
Social
Frances Haugen audiată în Parlamentul European și de ce Facebook are motive să se teamă
frances_haugen.png

După ce a făcut aceste afirmații în fața senatorilor americani, Haugen vine în Europa chiar în momentul în care la Bruxelles se pregătește cea mai puternică legislație pentru a controla excesele giganților digitali.
După cum transmite un comunicat al Parlamentului European, deputații vor discuta despre impactul negativ asupra utilizatorilor al produselor și modelelor de afaceri promovate de marile companii tehnologice. Dar și despre modul în care normele digitale ale UE pot aborda aceste probleme.
Audierea are loc și în contextul în care Comitetul pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor discută propunerea prezentată de Comisia Europeană pentru un spațiu digital mai sigur în care drepturile utilizatorilor să fie protejate.
Proiectul de lege prevede inclusiv reguli pentru combaterea conținutului ilegal online, sporirea responsabilității și transparența algoritmilor precum și gestionarea moderării conținutului și a publicității direcționate.
Parlamentarii speră ca prezentarea lui Frances Haugen să clarifice numeroase aspecte, înainte de votul pentru acest proiect de lege.
Potrivit unei analize a ediției americane a Politico, Facebook are toate motivele să fie mai îngrijorat de Europa decât de SUA.
O ”Meta”-problemă
Pentru giganții IT, Europa, cu cei peste 450 de milioane de consumatori, reprezintă aproximativ un sfert din piață, sau 20 de miliarde de dolari din profiturile anuale ale Facebook.
Ei bine, Europa este deschizătoarea de drum în promovarea unor legi agresive pentru a controla excesele lumii digitale.
Autoritățile sale de reglementare au, de asemenea, mai mult de un deceniu de experiență în amendarea unora dintre cele mai mari nume din Silicon Valley, atât pentru abuzurile antitrust, cât și pentru abuzurile de confidențialitate.
De exemplu, noile reguli vor impune Facebook să permită audituri independente regulate cu privire la modul în care gestionează conținutul potențial dăunător. De asemenea, vor forța compania să-și transparentizeze algoritmii utilizați către autoritățile de reglementare.
Dacă firma nu se conformează, gigantul tehnologic – care și-a schimbat recent numele în Meta ca parte a unui efort de rebranding – s-ar putea confrunta cu amenzi de până la șase la sută din veniturile sale anuale, adică zeci de miliarde de dolari.
Legile privind conținutul sunt în stadiu final de dezbatere și vor veni în curând.
Și, după cum remarcă Politico, spre deosebire de diviziunea partizană de la Washington cu privire la reglementarea rețelelor sociale, politicienii din Uniunea Europeană dar și cei din Regatul Unit sunt deja pe aceeași lungime de undă.
Ei sunt gata să oblige Facebook să facă ceea ce a încercat de mult să evite: să-și asume responsabilitatea legală pentru conținut.
Aceasta va obliga companiile de tehnologie să elimine imediat conținutul ilegal, cum ar fi discursul instigator la ură.
Pentru materiale susceptibile de a crea diviziune din punct de vedere politic sau pentru alte materiale legale, dar dăunătoare, cum ar fi postările care seamănă neîncredere în alegerile unei țări, platformele de rețele sociale vor fi obligate să împiedice răspândirea conținutului. Cam așa cum se procedează la stingerea unui incendiu.
Iată, așadar, suficiente motive pentru care audierea lui Frances Haugen în Parlamentul European este un eveniment demn de toată atenția.
Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România
Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica