Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum vor funcționa regulile din magazine? Explicațiile prefectului Capitalei la RFI

Magazinele trebuie să respecte reguli precise, pentru a evita aglomerația (Sursa foto: pixabay)

Prefectul Capitalei, Alin Stoica, a explicat la RFI cum ar urma să funcționeze noile reguli pentru evitarea aglomerației în magazine. El precizează că nu e vorba de noi reguli ca atare, ci mai degrabă de metode pentru punerea în aplicare a unor lucruri convenite anterior. Prefectul spune că are încredere în comercianți și că primele efecte ale scurtării programului magazinelor, de exemplu, ar urma să se vadă după acest week-end.

Alin Stoica: Nu sunt noi reguli, sunt regulile pe care deja le-am stabilit, nu vrem să schimbăm regulile, vrem să avem o modalitate prin care aceste reguli să fie bine respectate, plecând și de la sesizările pe care le-am avut privind aglomerarea produsă în unele dintre magazine. Discuția a fost în acest sens, pentru stabilirea unor... să spunem... nu sunt reguli, sunt niște...

 

Rep.: Norme de aplicare.

A.S.: Să spunem, da, un ghid de bune practici, mai degrabă, pentru că dumnealor au venit cu informația că mulți dintre dumnealor deja respectă și au niște metode prin care să respecte aceste norme și să evite aglomerarea, lucruri pe care le-am văzut și în trecut. Poate că în unele locuri s-au mai relaxat, dar dumnealor știu foarte bine ce anume și cum anume trebuie să facă, în așa fel încât să respecte regulile care sunt acum în vigoare.

 

Rep.: Între altele, în magazine vor putea intra clienți doar dacă există coșuri de cumpărături disponibile. Cum va putea fi aplicată regula, cine va stabili dacă sunt coșuri libere sau nu? La prima vedere poate părea o chestiune simplă, dar s-ar putea să fie mai complicat.

A.S.: Această metodă de a limita numărul de clienți care simultan se află într-un magazin este aplicabilă acolo unde comerciantul crede că se potrivește și conform obiceiurilor pe care le au ei sau comportamentului clienților sau configurației magazinului și așa mai departe, ei pot să ia decizia, s-o aplice sau să aplice altceva, alte metode, pentru că unii comercianți ne-au atras atenția, exact cum spuneți dvs., că poate fi complicat în unele locuri și atunci dumnealor vin cu alte metode. În unele magazine, comercianții preferă, dacă ei preferă să folosească această metodă, atunci cu siguranță o vor face și vor stabili, în funcție de numărul de clienți care trebuie să fie simultan, un număr de coșuri, în așa fel încât să fie și vizibil pentru clienți că la un moment dat magazinul este plin, sunt suficienți cumpărători și trebuie să aștepte un pic, până când se eliberează din spațiu, ca să poată intra următorul.

 

Rep.: Dar știți bine că unii clienți nu duc coșul de cumpărături înapoi de unde l-au luat, adică de la intrare, ci îl lasă lângă casă. Uneori, găsim coșuri goale chiar și printre raioane. În plus, în unele magazine, angajații dezinfectează regulat coșurile de cumpărături, ceea ce înseamnă că zeci de coșuri nu vor fi disponibile la un anumit interval de timp. În condițiile astea, cât de ușor poate fi aplicată această măsură sau cum vreți să-i spunem?

A.S.: După cum am spus, nu este o măsură, este doar una dintre metode și nu este obligatorie pentru toată lumea, este doar una dintre medote și dacă unui comerciant i se pare potrivită, conform fluxului și regulilor pe care le are fiecare operator, atunci o va aplica, dacă nu, va pune în practică o altă metodă. Evident, ce ați spus dvs. este valabil pentru marile magazine, unde există și un flux de dezinfectare pentru cărucioare și da, acolo există să spunem countere, niște instalații de numărare sau există o numărătoare mecanică, există poate un paznic la intrare care are această sarcină, deci sunt alte metode pe care le aplică. Important este să fie una dintre metodele respective aplicată, astfel încât să știe tot timpul comerciantul câți clienți sunt înăuntru și să respecte acel număr.

 

Încredere în reprezentanții magazinelor

 

Rep.: Am mai trecut printr-o situație similară în 2020, când numărul clienților din magazine era limitat, iar cozile s-au mutat practic din interior în exterior, adică la intrarea în magazine. E asta soluția cea mai eficientă, să muți coada la intrarea în magazin?

A.S.: Este evident mai bine să ai coada de exemplu formată organizat, cu distanțare de doi metri în exterior, în aer liber, decât să ai o aglomerare în interior, care este mai propice sau poate să creeze un mediu în care virusul se transmite mai ușor. Deci dintre cele două, evident că e preferabil să ai o coadă organizată afară, decât să ai o mare aglomerație în interior.

 

Citiți aici anunțul premierului Florin Cîțu pentru programul de Paște: https://www.rfi.ro/politica-132670-citu-circulatie-pana-la-500-de-inviere-si-statiuni-deschise-pe-litoral

 

Rep.: Dar pentru ca toate aceste... nu reguli, nu măsuri, ci metode, cum le spuneți dvs., să poată fi respectate, înseamnă să vă puneți încrederea în retaileri și în special în paznici, care trebuie să vegheze că lucrurile merg cum trebuie. Or noi am mai văzut o chestiune similară anul trecut, când la început situația a funcționat, după care magazinele s-au relaxat și aceste lucruri nu s-au mai respectat în multe centre comerciale.

A.S.: Da, încrederea o avem unii într-alții, în primul rând, adică nu doar în paznicul de la magazin, în operatori, avem încredere în clienți, avem încredere că oamenii înțeleg că este important să ne protejăm sănătatea și viața și atunci evident că vor respecta regulile, în primul rând, de bunăvoie. Am văzut lucrul ăsta că se întâmplă, adică cei mai mulți dintre noi respectă regulile, chiar dacă ne provoacă un disconfort sau ne este greu și aceasta este singura metodă eficientă prin care putem să trecem peste perioada asta. Nu cred în rolul punitiv al statului sau în coerciție. Cred mai degrabă într-o colaborare bună între toți actorii și evident că am încredere în toată lumea.

 

Rep.: Dar nu credeți că și frica de sancțiune, de amendă ar putea să funcționeze aici?

A.S.: Frica funcționează de regulă pe termen scurt. Știm foarte bine din psihologie că frica este doar un instrument care funcționează pe termen foarte scurt și nu provoacă altceva decât resentimente. Nu cred că frica funcționează în general pe termen lung și este mult mai eficient să înțelegem de ce regulile trebuie respectate.

 

Controale în magazine?

 

Rep.: Vor exista și controale în magazine?

A.S.: Evident, știm foarte bine că pot să existe situații în care este nevoie de intervenție sau pentru situații punctuale. Chiar operatorii de retail ne-au spus că este bine să existe și genul acesta de prezență.

 

Rep.: Ce înseamnă situații punctuale?

A.S.: Există posibilitatea ca la un moment dat să existe, nu știu, un client nemulțumit și atunci trebuie să i se explice că lucrurile sunt într-un fel. De asemenea, interacțiunea dintre comerciant și client este întotdeauna o interacțiune mai degrabă comercială și nu o interacțiune prin care comerciantul să impună niște reguli, deci nu este rolul lui neapărat să atragă atenția pentru purtarea măștii și așa mai departe, dar o face, însă dacă există situații în care există unii clienți, foarte puțini, de altfel, pentru că majoritatea respectă, atunci, da, este necesară și prezența unui reprezentant al forțelor de ordine.

 

Rep.: Da, numai că insist puțin pe ce spuneam mai devreme, în general, în marile magazine, lucrurile se respectă. Problema e însă în magazinele medii sau mici, unde de luni bune, aceste chestiuni nu prea se mai respectă. De asta vă întrebam dacă nu ar fi nevoie și de controale și sancțiuni, dincolo de încrederea pe care v-ați dori să o aveți unii într-alții.

A.S.: Da, evident că va exista. Prezența forțelor de ordine pe stradă este, dar nu are ca scop sancționarea, pentru că până la urmă, toată acțiunea pe care noi o facem împreună nu este țintită pentru sancționarea cuiva, ci pur și simplu pentru observarea respectării regulilor. Și da, vor exista reprezentanți ai forțelor de ordine pe stradă, care asta vor face, vor reaminti oamenilor că trebuie să respecte regulile respective.

 

Ce efecte are scurtarea programului magazinelor?

 

Rep.: Cât de eficientă vi se pare măsura legată de scurtarea programului magazinelor în week-end, până la ora 18?

A.S.: În general, toate măsurile care duc la limitarea numărului de interacțiuni și durata acestora sunt măsuri care limitează transmiterea virusului. Deci inclusiv această măsură. Nu sunt prea multe măsuri disponibile pentru autorități. Dacă ne uităm peste tot în lume, măsurile care sunt luate sunt atât legate de limitarea activităților pe care un om le poate face după o anumită oră și limitarea circulației, precum și limitarea activităților economice. Ambele împreună duc către acest rezultat și anume limitarea numărului de interacțiuni și duratei acestora. Evident că măsurile sunt eficiente și o să observăm o scădere a ratei de infectare pe măsură ce trece timpul. Am spus că la două-trei săptămâni se vor vedea efectele. Deci după acest week-end ar trebui să vedem și efectele, dacă ele au funcționat și au fost respectate (...). Acum, pe câtă vreme ea poate fi ținută, asta este altă discuție, este o măsură doar temporară, nu poate fi menținută pe termen nelimitat și va trebui să ne reîntoarcem ușor-ușor la viața normală.

 

Rep.: Dar cu ochiul liber se vede altceva, magazinele sunt aglomerate cu o oră-două înainte de ora 18, de vineri până sâmbătă. Practic, aglomerația s-a mutat de la o oră la alta, deci pare cumva că această regulă nu rezolvă mai nimic, ci dimpotrivă, contribuie la crearea de aglomerații în magazine.

A.S.: În marile magazine nu se întâmplă lucrul ăsta, au atât regulile foarte bine respectate și au investit în măsuri pentru respectarea regulilor și nu am văzut o schimbare foarte mare.

 

Rep.: Problema e în magazinele mai mici, care sunt mai multe.

A.S.: Care sunt în jur de 12 mii în București, cam așa. În aceste magazine, în unele nu se respectă, într-adevăr și de aceea și intervenția de zilele trecute și discuția pe care am avut-o cu retailerii și noi sperăm ca lucrurile să se îmbunătățească. Dacă ne uităm pe curba de prezență în magazine, în general, se aglomerează magazinele mici la final de program, indiferent care ar fi ora aceea (...), de luni până vineri, iar sâmbătă și duminică comportamentul este un pic diferit și anume aglomerarea se produce undeva aproape de prânz. Acesta este un comportament normal al clienților, al nostru, noi de regulă ne ducem mai degrabă spre final de program și da, oriunde am pune acest final de program, aglomerarea va fi mai mare pe final, iar scurtarea programului pe termen scurt a dus la o aglomerare suplimentară pe micile magazine. Noi sperăm că prin discuțiile pe care le-am avut, magazinele vor implementa metode prin care această aglomerare să fie evitată, redusă.

 

Citiți aici ce spune premierul Florin Cîțu despre o posibilă carantină totală în România: https://www.rfi.ro/politica-132636-florin-citu-nu-luam-calcul-o-carantinare-totala-romaniei

 
Alin Stoica, despre regulile din magazine și scurtarea programului centrelor comerciale