Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: E un potențial enorm pentru trenurile de noapte

Ce înseamnă un transport viabil, care sunt alternativele reale la transportul cu mașina personală în România, cât de fezabil este mersul cu trenul, prezentat de organizațiile de mediu ca alternativă la avion pe distanțe scurte?

Ionuț Ciurea, director executiv la Asociația Pro Infrastructură, este de părere că în România, trenul are un potențial uriaș și se poate dezvolta, mai ales pe distanțe medii și lungi. În ceea ce privește viteza, specialistul crede că nu merită investiția pe linii de mare viteză care să ajungă la 200 km/oră sau chiar mai mult, pentru că biletele nu sunt ieftine, iar relieful, în cele mai multe regiuni din România, nu permite acest lucru.

Totuși, subliniază că o soluție pentru a-i face pe oameni să călătorească mai mult cu trenul sunt chiar trenurile de noapte. „Cererea pe anumite rute este fantastică, se rezervă cu o săptămână-două înainte, trenurile la cușetă și la vagoane de dormit”, spune Ionuț Ciurea, pentru RFI România.

„E un potențial enorm mai ales pe București-Iași, de exemplu, sau București-Timișoara sau București-Cluj pentru trenurile de noapte pentru că este foarte confortabil după serviciu: te-ai dus la gară și dormi în tren, iar a doua zi ai ajuns la prima oră la Cluj sau la Timișoara sau la Iași, unde ai treabă, fresh, dacă ai material rulant cum trebuie, dacă ai o linie care nu te zdruncină și poți să dormi noaptea”, spune directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură.

Știe însă că atunci când vine vorba de mersul cu trenul în România, confortul este principalul argument adus de cetățeni. Soluția, consideră el, ar putea fi introducerea anumitor clase de low-cost, economy, business sau first class, așa cum există în cazul curselor aeriene,  pe lângă investițiile în infrastructură.

„Dacă te zdruncină și trenul are boghiurile varză, nu ai aer condiționat, ba e cald, ba e rece, nu este bine antifonat ca să fie liniște și ai o linie praf, atunci evident că nu o să poți dormi. Dar, dacă ai linia bună și e un material rulant decent, poți dormi ca la hotel doar că te plimbi un pic. Ba chiar pot să dorm mai bine că te leagănă”, mai explică el, adaugând că investiția, deși s-ar ridica la „câteva sute de milioane de euro”, la nivelul țării nu ar reprezenta un efort uriaș pentru bugetul României.

 

Urmărește interviul integral aici.