Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


2021, o altă șansă pierdută pentru proiectul „România Educată”

romania_educata.jpg

Sursa imaginii: 
romaniaeducata.ro

Declarația a fost făcută la RFI România de expertul în educație Mirabela Amarandei. Este specialist în politici educaționale și cercetător doctorand al Facultății de Psihologie și Stiințele Educației din cadrul Universității din București. Deține o experiență bogată în domeniul politicilor educaționale și în comunicare publică.A lucrat în instituții publice centrale, având atribuții în analiza și elaborarea de politici publice în domeniul educației și al cercetării.În acest moment, este implicată în proiecte care vizează comunitatea academică a Universității din București.

Expertul precizează că nu s-au pus pe masă soluții, impopulare de multe ori, dar care să sprijine modernizarea sistemului de educație care, subliniază ea, suferă teribil în ultimii ani. Ea spune că nimic nu ne garantează că după încheierea mandatului președintelui Klaus Iohannis „România Educată” nu o să îngălbenească în sertare.

Cum ați caracteriza proiectul „România Educată” în 2021?

Mirabela Amarandei : Cred că am pierdut o șansă sau temerea mea este că am pierdut o șansă, aceea ca în anul acesta, 2021, ceea ce își propune „România Educată”, atât din perspectiva universitară, cât și din privința învățământului universitar-academic, încearcă să ruleze ca proiect de lege, asumat de guvern și apoi adoptat de Parlament, desigur, discutând aici și despre dialogul care trebuie să aibă loc între toți actorii instituționali cu implicații în zona educației.

De ce spun acest lucru? Pentru că vedem în ultima perioadă cum ceea ce își propunea la început Ministerul Educației, prin vocea ministrului actual al Educației, aceea de a asigura un pachet legislativ care să poată fi dus înspre dezbatere și aprobare, iată, constatăm, tot așa, din declarații sau din documente oficiale, inclusiv ale Comisiei Europene, că se va amâna până în cel de-al treilea trimestru lui 2023. Deci, iată, încă o fereastră de oportunitate cu, sper, două forțe reformatoare care s-au aflat la un anumit moment în Arcul guvernamental, sau cel puțin dădeau impresia că sunt forțe reformatoare, inclusiv în zona educației, să fi pus pe masă soluții impopulare lor, dar care să sprijine dezvoltarea, modernizarea sistemului național de educație care suferă teribil în ultimii ani și lucrul acesta îl vedem inclusiv din rezultatele pe care sistemul ni le aduce la suprafață atunci când vorbim despre valorile internaționale, dar și din cazurile concrete ale micuților, școlarilor sau ale studenților care suferă din pricina lipsei calității educației sau a lipsei unei perspetive incluzive în sistemul național de educație. Cred că am pierdut o oportunitate majoră, pe care nu știu dacă o vom putea recupera în viitorul apropiat, o lipsă datorată faptului politic.

 

România Educată, un proiect inițiat de președintele Klaus Iohannis, acum cinci ani. Dacă ar trebui ca experții în educație să puncteze trei rezultate, trei realizări, care ar fi acelea?

Mirabela Amarandei : Câștigurile din ultima perioadă, din ultimul an, le-aș duce în două zone. Pe de o parte, în zona discursului public, a percepției și aici, desigur, s-ar discuta și pro și contra despre România Educată, despre principiile, valorile și soluțiile pe care proiectul le propune. Unele dintre ele aduc noutate în zona politicilor educaționale pentru că pun pe masă soluții inovatoare, în corelare cu perspectiva europeană și amintesc aici de micro credențiale, alianțele de universități europene, din perspetiva președinției franceze, a Consiliului Europei, care va fi preluată de la 1 ianuarie.

Aceasta este o prioritate pentru președintele Macron și pentru Franța, iar pe de altă parte, trebuie să ne uităm cu atenție și spre PNRR, spre ceea ce își propune PNRR. Înțelegem că au fost aprobate fonduri oficiale pentru aplicarea principiilor, valorilor și măsurilor propuse de România Educată, undeva la 12% din bugetul PNRR pe câteva zone cheie și aș menționa aici doar educația pentru știință. Iată acele 10.000 de laboratoare școlare, era o penurie de investiții în educația științifică, pentru reducerea abandonului școlar și investițiile în învățământul superior.

Desigur, ne uităm și la celaltă parte a monedei, aceea că încă nu avem o discuție substanțială despre un proiect de lege care să transpună cel puțin o parte din soluțiile propuse de proiectul România Educată în cadrul legislativ, care să sprijine o modernizare reală în fiecare școală, în fiecare instituție și universitate, pentru modernizarea învățământului din România. Să mai vorbim accentuat despre ideea de a dezvolta politici de incluziune pentru copiii care suferă de foame. Pe de altă parte, robotizarea, digitalizarea, tehnologia avansează într-un ritm destul de alert și nu mai reușim să ținem pasul. Sunt două lumi care se conectează foarte puțin.

Ce aduce anul 2022 pentru proiectul România Educată?

Mirabela Amarandei : Ar trebui să aducă mai multă responsabilitate politică și a politicilor din educație, mai multă voință, dar în egală măsură, cred că și mai multă responsabilitate a celor care lucrează în școli, în licee, în inspectoratele școlare, în universități pentru că o lege, un ordin de ministru, oricât de bine ar suna ele, nu pot să capete viață decât prin responsabilitatea și buna credință a celor care transpun toate aceste lucruri în practică.

Ne-am obișnuit cu reforme demarate, apoi aruncate la coșul de gunoi atunci când se schimbă garnitura politică. Nu avem proiecte pe termene medii și mari. Ce garantează că după încheierea mandatului președintelui Klaus Iohannis, proiectul România Educată nu ajunge la coșul de gunoi sau într-un sertar pentru că vedem termene ca 2024-2025?

Mirabela Amarandei : Nimic nu ne poate garanta lucrul acesta, nu sunt optimistă din punctul acesta de vedere, dar cred că se poate construi cu adevărat și durabil și în educație, dar și în alte domenii publice atunci când voința populară pune presiune pe politică să își asume anumite decizii.

 
2021, o altă șansă pierdută pentru proiectul „România Educată”