Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


BAC 2021 | Cum învățăm eficient și cum să evităm „blocarea” conținuturilor învățate?

7574388-hepta_mediafax_foto-zuma_press_hepta.jpg

Sursa imaginii: 
Mediafax Foto

Până pe 4 iunie, absolvenţii de liceu se mai pot înscrie pentru prima sesiune a Bacalaureatului din 2021. Potrivit calendarului publicat de Ministerul Educaţiei, examenul de Bacalaureat din acest an va începe pe 28 iunie, cu proba scrisă la Limba şi literatura română. Va fi un an special, încărcat probabil cu și mai multă emoție decât de obicei în contextul pandemiei care a afectat desfășurarea normală a cursurilor. Pregătirea psihologică pentru examenul de Bacalaureat cuprinde mai multe etape, iar cele mai importante sunt redate în Ghidul pentru consilierii școlari, nivelul liceal, volumul III, publicat de Ministerul Educației. Despre provocările de natură psihologică pe care le ridică un stfel de examen pentru elevi a vorbit, la microfonul RFI, profesorul Florin Ulete, consilier școlar la Colegiul Național „Matei Basarab” din București.

Florin Ulete: Când spunem pregătirea psihologică pentru examen ne trimite gândul la gestionarea emoțiilor, la gândirea pozitivă, la gestionarea timpului necesar atât pentru studiu, cât și pentru examen în sala de examen. Acestea pot constitui la un moment dat probleme cu care se confruntă tinerii în fața examenului de bacalaureat. Mulți ajung în preziua examenului fără să fi parcurs planificarea tuturor conținuturilor necesare examenului de bacalaureat. Se știe faptul că dacă în preziua examenului învățăm conținuturi noi, acestea pot bloca conținuturile anterior învățate. Iată o probleme cu care se confruntă. Apoi, mulți nu știu cum să își gestioneze timpul. Așa cum spuneam, atât în situația de studiu, de învățare, de pregătire pe parcursul anului, cât și în situația de examen. Cu privire la timpul alocat pentru pregătire, specialiștii recomandă cel puțin 4 ore alocate pentru studiul individual necesar pentru pregătire (n.r. pe zi). De asemenea, în situația de examen gestionarea timpului este o problemă. Ei au la dispoziție 180 de minute. Nu toți știu cum să gestioneze acest timp. Eu le recomand să aloce întotdeauna 5 minute citirii subiectelor. Citirea integrală a subiectelor face să scadă nivelul de anxietate de performanță și să se poată concentra mai bine pe parcursul examenului. Foarte mulți se reped când vin subiectele să vadă dacă știu să răspundă și nu sunt atenți la modul de formulare al subiectelor, la verbele de acțiune prin care se exprimă fiecare subiect. Apoi le sugerez să aloce 15 minute la final. Sunt situații, mai ales la proba de matematică, când constată că au greșit problema. Dacă nu și-au rezervat cel puțin un sfert de oră nu vor mai avea timp să revină și să corecteze.

Reporter: Profesorii sau părinții îi pot ajuta în vreun fel pe elevi pentru a trece mai ușor peste aceste examene importante și pentru a se pregăti cât mai eficient?

FU: Este foarte important ca atât profesorii, cât și părinții să le fie aproape. Să nu pună presiune pe ei. În pre-ziua examenului nu se mai recomandă să învățăm conținuturi noi. Repetăm ce am parcurs până atunci. De asemenea, se recomandă să mergem cu două ore mai devreme la culcare. Altminteri, vom continua să memorăm, să reactualizăm informația și pe parcursul nopții și a doua zi la examen să fim obosiți, extenuați și să nu ne putem concentra. Să intervină lapsusurile, acea uitare de moment și blocajele intelectuale.

Rep: Pentru cei interesați, domnule profesor, pregătirea psihologică pentru examenul de bacalaureat de exemplu, cuprinde mai multe etape. Cele mai importante sunt redate în Ghidul pentru consilierii școlari nivelul liceal, volumul III, publicat de Ministerul educației. Vă rog să ne spuneți pe scurt ce conține acest ghid și cui îi poat fi el de folos.

FU: Ghidul conține lecții de consiliere școlară pe care specialiștii pot să le facă la clasă ca să îi ajute pe elevi. Este util și din perspectiva pregătirii psihologice pentru examenul de bacalaureat. Sunt câteva lecții demonstrative acolo pe care le pot folosi specialiștii. Mă refer la consilierii școlari din școli.

Ascultă:

 
Profesorul Florin Ulete, consilier școlar, despre cum se învață eficient și cum se gestionează emoțiile dinaintea examenului