Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Profesor despre examenele naționale: Rezultate cosmetizate, nu reflectă realitatea

bacalaureat.jpg

Sursa imaginii: 
Mediafax

Examenul de Bacalaureat  continuă marți cu proba obligatorie a profilului - matematică pentru elevii de la real, în funcție de specializare, și istorie, pentru elevii de la uman. 

 

Ministerul Educației va publica ulterior baremul la matematică și istorie. Tot marți sunt așteptate și rezultatele de la evaluare naționala.
Rezultatele sunt cosmetizate insa, nu reflecta realitatea, explica la RFI Cristina Tunegaru, profesoară de limba română.

Cristina Tunegaru: Au fost destul de ușoare subiectele de anul acesta. Poate probleme ar fi pus subiectul al doilea, care cerea interpretarea unei poezii, comentarea ideilor poetice în raport cu mijloacele artistice. Poate că acolo elevii ar fi avut unele dificultăți. La primul subiect, cel pe baza textului, sunt exerciții de înțelegere a textului.

Acolo elevii trebuie să construiască enunțuri scurte în care să răspundă la cerințele date. Sunt mai degrabă subiecte după modelul Pisa, care verifică capacitatea de înțelegere și de utilizare a informațiilor din text. Un elev care a învățat, care a citit, nu ar trebui să aibă deloc probleme la exercițiul acela, mai ales că nici textul nu era greu de înțeles.

E adevărat că sunt evenimente aglomerate în text, poate că o lectură superficială nu ar fi fost suficientă dar cu câteva lecturi textul putea fi înțeles cu ușurință și exercițiile puteau fi rezolvate. Eseul pune probleme multor elevi. La eseu a fost același subiect ca la simulare. Foarte mulți elevi au ales Moara cu noroc. Cei de la profilul real au avut de prezentat particularitățile unei nuvele, orice nuvelă. Puteau alege și alt text. Puteau alege nuvelele lui Caragiale, puteau alege nuvelele lui Negruzzi, Alexandru Lăpușneanu și așa mai departe. Cei mai mulți au ales Moara cu noroc. Subiectul acesta a fost și la simularea de anul acesta.

Reporter: Se poate spune că e un fel de subiect cu dedicație, în sensul că au trecut, a fost pandemia, copiii au pierdut foarte mult...

CT: Nu aș spune că e un subiect cu dedicație. Dar aș spune că și la evaluare și la bacalaureat subiectele au fost foarte ușoare. Mai ales la evaluare aș spune că au fost mult prea ușoare față de ceea ce ne așteptam.

Problema la evaluare este că ierarhizarea nu va mai fi corectă. Atunci, copiii care au învățat foarte mult, care au muncit foarte mult și care au avut ghinion, nu au avut inspirație sau pur și simplu au făcut o greșeală minoră pierd șansa să ajungă la un liceu bun, șansă pe care o merită.

Știu copii foarte buni, copii cu care am lucrat, copii care ar putea da bacalaureatul mâine, deși ei sunt clasa a VIII-a și care au pierdut pentru că au făcut câteva greșeli minore. Și probabil că mâine nu vor avea 10, ci vor avea 9.50 – 9.60 și își pierd șansa. Același lucru s-a întâmplat și la bacalaureat. Subiectele au fost mai ușoare decât ne așteptam. 

Rep: Ce înseamnă asta pentru o generație? Mai ușoare și totuși pare că fiecare trăiește în lumea lui. Ce înseamnă mai ușor? Ai ușor înseamnă că te duci la privat? Mai ușor înseamnă că nu ajungi undeva? Ce înseamnă acest mai ușor? 
CT: Se vor obține note mai mari decât în anii anteriori. Impactul este diferit în funcție de clasă. La clasa a VIII-a v-am spus care e impactul. Notele vor crește foarte mult la liceu și mulți copii foarte buni nu vor ajunge la liceele dorite tocmai pentru că notele vor crește foarte mult. Deja în București notele la liceele de prestigiu sunt foarte mari. Anul acesta vor crește și mai mult din cauza aceasta. O greșeală oricât de măruntă la examen va fi sancționată. 

Rep: Și asta ce înseamnă
CT: Înseamnă că nu e nevoie să te pregătești foarte mult pentru a obține o notă bună. 

Rep: Poate înseamnă că de fapt sistemul nu e bun? 
CT: Nu că sistemul nu e bun, că că nu sunt recompensați copiii care muncesc, ci mai degrabă cei care au noroc. Degeaba înveți și te chinui să obții o notă bună și înveți un an întreg sau patru ani sau opt ani, cât au învățat ei, dacă ghinionul te face să pierzi și altcineva, care poate a muncit mai puțin decât tine sau un copil mai slab, obține o notă mai bună. Asta ține de noroc, nu de pregătire.

Rep: Dumneavoastră spuneți că practic copiii din a VIII-a ar fi putut rezolva subiectele de astăzi de la bacalaureat?
CT: Unii dintre ei care sunt foarte buni da, cu siguranță. 

Rep: Dar cu un pic de ghinion, cu un pic de neatenție...
CT: Nu știu exact carea  fost intenția Ministerului Educației sau a celor care au făcut subiectele, dar nu cred că putem rezolva problemele în felul acesta. Mai degrabă le ascundem. Cred că e necesar să ne uităm la situația generală a sistemului de acum. Cel puțin pentru copiii de clasa a VIII-a știm că mai mult de 16.000 de copii nu au intrat în examen pentru că au rămas corigenți. Mai sunt și alți copii care nu au venit la examen, deși puteau să participe.

Pentru ei nu e important, nu e relevant examenul de evaluare. Fie vor să meargă mai departe la profesională, fie nu își doresc să își continue studiile. Situațiile acestea sunt valabile mai ales pentru mediile dezavantajate. Dar ele există. Și încă nu avem o situație a numărului de copii care u au fost prezenți la examen deși puteau să participe la examen. 
 

Rep: Cifrele par că sunt la fel de dezastruoase și pe partea de bacalaureat, adică cei care ar fi trebuit, care erau eligibili. Asta ce înseamnă pentru învățământ? 
CT: Înseamnă că numai o anumită parte dintre elevi participă la examenele naționale, iar cifrele pe care o să le vedem în perioada următoare, începând cu săptămâna aceasta pentru evaluare și săptămâna viitoare pentru bacalaureat, nu reflectă realitatea sistemului. O să vedem notele celor care au participat la examen, notele celor care s-au pregătit și notele celor care nu au rămas corigenți.

Dar nu e o definire sau o caracterizare a sistemului în ansamblu. Mai degrabă sunt rezultate cosmetizate ale sistemului. Cred că se încearcă prin aceste subiecte ușoare îmbunătățirea sistemului, să vedem că avem rezultate mai bune, să vedem că avem o rată de promovare mai mare la bac și la evaluare. Dar nu cred că cifrele vor reflecta realitatea.

 
Cristina Tunegaru, profesoară de limba română.