Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Scurtă incursiune pe șantierul Metavers

realitate_virtuala.png

Jacheta haptică poate transmite senzația fizică a îmbrățișării. Salonul CES, Las Vegas, 5 ianuarie 2022
Sursa imaginii: 
Patrick T. Fallon / AFP via France24

„Ce ar fi metaversul fără senzații? Niște simple avatare", spune José Fuertes, a cărui jachetă haptică, căptușită cu o mulțime de senzori îi permite să simtă îmbrățișările, dar și loviturile primite în realitatea virtuală. La salonul Las Vegas Technology Show (CES), multe start-up-uri și-au lansat săptămâna trecută inovațiile menite să contribuie la construcția „metaversului”, un univers paralel care îmbină realitatea umană, cu cea augmentată și virtuală, transmite France24.

Jacheta mulată are benzi care se lipesc de piele, cu senzori conectați la o aplicație mobilă. Înainte de a-și pune casca de realitate virtuală (VR), utilizatorul poate alege intensitatea fiecărei senzații, de la mușcături de insecte până la sângele scurs dintr-o rană de glonț.

„Vrem să dăm formă metaversului, printr-o o a doua piele, care adaugă simțul tactil lumilor virtuale”, explică domnul Fuertes, liderul companiei spaniole Owo.

Jacheta, care va fi comercializată cu mai puțin de 400 de euro la sfârșitul anului, evocă romanul „Ready Player One”, în care omenirea trăiește, se joacă și studiază într-o societate virtuală paralelă grație dispozitivelor haptice.

Acest orizont științifico-fantastic pare încă îndepărtat, având în vedere că lărgimea de bandă (capacitatea de transmisie a computerelor) este încă limitată în multe părți ale lumii, dar Facebook și-a schimbat recent numele în Meta, dând un impuls fără precedent vastului proiect, despre care liderul companiei, Mark Zuckerberg, a declarat anul trecut că reprezintă viitorul internetului și a anunțat investiții colosale în acest sens.

Inevitabil?

Mai sunt mulți pași de urmat pentru a dezvolta proiectul la scară largă, dincolo de investitorii deja veterani în materie de jocuri video, precum Roblox sau Fortnite.

Ochelarii vor trebui să devină confortabili și accesibili, pentru a putea fi folosiți mai des în experiențe imersive.

Se pune de asemenea problema interoperabilității, pentru a putea trece dintr-o lume virtuală în alta, ceea ce nu este încă posibil.

„Sunt un mare fan al realității augmentate și virtuale, dar echipamentul nu este încă foarte evoluat. Nu cred că se va întâmpla ceva ieșit din comun mai devreme de 5-10 ani", declară Paddy Cosgrave, organizatorul Web Summit, un târg european dedicat tehnologiei.

Dar „Nimic nu poate opri” metaversul, este convins Edo Segal, fondatorul TouchCast, specialist în planificarea de evenimente și VR. Recent el a lansat o platformă VR colaborativă pentru companii, unde acestea își vor putea crea propria adresă „.metaverse”, așa cum, prin comparație, apare „.com” pe web. Diferența este că domeniile lor vor fi înregistrate pe blockchain, nu pe servere.

„În 1999, era greu de crezut că urma să cumpărăm lucruri online”, se bucură dl Segal. „Astăzi asistăm la trecerea de la web 2.0 la web 3.0, internetul descentralizat”.

Pandemia a popularizat deja realitatea virtuală. În al patrulea trimestru din 2020, 1 milion de perechi de căști Quest 2 de la Oculus (Meta) au fost vândute în întreaga lume, potrivit Statista.

Precum un cyborg

De la începutul restricțiilor pandemice, Takuma Iwasa își petrece weekendurile pe VRChat, o platformă în care avatarurile pot crea lumi 3D și pot petrece timpul discutând și găzduind petreceri.

La sfârșitul anului 2020, tânărul antreprenor japonez a decis să proiecteze echipamente cu senzori ce pot fi atașați corpului și picioarelor pentru a facilita mișcările avatarului, dar și o carcasă care îți dă senzația unei anumite temperaturi, sau un microfon care izolează sunetul de lumea reală.

Mai presus de toate, start-up-ul său Shiftall (Panasonic) lansează în primăvară ochelari VR mai ușori, mai sofisticați - și mai scumpi - decât modelele actuale.

„În Ready Player One, personajele au costume cu toate sistemele integrate. Dar deocamdată noi trebuie să le purtăm separat, ca un cyborg", se amuză el, în timp ce prezintă mișcările de dans pe care le poate executa avatarul său, un personaj manga feminin.

Start-up-ul israelian Wearable Devices lucrează de asemenea la o brățară care detectează semnalele electrice trimise de creier către mână: utilizatorul poate controla obiectele conectate cu o pocnire din degete. O funcție care ar putea face în special posibil, în viitor, controlul afișajului de pe ochelarii de realitate augmentată, fără a fi nevoie să ne scoatem smartphone-urile.

„Vom testa o mulțime de lucruri complet nebunești, aproape cum au fost primele avioane și mașini”, este reacția lui Marc Carrel-Billiard, liderul în materie de inovație al Accenture.

„Dar pe măsură ce metaversul câștigă teren, vom regăsi în cadrul său și capcanele societății, de la hărțuire la dezinformare”, admite acesta.

„Va fi necesar să educăm utilizatorii cu privire la riscuri, cum ar fi situația în care cineva ți-ar proiecta o realitate falsă pe ochelari”.

 

Traducere de Irina Șerban după articolul publicat de France24.