Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Studiu World Vision România: Copiii și agresivitatea online

social_media.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Un copil din patru este ameninţat cu bătaia pe reţele de socializare, iar unul din zece este jignit, zilnic sau de cel puţin două ori pe săptămână, în mediul online, arată un sondaj realizat în luna ianuarie de Fundaţia World Vision România, citat de Agerpres. Dintre copiii care au fost ameninţaţi sau jigniţi, 36% nu vorbesc cu niciun adult sau prieten despre problemele prin care trec.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de peste 1.000 de copii şi adolescenţi din clasele V-VIII şi liceu, atât din mediul rural, cât şi din urban.

Aproximativ 44% dintre copii văd zilnic sau cel puţin de două ori pe săptămână postări sau comentarii pe reţelele de socializare care îi fac să se simtă mai trişti sau nervoşi. Dintre aceştia, peste 26% văd zilnic conţinut care le produce astfel de stări emoţionale negative.

Cercetarea relevă faptul că 58,7% dintre copii spun că alţi utilizatori îi interpelează sau chiar îi jignesc pentru conţinutul pe care îl postează.

"Copiii se confruntă la ordinea zilei cu jigniri şi umilinţe pe reţele de socializare: unul din 10 copii este umilit aproape zilnic pe reţelele de socializare. Dar pericolul la adresa copiilor nu se opreşte la insulte. Unul din patru copii (24,7%) a fost ameninţat cu bătaia în mediul online", potrivit sondajului realizat de World Vision România.

Acelaşi sondaj arată că 45% dintre copii văd aproape zilnic postări, comentarii sau fotografii cu mesaje agresive pe reţelele de socializare.

Neîncredere în profesori

În ciuda agresiunii extinse cu care au de-a face copiii în mediul online, 36% nu vorbesc cu niciun adult sau prieten despre agresiunile cu care se confruntă sau la care sunt martori pe Internet. Iar dintre cei care vorbesc despre problemele lor, conform sondajului, 44% aleg să le spună părinţilor, 27,7% prietenilor sau colegilor de clasă. Doar 9% ar vorbi cu profesorii, deşi 65% dintre copii spun că profesorii le-au vorbit la clasă despre bullying, jigniri şi alte umilinţe.

"Deşi un procent semnificativ dintre profesori le-a vorbit copiilor despre bullying şi alte tipuri de agresiuni, aceştia nu au reuşit să câştige încrederea elevilor pentru a-şi face curaj să vorbească despre violenţele la care sunt supuşi. Nu este suficient ca pedagog să vorbeşti la clasă despre conceptele legate de agresiune, trebuie să fii şi pregătit pentru a interveni atunci când copilul are nevoie de tine. Totuşi, este un semnal bun faptul că aproape jumătate dintre copii pot recunoaşte formele de agresiune din online. Misiunea noastră la World Vision România este să îi susţinem pe profesori şi pe părinţi să îi protejeze pe copii şi să ştie cum să intervină când au nevoie de sprijin, iar datele privind siguranţa pe internet, ne-au determinat să lansăm un program de webinarii şi materiale care pot fi folosite în fiecare zi de profesori şi părinţi", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

În ceea ce priveşte timpul petrecut de copii pe reţelele de socializare, 18,2% stau aproape toată ziua, chiar şi la şcoală, pentru că orele îi plictisesc, 38,6% stau aproape toată ziua, cu excepţia programului de şcoală, 40,2% stau maximum două ore pe zi, iar 3% nu au cont pe nicio reţea de socializare.

Sondajul a fost realizat în contextul Zilei Internaţionale a Siguranţei de pe Internet, care este aniversată în 9 februarie. Eşantionul este format din peste 1.000 de copii şi adolescenţi din clasele V-VIII şi liceu, atât din mediul rural, cât şi din urban.

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, dezvoltare economică rurală, protecţia copilului şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 31 de ani de prezenţă în România, organizația a ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 25 de judeţe.