Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Acord : Google va plăti pentru conținutul preluat de la AFP

sefii_google_si_afp.png

Directorul executiv al Agence France Presse, Fabrice Fries (dreapta) și CEO-ul Google France, Sébastien Missoffe, la sediul AFP din Paris, 17 noiembrie 2021
Sursa imaginii: 
Thomas Coex / AFP via France24

Este "rezultatul unei lupte îndelungate”, precum și o dorință ,,de a întoarce pagina”: la finalul unor negocieri acerbe privind aplicarea „drepturilor conexe”, Google și AFP au ajuns la un acord prin care gigantul american va plăti pentru conținutul preluat de la agenția internațională de presă pe o perioadă de 5 ani.

Este primul parteneriat încheiat de o agenție de presă în temeiul drepturilor conexe dreptului de autor, o directivă europeană pe care Franța a transpus-o deja în legislația sa națională în 2019. Și este prima țară UE care face acest lucru, scrie site-ul France24.

Chestiunea partajului veniturilor generate pe Web de giganții tehnologiei este centrul multor tensiuni cu mai multe instituții mass-media din întreaga lume.

Acordul "acoperă întreaga Uniune Europeană, în toate limbile AFP, inclusiv în țările care nu au transpus directiva”, a declarat miercuri Fabrice Fries, directorul Agence France-Presse.

AFP produce și distribuie conținut multimedia în șase limbi clienților săi din Franța și din întreaga lume.

Pentru domnul Fries, aceast acord reprezintă "rezultatul unei lupte îndelungate. (...) Am luptat pentru ca agențiile să fie pe deplin eligibile pentru drepturile conexe. Diferența față de un parteneriat comercial este că un contract de drepturi conexe este menit să fie de durată”, a continuat liderul AFP.

"Semnăm acest acord pentru a întoarce pagina și a merge mai departe. Suntem aici pentru a demonstra că liderii se pot înțelege și că am găsit o soluție", a declarat Sébastien Missoffe, directorul executiv al Google Franța, intervievat de jurnaliștii AFP.

Suma forfetară aferentă acordului nu a fost dezvăluită. Acesta "va contribui la distribuirea informațiilor de calitate și la dezvoltarea inovării în cadrul agenției”, a declarat dl Fries.

,,Odată creat acest precedent, vom putea să ne angajăm în negocieri similare cu alte platforme", a declarat Fabrice Fries într-un mesaj intern adresat angajaților agenției.

Investiții în fact-checking

Acordul cu Google va fi completat "foarte curând" de "un program de combatere a dezinformării", au afirmat cele două companii într-un comunicat comun. AFP va oferi în special cursuri de instruire în materie de fact-checking (verificarea faptelor).

În mesajul adresat angajaților, Fabrice Fries a adăugat că Google "va deveni astfel unul dintre primii clienți ai Agenției, alături de Facebook". Grupul american Meta, proprietarul rețelei de socializare, plătește peste 80 de instituții media din întreaga lume, inclusiv AFP, în cadrul unui program de verificare a conținutului.

Noțiunea de drepturi conexe dreptului de autor permite ca ziarele, revistele sau agențiile de știri să fie remunerate atunci când conținutul lor este reutilizat pe Web. A fost instituită pentru platformele online prin articolul 15 din Directiva europeană a drepturilor de autor, adoptată în martie 2019 de Parlamentul European, după mai bine de doi ani de dezbateri aprinse.

Deși a ezitat inițial să plătească publicațiile franceze pentru utilizarea conținutului lor, Google a semnat un acord-cadru la începutul anului 2021, suspendat însă, cu o parte a presei în Franța pentru o perioadă de 3 ani.

Măsuri concrete

Atenționată de editorii de presă, Autoritatea franceză pentru concurență a impus la jumătatea lunii iulie pentru Google o amendă de 500 milioane de euro pentru că nu a negociat „cu bună-credință”. Google a făcut apel și, în același timp, continuă negocierile cu anumite grupuri de media franceze.

La rândul său, Facebook a anunțat în octombrie mai multe acorduri, inclusiv un acord-cadru cu Alianța presei de informare generală prin care intenționează să plătească editorii de presă francezi pentru utilizarea conținutului lor pe o perioadă de 2 ani. Documentul prevede contribuția editorilor la Facebook News, un serviciu de informare deja lansat în Statele Unite șiMarea Britanie, pe care Facebook îl va implementa și în Franța începând cu ianuarie 2022.

Negocierile și tensiunile sunt numeroase în ceea ce privește GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple) și drepturile de autor. În Spania, Google tocmai a anunțat redeschiderea, la începutul lui 2022, a serviciului său Google News, care a fost închis în urmă cu șapte ani în această țară ca reacție la adoptarea unei legi a proprietății intelectuale care o obligă să plătească mass-media.

În Danemarca, principalele mass-media au anunțat în iunie că se vor uni pentru a-și negocia drepturile de autor cu giganții tehnologiei, iar în Australia, a fost adoptată o lege prin care aceștia sunt forțați să plătească mass-media pentru preluarea conținutului lor.

Traducere de Irina Șerban după articolul publicat de France24