
Social
Nou obiectiv anti-pandemie în SUA: 70% vaccinați pînă la 4 iulie
bidenvaccinepixabay.jpg

Corespondentul RFI în SUA are cronica unei mari mobilizări vaccinale:
Campania vaccinală anti-Covid întră într-un ritm nou în această lună, cu obiectivul de a atinge, pînă la 4 iulie, nivelul de 70% din populația eligibilă cu cel puțin o doză.
"Pornim, cu tot armamentul din dotare, într- o campanie de o lună pentru a ne elibera de acest virus, a ne declara independenți de el, a scăpa din gheara în care ne ține de un an de zile. Doar așa vom putea sărbători Ziua Independenței fără teamă și îngrijorare",
a anunțat președintele Biden, care contemplă un peisaj vaccinal pestriț, cu piscuri în state precum Vermont și Hawaii, unde rata vaccinării monodozale a depășit 80%, Pennsylvania, Maine sau Minnesota care au trecut de cota 70, Virginia, New York sau Illinois care-s la o idee de 70% dar și depresiuni în Mississippi (44%) sau Alabama, 46%. În ritmul actual, 45 la 100.00 de eligibili medie săptămînală în primul, 173 în al doilea, cele două state ar avea nevoie de peste un an pentru a urca povârnișul pînă la cota 70. Dacă țin pasul tot așa, Wyoming ar ajunge la destinație în 10 luni, Louisiana în 7, Oklahoma și Dakota de Nord în 6, Missouri și Carolina de Nord în 5. Se estimează că aproximativ 30 de state nu vor atinge, în cadența actuală, obiectivul vaccinal conturat de șeful Casei Albe.
Contraste regionale, inter și întra-statale, există și în materie de vîrstă, gen, etnicitate și rasă. Pe plan național, în rîndul celor dublu-vaccinați--și pe baza unor date limitate dar statistic semnificative--albii reprezintă ceva peste 60%, hispano-americanii în jur de 20%, afro-americanii aproximativ 15%. Distanța vaccinală procentuală între albi și negri este 76 în Colorado, 50 în New Jersey, 43 în Carolina de Sud. În Districtul Federal, albii, minoritari pe ansamblul populației, au un avantaj vaccinal de 13 procente.
"N-aș vrea să adăugăm încă o diviziune la cele, prea multe, existente deja: între locuri în care se trăiește fără teamă de Covid, și locuri în care, la toamnă, boala gravă și moartea se întorc. A te vaccina nu este un act partizan. Să fim o singură Americă, indivizibilă, să facem, împreună, încă un efort pentru ca la toamnă să scăpăm de frică".
Noul impuls este necesar și pentru că ritmul vaccinal zilnic actual, circa 937.000 de doze, marchează o scădere dramatică--aproximativ 30%-- în ultimele cîteva săptămîni.
"E mai ușor decît oricînd să va vaccinați. 90% dintre voi trăiți la maximum 8 Km. de un centru de vaccinare. Începînd din această săptămînă și pe tot parcursul acestei luni, multe centre de vaccinare vor lucra 24 de ore din 24 de vineri pînă sîmbătă seară. Uber și Lyft oferă călătorii gratuite către și de la centre de vaccinare. Frizeri și coafeze de cartier vor deveni promotori ai vaccinării, oferind programări sau avînd posibilitatea de a organiza centre mobile în spațiile proprii. Mii de voluntari vor bate la uși pentru a încuraja vaccinarea. Pentru proprietarii de antreprize mici și mijlocii: dacă oferiți angajaților timp liber plătit pentru a se vaccina, primiți echivalentul cheltuielilor sub formă de credit fiscal. De asemenea, facilităm instalarea de centre de vaccinare la locul de muncă, iar pentru cei care ezită în continuare avem atrăgătoare stimulente și recompense".
În această din urmă privință, state și firme particulare se întrec în generozitate și inventivitate. Statul Ohio a fost primul cu ideea unei loterii, care și-a desemnat deja primul milionar vaccinal. California a plusat, în obișnuitu-i stil spectaculos, cu 15 cîștigători a 50.000 de dolari trași la sorți la sfîrșitul săptămînii trecute, și 10 norocoși care se vor alege, la 15 iunie, cu 1,5 milioane de căciulă. Rețeaua de supermagazine și farmacii Kroger oferă și ea un milion, iar emblematica Anheuser-Busch face cinste, la 4 iulie, cu bere la discreție. Ligile profesioniste de basket, hochei și baseball oferă bilete gratuite celor care se vaccinează în spațiile pe care le-au pus la dispoziție, iar o serie de alte antreprize îi atag pe ezitanți sau sceptici cu mici suveniruri sau cecuri-cadou.
Bere la 4 iulie și Nirvana autumnală a unei Americi triumfătoare în lungul război epidemiologic.
E fezabil, acest sprint estival, obiectivul este realist, dar obstacole rămîn, înalte și ținînd de spiritul hiper-politizat, ultra-partizan al epocii.
"Avem vaccinul, un instrument redutabil, extrem de eficient. În următoarea lună, în următoarele două, trei luni, să ne concentrăm asupra nehotarîților, să-i facem să înțeleagă importanța vaccinului pentru ei și familiile lor. Avem toate resursele, stă în puterea noastră. Dacă reușim, zdrobim virusul",
rostea mobilizator simbolul american al lungii campanii anti-Covid, directorul Institutului Național de Boli Infecțioase, doctorul Anthony Fauci.