Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Internet: O pană ”minoră” care dezvăluie multe vulnerabilități la nivel global

internet.png

Image source: 
AFP via rfi.fr

Sute de website-uri din întreaga lume, printre care cele ale Deliveroo, CNN, Le Monde, Financial Times sau New York Times au căzut brusc marți, 8 iunie, timp de o oră. Un incident care  a afectat sute de milioane de utilizatori și care scoate în evidență fragilitatea extremă a sistemelor noastre de informații.

Deși clasificat deocamdată ca ”minor” de către experții digitali, incidentul a creat un val de stupoare, pentru că, în același timp, au fost paralizate site-uri foarte diverse precum cele ale Deliveroo, CNN, Le Monde, Financial Times, New York Times, mass-media, guvernele precum cel britanic, dar și Casa Albă. Probleme au existat și pentru utilizatorii Spotify, Twitch sau Paypal.

Toate aceste site-uri sunt clienți ai companiei Fastly, cea care se face vinovată pentru eroarea informatică. A durat aproape o oră. O oră este un timp relativ scurt, dar suficient  de lung pentru a pune Bursa în alertă: investitorii au fost pe atât de tulburați pe cât de îngrijorată a fost mass-media.

Evaluează cineva pierderile?

Bursa și-a revenit rapid și și-a continuat activitatea, dar haosul creat de „pana de internet”, reacțiile din partea clienților sau utilizatorilor, tranzacții anulate sau receptate târziu, au generat probabil mai multe pierderi decât pana în sine.

S-a descoperit brusc fața ascunsă a internetului, adică existența serviciilor create special pentru a facilita schimbul de informații. Sarcina companiei Fastly constă în a accelera livrarea de date printr-o rețea de servere împrăștiate în întreaga lume, cât mai aproape de receptori, fie că sunt cititori ai cotidianului Le Monde sau reprezentanți ai Coroanei Britanice care intenționează să se înregistreze pentru vaccin Covid-19.

Cine este Fastly?

Fastly este o companie tânără din California, care are sute de clienți din întreaga lume.

Inginerii săi au identificat și corectat rapid defectul, motiv pentru care Bursa nu a acționat plângeri sau despăgubiri. Totuși, această perturbare evidențiază dependența extremă în care se află clienții săi.

În zece ani de existență, această companie a devenit un element esențial în schimburile noastre digitale, întrucât fără acest intermediar, ar fi nevoie de mult mai mult timp pentru a participa la o conferință online sau pentru a viziona un film. O întârziere care ar fi intolerabilă pentru utilizatorii obișnuiți cu conectivitate permanentă și imediată.

Doar o mână de companii controlează tehnologia rețelelor de livrare a conținutului dezvoltată în anii 1990 pentru a face față creșterii datelor.

Este pentru prima dată când o companie de acest tip se confruntă cu un eșec de această amploare.

Deoarece există doar trei sau patru dintre ele care îndeplinesc această sarcină, ele sunt poziționate astăzi ca verigi slabe în arhitectura internetului: dacă ar fi ținta unui atac cibernetic, ar putea provoca un haos colosal pe întregul glob. Mai ales că cantitatea de date transmise crește exponențial.

Potrivit unui studiu realizat de compania IDC, în următorii trei ani vor fi generate mai multe date decât în ​​ultimele trei decenii. Internetul, care pare atât de vulnerabil astăzi, ar trebui privit ca un serviciu critic pentru sectoare strategice, precum transportul sau electricitatea.

Un serviciu care necesită măsuri de securitate specifice, sugerează un expert în securitate cibernetică din Marea Britanie, care susține că este vorba de o problemă globală, care trebuie abordată la nivelul G7.

 

Traducere de Magda Savițchi după articolul publicat de rfi.fr