atât de mult interes graffiti-urile scrise cu vopsea roz pe pereții bisericii din parcul Alexandru Ioan Cuza?

“Sunt aparte pentru că oferă posibilitatea majorității să mai dea o palmă unei minorități care și așa este vulnerabilă” este de părere Sorin Cucerai.

Filosoful atrage atenția asupra faptului că “această dublă măsură este compensată de un tip de comportament mai degrabă autoritar, care nu vine în sprijinul minorităților și al grupurilor vulnerabile ci, dimpotrivă,  încearcă să le vulnerabilizeze și mai mult.”

Și pentru europarlamentarul USR Nicu Ștefănuță incidentul pare extrem de bizar. “Sunt convins că e un act politic și dizgrațios. Nu cred că cineva este atât de iresponsabil încât să se semneze în urma unui act de agresiune. Nu există o organizație per se numită LGBT, nu există un sediu al acestei organizații. E vorba de oameni ca toți oamenii și români ca toți românii.”

O temă cu mari șanse de polizare, “mesajul BOR a fost însă a fost criticat de suficient de mulți oameni apropos de virulența și certitudinea din discurs”, observă directoarea executivă a Asociației Accept. Și Sorin Cucerai consideră că inițiativa ctitorului bisericii care a intervenit pe aceasta temă într-un mod tolerant este lăudabilă pentru că “a încercat să oprească valul de ură care ar fi putut crește pe acest subiect.”

În Romania avem mai degrabă de a face cu un conservatorism al status quo-ului

În ciuda acceselor tradiționaliste, semnele schimbării sunt bune. “Trendul este de creștere a acceptării diferenței, a toleranței, ceea ce, cel puțin, pentru moment pare îmbucurător și reprezintă motive de speranță mai ales când apar momente ca acesta”, spune Sorin Cucerai. În opinia lui societatea românească este mai degrabă de tip tradiționalism conservator, dar cu un tip mai aparte de tradiționalism care este mai puțin marcat de ură.

“Este destul de plauzibil că în Romania avem mai degrabă de a face cu un conservatorism al status quo-ului. Societatea sprijină status quo din momentul respectiv. Dacă acesta se schimbă prin introducerea unor legi care să susțină drepturile comunității LGBT este plauzibil să ne așteptăm că societatea nu va reacționa neapărat violent și că se va obișnui cu noul status quo”, crede publicistul.

Teodora Ion Rotaru semnalează faptul că la 20 de ani dezincriminarea persoanelor LGBT în Codul Penal și abrogarea Articolului 200 dezbaterea în societate a evoluat foarte mult.

“Românii au capacitatea să accepte ceea ce văd în jurul lor și sunt convinsă că vom vedea în perioada următoare date care să confirme faptul că homofobia din societatea românească e una latentă, cauzată de necunoaștere, nu este neapărat un fenomen militant”, conchide directoarea Asociației Accept. 

 
Vandalizarea cu graffiti și dublul standard aplicat în cazul bisericii profanate de la I.O.R