Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum a ajuns actrița Ada Galeș să facă o afacere cu lumânări parfumate

Într-un an în care cultura a fost greu încercată de pandemie, actrița Ada Galeș a încercat și un alt rol: acela de antreprenor.

Ada Galeș (30 de ani) a știut de mică ce vrea să devină: actriță și nimic nu pare că i-a stat în cale. Născută la Brașov, în 1991, a participat, încă din școală la diverse mici activități legate de actorie, apoi a făcut parte chiar dintr-o trupă de teatru. A vrut să facă facultatea la București, însă nu a reușit din prima. „E o poveste pe care o tot zic, tot așa, pentru impulsionarea oamenilor: «Se poate și dacă picați. Se poate și dacă vă învățați cu eșecul timpuriu”, ne spune ea răspicat.

După ce a intrat la facultate, a dat concurs și a fost angajată la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov. Așa că viața ei s-a împărțit între orașul adoptiv – București – și cel natal – Brașov. Deși, în acea perioadă, a câștigat și un premiu UNITER, nu a stat în teatrul din orașul natal decât doi ani, din cauză că ea împreună cu alți colegi au semnalat niște nereguli în organizarea unor concursuri la teatru. Spune că face parte din generația celor care s-au născut în libertate așa că nu a vrut să lase lucrurile să treacă neobservate:  „Am moștenit această impresie că actorii trebuie să fie aceste ființe care slujesc scândura și atât. Nu! Suntem niște oameni cu niște principii, cu niște valori într-o societate, față de care suntem responsabili. Și a fost foarte importantă trauma pe care am trăit-o.”

S-a angajat apoi la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, avea colaborări și cu alte teatre independente și multe proiecte în minte. Apoi a venit pandemia. „În martie 2020, terminasem un spectacol, abia avusesem premieră cu spectacolul „Beginners” în regia lui Bobi Pricop și ne așteptam să jucăm cât mai mult. Ne gândeam care o să fie proiectele care urmează și eram foarte obosită”, își amintește ea.

A profitat de perioada lockdown-ului pentru a se odihni, însă firea ei neobosită a făcut-o să își testeze limitele și să încerce să facă și altceva pe lângă actorie. Așa că, după ce a primit cadou niște lumânări din ceară naturală, care i-au plăcut foarte mult, s-a gândit că poate ar putea își facă și ea câteva singură. Ideea de business a apărut mai târziu, iar scopul ei a fost, de la început, să îmbine arta cu business-ul, iar produsele să fie eco-friendly. De aceea, etichetele lumânărilor sunt făcute de Animalenas – numele sub care artista româncă Anca Prisăcariu semnează aceste ilustrații – iar ele se pot desprinde și pot rămâne semne de carte. 

Așa s-a născut We Are Phoenix, afacerea cu produse pentru casă și corp care „vorbește despre transformare și despre transformarea prin care trecem în fiecare moment al vieții noastre”, după cum ne-a spus ea.

Nu a pornit singură în această aventură, ci alături de Aureliana Popa, despre care Ada Galeș spune că este la fel de „workaholică” ca și ea. Împreună au investit circa 3.000 de euro pentru ca lumânările parfumate din ceară naturală și produsele de baie (bombe de baie, sare de baie) făcute de ele să ajungă în casele altor oameni. Recunosc că nici măcar nu au avut un business plan. Au avut ideea și au pus-o în practică. 

Deși au lansat afacerea în a doua jumătate a anului trecut, deja au avut vânzări de 12.000 de euro, iar pentru anul acesta speră să ajungă la 50.000 de euro, mai ales că vor mai adăuga și alte produse pe lângă cele pe care le-au dezvoltat deja.

Alături de ele mai sunt și Alexandra Tampa, care se ocupă de producție și face, de pildă, rețete pentru untul de corp sau scrub, mama Adei, Antoaneta Galeș, scriitoare de romane polițiste și art-terapeut, al cărei rol este de a le ajuta pe fete și cu aspecte legate de „marketing, facturi și firmă”.

„Primul client care a plătit pentru lumânări, prima comandă a fost de la Aida Economu, prietenă și actriță și nu se aștepta nimeni, adică lansasem atunci și atunci a intrat comanda. A fost superb, superb”, își amintește Ada Galeș.

Recunosc că au făcut și greșeli: cea mai mare este aceea că nu au gândit site-ul astfel încât clienții să poată comanda ușor, ci, în schimb, s-au concentrat mai mult pe povestea brandului. 
O lumânare costă 128 de lei, iar, în medie, au circa 40 de clienți pe lună. Aureliana Popa știe că, pe perioada verii numărul lor o să scadă: „Numărul de clienți alternează, pentru că, în România cel puțin, lumânările sunt produse sezoniere și atunci, pentru că intrăm în sezonul cald scade numărul de clienți. Ne așteptam cumva la scăderea asta”.
Împreună mai au și alte planuri de afaceri : dezvoltarea unei facilități de cazare de tip glamping între Sighișoara și Brașov, dar plănuiesc, alături de alți parteneri, și dezvoltarea unui spațiu care să îmbine arta cu tehnologia: „Practic, e un spațiu experimental imersiv de anvergură, care combină business-ul și o galerie de artă, un Disneyland, pentru care o să scriem anul ăsta proiectul tehnic și planul de afaceri și o să intrăm în implementare în vreun an jumătate cu el”.