Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ministerul Sănătății | Măsuri pentru gestionarea pandemiei COVID-19

coronavirus-4957673_1920.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Ministerul Sănătății a publicat miercuri planul de măsuri pentru gestionarea valului 5 al pandemiei de COVID-19.

Înființarea la Ministerul Sănătății a Grupului de Managemement al Informațiilor Operative în Sănătate, GMIOS: 

▪ coordonarea alocării resurselor de asistență medicală pentru pacienții COVID-19, dar și pentru cei cu alte patologii;
▪ evidență în timp real a capacității ATI în spitalele din România.

Înființarea la nivel județean a unor structuri de coordonare a asistenței medicale spitalicești (Prefect, reprezentant al CJ, DSP, manager/director
medical de la spitale).

Noi planuri de comunicare între structurile medicale, respectiv de informare între acestea și populație:
▪ lista centrelor de testare si de evaluare din fiecare județ va disponibilă
pe site-ul Ministerului Sănătății și pe cele ale DSP-urilor;
▪ pachet de informații și recomandări accesibile detaliate pentru
pacienții infectați cu COVID-19.

EXTINDEREA CAPACITĂȚII DE TESTARE ȘI A ROLULUI ASISTENȚEI MEDICALE AMBULATORII

Creșterea rapidă a capacității de testare (introducerea decontării testelor pe bază de antigen la nivelul cabinetelor medicilor de familie).
Organizarea și operaționalizarea la nivel local a centrelor de evaluare ambulatorie a pacienților cu forme ușoare și medii
Crearea centrelor de evaluare pentru pacienții cu forme medii care au factori de risc (evaluare biologică și imagistică în vederea administrării de
tratament antiviral în ambulatoriu).

Realizarea Ghidului de recomandări pentru monitorizare, evaluare, tratament și asistență medicală ambulatorie (inclusiv prescrierea de
medicamente antivirale); Dezvoltarea asistenței medicale prin consultări și parteneriat cu
organizațiile medicilor de familie și cu CMR

CREȘTEREA SIGURANȚEI PACIENTULUI ȘI A CAPACITĂȚII DE RĂSPUNS

Creșterea siguranței pacientului în spital. Managerii de spital sunt obligați să dispună:
▪ verificarea și remedierea deficientelor circuitelor electrice și a instalațiilor de
oxigen;
▪ asigurarea capacităților de oxigen necesare în perioada de vârf pandemic;
▪ semnalarea către Ministerul Sănătății a problemelor majore.
Asigurarea numărului de paturi alocate pentru pacienții COVID cu formă medie la
20%, cu o flexibilizare până la 30%.

Creșterea în bugetul pentru anul 2022 a resurselor pentru secțiile ATI (cu 65% mai mult față de 2021). În prezent, sunt complet funcționale la nivel național 2.805 paturi
ATI (pentru pacienți COVID-19 și cu alte patologii); Suplimentarea numărului de spitale care beneficiază de finanțare suplimentară prin programul „Acțiuni Prioritare ATI”, în scopul creșterii capacității de răspuns a sistemului medical (de la 116 la 128 unități ATI pentru adulți).

TRATAMENT ACCESIBIL ȘI ADAPTAT NOILOR RESURSE TERAPEUTICE

Adaptarea protocolului de tratament al pacienților COVID-19, cu includerea medicamentelor antivirale în tratamentul ambulatoriu; Crearea unui mecanism instituțional pentru asigurarea în centrele de evaluare a tratamentului antiviral oral și a anticorpilor monoclonali. Extinderea tratamentului antiviral ambulatoriu, inclusiv cu
medicamentele inovative: Paxlovid, Molnupiravir. Monitorizarea permanentă a stocurilor de medicamente (antivirale, antiinflamatorii și imunomodulatoare, anticorpi monoclonali) la nivelul spitalelor și transmiterea nevoilor către Ministerul Sănătății, pentru achiziții și alocări rapide.

Elaborarea de instrumente de comunicare vizuale pentru populație, referitoare la COVID-19

Revitalizarea campaniei de vaccinare prin creșterea ponderii informării realizate de către profesioniștii din sănătate și persoane cu mare autoritate profesională.
✓Pachete de informații adaptate pentru populație diseminate la nivelul instituțiilor publice (MS, INSP, DSP), prin organizațiile de pacienți și cele profesionale
medicale.
✓ Înființarea Comitetului consultativ „Parteneri pentru Sănătate” pentru îmbunătățirea accesului la asistența medicală (reprezentanți ai organizațiilor de
pacienți, organizații cu activitate relevantă în domeniu).
✓Consultări periodice cu reprezentanții cultelor religioase, agenților economici,
organizațiilor profesionale și sindicatelor (mecanism decizional incluziv) privind
deciziile de sănătate publică.

RECOMANDĂRI PENTRU POPULAȚIE

✓ Vaccinarea previne formele severe și decesele, respectiv reduce transmiterea virusului către alte persoane.
✓ Este vitală respectarea măsurilor de distanțare, igienă personală, portul corect al măștii.
✓ Testați-vă înaintea contactului apropiat cu persoane vulnerabile nevaccinate!
✓ Testați-vă la primele simptome și declarați imediat rezultatul pozitiv al testării!
✓ Discutați imediat cu medicului de familie pentru testare și îndrumare!
✓ Nu vă tratați cu antibiotice împotriva îmbolnăvirii cu COVID-19!
✓ Nu vă tratați cu antivirale, care pot fi toxice, dacă nu vă sunt recomandate de
medic!
✓ Dotați-vă cu termometru și pulsoximetru pentru a vă monitoriza starea de
sănătate, dacă sunteți pozitiv COVID-19!

RECOMANDĂRI PENTRU INSTITUȚIILE PUBLICE ȘI PRIVATE

✓Efectuați triajul zilnic al angajaților!
✓Monitorizați permanent starea de sănătate a angajaților. E mai ieftin să
previi decât să ai colegi bolnavi!
✓Organizați programul de lucru decalat, pentru a evita aglomerarea spațiilor
comune.
✓ Încurajați munca la domiciliu (telemuncă).
✓Puneți la dispoziția angajaților măști, dezinfectante și asigurați curățenia și
aerisirea periodică a spațiilor de lucru.
✓ Încurajați vaccinarea angajaților.
✓ Revizuiți Planul de continuare a activității (Bussines Continuity Plan)
pentru limitarea efectelor absenteismului masiv.