Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


O soluție prin care jurnaliștii pot supraviețui și fără patron: vânzările D2C

substack.png

Substack este o platformă cu ajutorul căreia jurnaliștii independenți pot câștiga bani din munca lor
Sursa imaginii: 
AFP via rfi.fr

În 2019, Anna Codrea-Rado, o jurnalistă britanică independentă, s-a alăturat unui grup de autori de conținut care s-a gândit să perceapă o taxă de abonament pentru newsletterul lor săptămânal de pe platforma Substack, trecând astfel la modelul de vânzare D2C - direct către consumator.

„La acea vreme, am crezut că este o nebunie să taxez oamenii pentru e-mailuri. Dar, fiind un autor independent, acest lucru a influențat cumva audiența și inclusiv fluxul de numerar”, povestește ea. Inițial numărul abonaților ei a scăzut rapid la 130, dar apoi a revenit progresiv, până la 2500 de cititori plătitori în momentul de față.

Experiența jurnalistei evidențiază o mișcare care se dezvoltă în piața știrilor, cea a autorilor care își creează propriile mărci pentru a se conecta cu cititorii, ocolind metodele de vânzare tradiționale, mai ales că organizațiile vechi se confruntă cu probleme economice în creștere.

Autorii independenți pot avea propria pagină web online, newsletter, podcast sau chiar se pot conecta prin mesaj-text prin intermediul platformei Subtext.

Jeremy Caplan, director educațional la Newmark Graduate School of Journalism din cadrul Universității din New York, spune că există o preferință crescândă a consumatorilor de a plăti abonamente, de la servicii precum Netflix la Spotify până la mâncare livrată.

„Oamenii tocmai s-au obișnuit cu ideea microabonamentelor care nu costă mult”, explică el. „Și se abonează la mai multe servicii video și poate la mai multe servicii audio, de la muzică la fitness.”

 

Taxe mici  adăugate

Substack are aproximativ 500.000 de abonați care plătesc în medie între 5 și 10 USD pe lună pentru newsletterele difuzate.

Cele mai populare 10 newslettere au generat venituri de aproximativ 15 milioane de dolari anul trecut, potrivit platformei.

Câțiva jurnaliști cunoscuți și-au valorificat reputația. De exemplu, Glenn Greenwald, câștigătorul Premiului Pulitzer, care a demisionat anul trecut de la The Intercept din cauza unor divergențe cu conducerea, ar fi primit peste 80.000 de dolari lunar din newsletter-ul său pe Substack.

Unii spun că trendul este condus de criza din ce în ce mai mare din sectorul mass-media care a îngreunat viața multor jurnaliști salariați.

"Lipsa unei plăți decente și lipsa beneficiilor propuse de companii determină din ce în ce mai mulți oameni să-și dea demisia și să caute alte soluții ", a declarat Jon Schleuss, președintele NewsGuild, care reprezintă jurnaliști de la zeci de organizații mass media.

Piața (TinyLetter, ButtonDown și Patreon, platforme active de mult timp pentru creatori de conținut și performeri) este din ce în ce mai competitivă cu noii participanți, cum ar fi Ghost, care oferă newslettere la prețuri reduse.

Social media este  o cheie pentru a atrage cititori, iar platformele mari acționează.

În ianuarie, Twitter a cumpărat platforma pentru autori independenți Revue, iar în martie Facebook, a anunțat că intenționează sa lanseze propria sa platformă.

David Sirota, fondatorul The Daily Poster, o altă platformă pentru autori, a declarat că modelul newsletter-ului „ne permite să construim o media cu adevărat independentă, non-corporativă, cu multe posibilități  și care poate primi investiții și feedback de la susținători”.

Dar există provocări, spune Sirota.

„Cea mai grea parte a acestui model este că e nevoie de timp pentru a ne extinde și nu există nicio scurtătură pentru a dezvolta o relație semnificativă cu un public din ce în ce mai mare”, a spus el.

„Jurnalismul necesită mult timp și muncă ... Nu-mi place să cer oamenilor să contribuie, dar este singura modalitate de a lansa o media cu adevărat independentă”.

Isaac Saul, creatorul newsletterului politic Tangle, care are aproximativ 3.000 de abonați plătitori, a declarat că modelul respectiv are avantaje.

„Pentru mine, cea mai bună parte este că nu sunt asociat cu alte mărci sau instituții, astfel încât cititorii mei să poată judeca munca mea numai pe baza a ceea ce scriu”, a spus Saul.

Tangle "este despre expunerea oamenilor la o gamă largă de opinii politice. Punctul esențial a ceea ce fac este să rezum pozițiile de dreapta, stânga și centru în legătură cu o poveste politică și apoi să împărtășesc propria mea opinie. Deci, cu siguranță, încerc să înlătur percepțiile părtinitoare și prejudecățile din mass-media", adaugă el.

 

Traducere de Magda Savițchi după articolul AFP preluat de rfi.fr