Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Trezirea la realitate: Cineaștii din India încep să scoată la lumină nedreptățile structurale din societate

india.png

Un indian urmărește filmul "Jai Bhim" difuzat de Amazon Prime, New Delhi, India, 30 noiembrie 2021
Sursa imaginii: 
AFP via France24

Producătorii de film independenți încep să atace direct stereotipurile societății indiene, bazată pe organizarea pe caste, aducând pe ecrane povești adevărate de viață ale celor din castele inferioare și, mai mult, atribuind din ce în ce mai des roluri principale actorilor care fac parte din aceste caste. Un reportaj realizat de France24:

Majoritatea regizorilor provin din industria de film tamilă, cunoscută sub numele de "Kollywood", deoarece multe studiouri sunt situate în districtul Kodambakkam din Chennai, fostul Madras.

Iar unii dintre ei chiar provin din comunitățile oprimate de sistemul de caste al țării.

Producțiile cinematografice din Kollywood, în limba tamilă, sunt în general puse în umbră de filmele de mare anvergură financiară bollywoodiene, din limba hindi.

Însă drama tamilă "Jai Bhim", difuzată de la începutul lunii noiembrie pe Amazon Prime și foarte apreciată pe platforma IMBd, este o excepție care scoate în lumină dezvoltarea industriei cinematografice a Kollywood.

Filmul prezintă povestea adevărată a lui K. Chandru, un avocat, interpretat de marele actor tamil Suriya Sivakumar și a clientei sale, Sengeni, o femeie dintr-un trib indian al cărui soț a fost acuzat de furt în 1993, apoi torturat și ucis în arest.

"Jai Bhim" a fost apreciat pentru punerea în evidență a violenței sistemului judiciar din India.

 

“Vrem ca acest film să rupă tăcerea”

Acesta este cel mai recent film care atacă stereotipurile din India, potrivit cărora cei din castele inferioare nu au dreptul la cuvânt și trebuie să stea mereu cu capul plecat,  propunând  personaje demne, care dau sens vieții lor și se ridică în picioare pentru a-și afirma drepturile.

“Motivul pentru care nedreptățile îi ating doar pe cei vulnerabili este că noi alegem să tăcem din gură”, a declarat T.J. Gnanavel, regizorul filmului "Jai Bhim", în vârstă de 42 de ani.

“Vrem ca acest film să rupă tăcerea”, a explicat el, “vreau să spun că tăcerea în care este afundată societatea este mult mai brutală și mai periculoasă decât brutalitatea autorităților”.

K. Chandru, acum judecător pensionat, și-a amintit că tinerii indieni, după ce au văzut filmul, i-au spus că nu știau nimic despre triburi și despre ce se întâmpla în trecut.

“Toți sunt curioși de ceea ce le putem oferi (…) iar asta reprezintă cea mai mare victorie a filmului nostru”, a afirmat regizorul.

Profund impresionat de povestea din film, ministrul statului Tamil Nadu (din sud), M.K. Stalin, a promis să ia măsuri privind triburile, în special să ofere acces la ajutor social, apă potabilă și curent electric.

Însă cei din casta Vanniyar, dominantă în regiunea Tamil, s-au plâns că au fost puși într-o lumină proastă în film, iar unul din actori a avut nevoie de protecția polițiștilor, în timp ce pe rețele de socializare a izbucnit un val de admirație.

 

Selectat pentru Premiile Oscar 2022

Un alt film Tamil lansat în acest an, "Koozhangal", realizat de regizorul P.S Vinothraj, difuzat în străinătate sub titlul "Pebbles", a fost selectat pentru Premiile Oscar 2022. Filmul prezintă povestea adevărată a unui băiețel dintr-o zonă rurală mizerabilă care îl urmează pe tatăl său, un alcoolic, în căutarea mamei sale care a fugit de acasă din cauza violenței.

În India trăiesc aproximativ 200 de milioane de ”daliți”, cândva numiți “cei de neatins”, cea mai joasă treaptă a sistemului de caste, și peste 100 de milioane de membri ai diferitelor triburi.

Ei sunt reprezentați rareori în cinematografia Bollywood, iar atunci când apar sunt personaje oprimate care așteaptă un salvator din castă superioară, afirmă regizorul Dalit Neeraj Ghaywan, al cărui prim film "Masaan" a fost premiat la Festivalul de la Cannes în 2015.

După el, doar poveștile Kollywood sunt autentice, “persoanjele sunt umane, și nu doar victime ale atrocităților”.

 

Trezirea la realitate

Istoricul de film S. Theodore Baskaran este de părere că politica de extremă dreapta a partidului naționalist hindu Wharatiya Janata (BJP), aflat la guvernare, a stârnit contrareacții, contribuind astfel la producția acestor filme, precum și la conștientizarea și educarea politică ce ia amploare în rândul daliților din Tamil Nadu.

Este “începutul trezirii la realitate” din cinematografia indiană, adaugă istoricul.

Unii daliți, odată ajunși în industria filmului, își ascund originea și chiar își schimbă numele de familie, spune emoționat regizorul Nagraj Manjule, dalit din Maharashtra, sediul Bollywoodului.

“Am decis că, orice s-ar întâmpla, trebuie să-mi fac cunoscute originile, să spun adevărul”, afirmă acesta.

Cel de-al doilea lungmetraj al său, “Sairat”, ce surprinde povestea de dragoste dintre doi tineri din caste diferite, a avut parte de mare succes la difuzarea sa în 2016.

"Am fost întotdeauna în mijlocul mulțimii, nu pe scenă sau pe marele ecran", explică el, "așa că atunci când daliții văd pe unul de-al lor cum își spune povestea, se simt mândri."

 

Traducere de Elena Neguș după articolul publicat de France 24