Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


UNSICAR: Păgubiții City Insurance vor plăti din propriul buzunar, dar își vor recupera banii

polita_asigurare_rca.jpg

Poliță de asigurare RCA (fragment)

Guvernul lucrează la ordonanța care ar trebui să readucă normalitatea în sectorul asigurărilor RCA, după falimentului celui mai important jucător de pe piață, City Insurance, la care aproximativ 3 milioane de români au încheiate polițe. Actul normativ pe care Executivul îl pregătește va fi gata cel mai probabil săptămâna viitoare. La RFI, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), Dorel Duță, explică faptul că, pentru deblocarea situației, este absolut necesar ca legea să permită Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) să efectueze plăți la 60 de zile după publicarea în Monitorul Oficial a falimentului City Insurance. În prezent, legea spune că plățile pot fi efectuate după o perioadă mult mai lungă, respectiv după publicarea în Monitor a unei decizii judecătorești definitive care să ateste falimentul. Între timp, explică Dorel Duță, „cei păgubiți de persoanele care dețin RCA City Insurance vor fi probabil nevoiți să își achite din propriul buzunar reparația, pentru ca ulterior să își recupereze banii de la Fondul de Garantare a Asiguraților”.

Dorel Duță: Asigurații și păgubiții companiei de asigurări City Insurance ar trebui să știe că își vor recupera daunele. Probabil că nu într-un timp foarte scurt. În acest moment, legea 213 privind fondul de garantare are niște prevederi, care, sperăm noi, ca săptămâna viitoare, prin ordonanță de urgență să se modifice puțin termenele, în sensul că plățile să se poată face la momentul publicării la momentul publicării în Monitorul Oficial a deciziei ASF de introducere în faliment a companiei, nu de la momentul rămânerii definitive a unei hotărâri judecătorești privind starea de faliment.

Reporter: Cum ar grăbi revenirea la normal a situației această modificare a legii?

DD: Vă pot da un exemplu foarte simplu. Din moment ce trec 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a deciziei ASF încep plățile. Între timp dosarele de daună se pot deschide, inclusiv astăzi.

Rep: Ca să fie cât mai clar, să luăm exemplu unei persoane a cărei mașină pe care o conduce este lovită în trafic de un alt participant care are asigurare la City Insurance. Acea persoană merge să își repare mașina cu asigurarea celui care a fost vinovat. Ce probleme poate întâmpina în acest moment?

DD: În acest moment după efectuarea actelor la fața locului, constatarea amiabilă sau dacă este cazul și trebuie să meargă la poliție pentru încheierea procesului-verbal, trebuie să se adreseze fondului de garantare printr-o cerere de avizare. Este un document anexă la legea 213. Este publicat pe site-ul fondului de garantare. Deschide dosarul de daună. Problema în acest moment, așa cum intuiesc, este că este posibil ca reparația să fie achitată din fonduri proprii pentru că unitățile reparatoare se feresc un pic, cel puțin pentru moment, în a aștepta să își încaseze banii de la fondul de garantare.

Rep: Și a face reparația pe baza poliței City Insurance...

DD: Avizezi dosarul de daună. Pentru efectuarea reparației merg la un service. Dar există posibilitatea sau există problema că unitatea reparatoare nu știu dacă nu cumva la finalizarea reparației o să mă pună pe mine să plătesc, urmând să îmi recuperez banii pe calea fondului de garantare. Pe măsură ce lucrurile se vor mai așeza referitor la modificarea prin OUG a legii 213, probabil că o parte din unitățile reparatoare vor accepta să își încaseze banii de la fondul de garantare, având în vedere celeritatea cu care se vor depune cererile. Problema cea mai mare era că o hotărâre judecătorească definitivă, care să constate starea de faliment dura probabil câteva luni, poate chiar un an. Prin modificarea legii numai trebuie să așteptăm decizia unei instanțe. Este suficientă publicarea în Monitorul Oficial a deciziei ASF. De atunci curge termenul. Asta presupune că dacă săptămâna viitoare se întâmplă totul, în termen de 60 de zile se pot face plăți de către fond.

Rep: Înțeleg că brokerii vor să se implice activ și să le ofere asistență celor care au nevoie. Cum se implică Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări în tot acest scandal generat de falimentul City Insurance?

DD: Acordarea de consultanță în caz de daună este unul dintre avantajele apelării la serviciile unei societăți de brokeraj. UNSICAR lucrează în acest moment la câteva proiecte. Unul se referă la lansarea unui call center unde asigurații, păgubiții sau orice persoană care are o problemă în legătură cu City vor putea să afle răspunsurile la întrebările pe care le au. Lucrăm la proiect. Cu siguranță în următoarele zile o să devină operațional. În tot acest timp răspundem la toate solicitările. Vin solicitări telefonice ale colegilor noștri. Clienții pun întrebări colegilor noștri. Unele dintre ele, care sunt mai de specialitate, ajung la noi.

Rep: Unde pot suna cei care au nevoie?

DD: În acest moment numărul de telefon pentru call center încă trebuie contractat. Sunt niște proceduri tehnice de alocare. După cum vă spuneam, probabil că în câteva zile va fi operațional și îl vom aduce în atenția opiniei publice. Până atunci îi sfătuiesc pe cei care au o problemă sau au o întrebare să apeleze la brokerul lui, la agentul lui sau la societatea de asigurări și inclusiv la fondul de garantare. Sunt informații pe site-ul fondului de garantare. Și UNSAR împreună cu BAR a publicat un ghid care poate fi consultat.

Ascultă:

 
Președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), Dorel Duță, despre falimentul City Insurance