Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Fotbalul și criptomonedele - legături periculoase

manchester_stadion.png

Stadionul Manchester City, unul dintre principalele cluburi de fotbal britanice care tocmai a anulat un parteneriat cu o companie clandestină din sectorul criptomonedelor.
Sursa imaginii: 
© Jon Super / France24

Din ce în ce mai multe cluburi de fotbal caută să-și sporească veniturile financiare prin intermediul criptomonedelor. În Marea Britanie, aproape toate cluburile de elită au încheiat acorduri cu companii din acest sector. Parteneriate care pot fi profitabile, dar și riscante, atât pentru cluburi cât și pentru suporteri...

Cluburile de fotbal devin din ce în ce mai interesate de criptomonede. Lucru evident mai ales în Marea Britanie, unde 17 din cele 20 de cluburi din Premier League au încheiat parteneriate cu o companie din acest sector, conform constatărilor tabloidul britanic Daily Mail, care a publicat recent rezultatele unei investigații despre legăturile dintre lumea fotbalului și cea a Bitcoin, a registrelor blockchain și a jetoanelor nefungibile (NFT-uri). https://ro.wikipedia.org/wiki/Jeton_nefungibil

Cotidianul britanic nu le menționează, dar cele trei cluburi britanice care nu au cedat încă în fața criptomonedei par să fie Burnley, Chelsea și Norwich City, potrivit France24.

Un schimb echitabil

Toate celelalte cluburi au cel puțin un parteneriat cu o companie din acest sector. Fie că vorbim de platforme de schimb de criptomonede precum CoinJar, de care a fost atras clubul Brentford, companii de investiții precum eToro, care a încheiat parteneriate cu mai multe cluburi (Arsenal, Newcastle sau chiar Aston Villa), sau site-uri de jocuri cu criptomonede precum Yolo Group (creatorul Bitcoin Casino) care a încheiat un parteneriat cu Southampton.

Aceste conexiuni dintre elitele fotbalului britanic și lumea Bitcoin sau Ethereum este prezentată drept ”alianța viitorului”. Ar fi un schimb echitabil între cluburi și fani, asigură Arsenal, Manchester City și nu numai, în comunicatele lor de presă.

Echipele își găsesc o nouă sursă de venit. După un an dificil pe fondul crizei sanitare, care le-a afectat câștigurile semnificativ, cluburile speră să încaseze zeci de milioane de euro datorită acestor noi parteneriate.

Și în alte țări cluburile au început să aibă mult de câștigat datorită criptomonedelor. Acordul dintre Paris Saint-Germain și site-ul Soros.com ar urma să ofere un venit garantat de 2,5 milioane de euro pe an clubului din capitala Franței, după cum analizează ziarul L’Équipe.

Iar în Mexic, clubul Necaxa a strâns 1,5 milioane de dolari prin vânzarea a 1% din acțiuni sub formă de NFT-uri, jetoane nefungibile digitale cu drepturi de proprietate atașate, raportează site-ul Sport Business Journal.

Acest potențial câștig este cu atât mai important pentru cluburile britanice, cu cât ar putea să piardă veniturile din site-urile de pariuri online, care în prezent sunt printre principalii sponsori ai cluburilor engleze. Din primele douăzeci de cluburi, nouă au tricouri sponsorizate de mărci precum Betway (West Ham), Betvictor (Fulham) sau W88 (Crystal Palace). Aceste oferte aduc în jur de 75 de milioane de euro pe sezon cluburilor în cauză, însă legiuitorul britanic ia în considerare interzicerea acestor parteneriate care promovează pariurile online.

„Cred că cluburile de fotbal își vor intensifica și mai mult parteneriatele cu companii din sectorul criptomonedei pentru a-și reduce dependența de sponsorizările obținute prin intermediul site-urilor de pariuri online”, a afirmat pentru Daily Mail, Charlie Bannister, specialist la agenția de marketing SGI Sports.

Riscul pentru suporteri

Aceste acorduri vor permite, de asemenea, fanilor „să fie mai aproape de viața clubului lor preferat”, a anunțat clubul Everton FC în august a.c., pentru a-și justifica parteneriatul cu Socios.com, un creator de criptomonede sportive care este asociat cu zeci de cluburi de fotbal din lume, inclusiv PSG și FC Barcelona.

În Marea Britanie, Socios.com – fondat de antreprenorul francez Alexandre Dreyfus - are parteneriate cu Everton, Manchester City, Leeds, Aston Villa și Arsenal. Această companie creează jetoane digitale în culorile clubului, pe care fanii le pot cumpăra pentru a câștiga dreptul de a participa la anumite decizii.

Suporterii nu devin acționari ai clubului, dar pot influența, prin sondaje online, alegerea culorii eșarfei purtate într-o anumită zi de antrenor sau a muzicii care urmează să fie cântată pe stadion atunci când un gol este marcat. ”Este un mod de a ieși în evidență din mulțime”, spune Max Rabinovitch, director corporativ al Socios.com, intervievat de Sport Business Journal.

Această nouă obligație, în unele cluburi, de a cumpăra dreptul de a participa la anumite decizii de suprafață, este prost văzută de mai multe grupuri de suporteri englezi. Cei de la West Ham au reușit chiar, în 2019, să convingă conducerea clubului să pună capăt parteneriatului cu Socios.com, argumentând că „este un mecanism de exploatare financiară a angajamentului fanilor față de club, angajamentul care ar trebui mai degrabă recompensat”.

Ca să nu mai vorbim de pericolul de a-ți pierde economiile. Valoarea jetonului digital, odată emis, se poate modifica în funcție de cerere. „Sunt active speculative care nu fac obiectul niciunei reglementări”, a avertizat Charles Randall, președintele Autorității de Conduită Financiară (FCA), responsabilă de reglementarea pieței financiare din Marea Britanie, pentru Daily Mail.

Ca să-și spună cuvântul, „fanii vor trebui să se aventureze în ecosistemul criptomonedei, un mediu pe care foarte puțini îl cunosc”, regretă grupul de suporteri ai Leeds, după înțelegerea la care s-a ajuns în august între clubul lor preferat și Socios.com.

Această cursă pentru sponsori la un nou nivel a determinat, de asemenea, unele dintre cele mai mari cluburi din lume să pășească în lumea criptomonedelor. Pe 19 noiembrie, Manchester City și-a suspendat acordul cu compania 3Key, la doar o săptămână după semnarea acestuia. Utilizatorii de pe internet, care nu au reușit să găsească cea mai mică dovadă că existența persoanelor care pretind că reprezintă compania ar fi reală, au exprimat îndoieli serioase cu privire la legitimitatea acestei pretinse „specialiste în finanțarea descentralizată”, relatează cotidianul britanic The Guardian.

Și, doar cu o zi înainte, FC Barcelona rupea un acord cu Ownix, un start-up al unui om de afaceri israelian arestat pentru mai multe fraude cu criptomonede.

 

Traducere de Irina Șerban după articolul publicat de France 24