Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Legea homofobă din Ungaria, propusă și în România de UDMR? Asociația Accept: Sunt declarații populiste ale unui lider politic mărunt

ue_zona_de_libertate_pentru_lgbt.jpg

Image source: 
Asociația Accept, bucharest pride 2019

Un deputat intrat în Parlament pe listele UDMR susține că va depune un proiect de lege intitulat ”pentru protecția copiilor”, similar cu cel din Ungaria care a atras critici vehemente din partea liderilor UE. 

Actul normativ din statul vecin, inițiat de Fidesz, partidul premierului Viktor Orban, interzice diseminarea în şcoli a unor chestiuni care țin de educația sexuală și care dau amănunte despre  schimbările de sex sau despre homosexualitate.

Reacția multor lideri de state membre UE a fost de dezaprobare vehementă față de proiectul lui Viktor Orban, iar Comisia Europeană a condiționat avizarea Planului maghiar de Redresare și Reziliență de renunțarea la această lege.

La RFI, directorul executiv al asociației Accept, Teodora Roseti, spune că dezbaterea privind introducerea unei astfel de legi a avut loc deja în România și a fost respinsă ca neconstituțională.

Teodora Roseti: În acest moment nu poate fi vorba de un proiect de lege având în vedere că nu a fost depus niciun draft. Nu știm ce ar putea să conțină. Tot ce există în spațiul public sunt câteva declarații politicianiste, populiste, ale unui lider politic mărunt, care vorbește despre a replica o inițiativă anti drepturile omului din statul vecin nouă. Cred că e cazul să ne dăm seama că dezbaterea asta s-a purtat deja în România, inclusiv la nivel constituțional. Extremiștii au pierdut. Dacă vă aduceți aminte, anul trecut prin iunie, un senator PMP a depus o inițiativă legislativă care dorea să interzică educația despre gen și identitate de gen în școală, în liceu, în facultate. Curtea Constituțională, la sesizarea președintelui României, a spus că acest lucru este împotriva constituției noastre, în primul rând, pentru că acest tip de inițiative încalcă dreptul la educație, la liberă exprimare, dar mai ales drepturile celor care sunt beneficiari ai sistemului de educație.

Reporter: Discuția este mai largă și ține de introducerea educației sexuale în școli. În trecut s-a vorbit mult despre asta. S-a vorbit și recent. În opinia dumneavoastră, ce anume ar trebui să conțină aceste ore de curs în ceea ce privește chestiunile legate de homosexualitate sau comunitatea LGBT, care au fost în centrul dezbaterilor aprinse pe această temă?

TR: Este foarte important să reținem faptul că poziția acestui parlamentar, intrat în parlament pe listele UDMR, nu este neapărat și poziția UDMR. Dezbaterile despre modul în care se poate realiza o programă potrivită vârstei, care să analizeze și să informeze tinerii pe teme care țin de sexualitate, educație pentru sănătate, educație despre propriul corp, consimțământ, boli cu transmitere sexuală sunt deja pe agenda coaliție de guvernare. Există, cel puțin prin vocea premierului Cîțu, un consens ca această educație să se facă. Există pozițiile organizațiilor care luptă pentru drepturile femeilor și care se bazează pe problemele pe care le văd dumnealor în societate, de exemplu, un număr foarte ridicat de sarcini la adolescente, absența accesului la servicii de sănătate pentru femei. Toate programele de educație sexuală nu pot include decât adevăruri științifice despre persoane care fac parte din comunitatea LGBT. Nu ne putem aștepta decât ca aceste programe să includă informații corecte despre orientarea sexuală și despre identitatea de gen.

Rep: Ce le răspundeți celor care spun că oferirea de informații amănunțite despre sexualitate, homosexualitate, transgender sunt dăunătoare? Chiar Biserica Ortodoxă Română a avut o poziție clară de acest fel foarte recent...

TR: Atât timp cât la istorie învățăm despre războaie și nu ne așteptăm ca tinerii să devină niște războinici, cred că este absolut esențial ca informațiile pe care tinerii le primesc despre viață și realitate să fie adevăruri științifice. Nu este ca și cum orientarea sexuală și identitatea de gen sunt lucruri care pot fi învățate. Ele fac parte din ființa fiecărei persoane. Nu sunt chestiuni care prin simpla informare influențează parcursul în viață al unui om. Cu toții, de când suntem foarte mici, ajungem să ne cunoaște propria persoană, să ne înțelegem propria ființă, să înțelegem modul în care ne vedem pe noi înșine în raport cu comportamentul pe care îl avem față de noi înșine, față de ceilalți, față de familie și să înțelegem și ce tip de atracție avem. Lucrurile astea se dezvoltă în timp, în foarte mulți ani. În realitate, în aceste procese educaționale, implicarea și sprijinul familiei este esențial. Este esențial ca oamenii, inclusiv adulții din România, să înțeleagă cât de importantă este educația sexuală, tocmai pentru că vorbesc despre protecția copilului. Discuția despre educație sexuală este una despre protecția copilului, dar despre protecția copilului în mod real, nu despre fantasme.

Ascultă:

 
Directorul executiv al asociației Accept, Teodora Roseti