Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Experții în dezinformare: „TikTok duce un război greu”

tik-tok-logo.jpg

Sursa imaginii: 
AFP / Tolga Akmen via France 24

Războiul din Ucraina a transformat aplicația TikTok în cea mai mare sursă de dezinformare, datorită numărului uriaș de utilizatori și a filtrării minime a conținutului, spun experții, potrivit AFP, citat de France 24.

Shayan Sardarizadeh, jurnalist în echipa privind dezinformarea a BBC, analizează zilnic o multitudine de informații false și înșelătoare despre război, care sunt răspândite pe platforma cu videoclipuri scurte. 

„TikTok duce propriul război greu”, a declarat el pentru AFP.

„Pe nicio altă platformă nu sunt răspândite atât de multe informații false”, a precizat el. 

„Am văzut de toate: filmulețe din alte conflicte, înregistrări adevărate prezentate într-o manieră înșelătoare, lucruri care sunt în mod evident false, dar tot strâng zeci de milioane de vizualizări”.

El a spus că cele mai îngrijorătoare sunt transmisiunile false în direct în care utilizatorii pretind că se află la fața locului în Ucraina, dar folosesc de fapt imagini din alte conflicte sau chiar din jocuri video, iar apoi cer bani pentru a-și continua „reportajele”.

„Milioane de persoane le urmăresc. Utilizatorii adaugă chiar efecte sonore false cu împușcături sau explozii”, a afirmat Sardarizadeh.

Anastasiya Zhyrmont de la Access Now, un grup de sprijin, a declarat că nu este o scuză să se spună că războiul a venit pe neașteptate.  

„Acest conflict mocnea încă din 2014, iar problemele privind propaganda și dezinformarea Kremlinului au fost semnalate companiei TikTok cu mult înainte de invazie”, a explicat ea pentru AFP.

„Au promis să-și intensifice eforturile și să colaboreze cu supraveghetori de conținut, dar nu cred că ia în serios această obligație”, spune ea. 

„Fără context”

Zhyrmont a menționat că problema poate fi reprezentată de lipsa de moderatori de conținut care să cunoască limba ucraineană, ceea ce îngreunează munca TikTok de identificare a informațiilor false.

Reprezentanții TikTok au declarat pentru AFP că au angajați vorbitori de rusă și ucraineană, însă nu au precizat câți, și că au suplimentat resursele axate în mod special pe război, fără a oferi mai multe detalii. 

Unii sunt însă de părere că însăși filosofia din spatele TikTok este problematică în momentul în care subiectul de actualitate devine mai serios decât niște simple filmulețe amuzante sau coregrafii de amatori.

„Modul în care navighezi pe TikTok, faptul că treci de la un filmuleț la altul foarte rapid, sugerează că conținutul este lipsit de orice fel de context”, a spus Chine Labbe de la NewsGuard, care monitorizează dezinformarea pe internet. 

NewsGuard a făcut un experiment pentru a vedea în cât timp primesc noii utilizatori informații false, dacă petrec mult timp uitându-se la filmulețe despre război. 

Răspunsul: 40 de minute. 

„Descoperirile NewsGuard întăresc ideea că lipsa unor metode eficiente de etichetare și moderare a conținutului de către TikTok, împreună cu politica companiei de a expune utilizatorii la conținut care să le mențină interesul ridicat, au transformat platforma într-un mediu propice pentru dezinformare”, s-a constatat în raport.

Compania TikTok recunoaște problema. 

Într-o postare din data de 4 martie, reprezentanții TikTok au afirmat că folosesc „atât inteligența umană, cât și cea artificială pentru a-și proteja platforma” și colaborează cu supraveghetori independenți de informații pentru a oferi mai mult context.

„Extrem de îngrijorător”

Între timp, cea mai mare preocupare a TikTok este vârsta utilizatorilor. Spre exemplu, o treime dintre utilizatorii americani au 19 ani sau mai puțin.  

„Chiar și pentru adulți este deja destul de greu să-și dea seama ce informații despre Ucraina sunt de fapt propagandă. Faptul că tinerii sunt expuși la toate aceste informații false este extrem de îngrijorător”, a spus Labbe.

Toți cei intervievați au subliniat că dezinformarea este omniprezentă pe toate platformele de socializare, dar că TikTok a făcut chiar mai puțin decât Facebook, Instagram sau Twitter pentru a o controla. 

De asemenea, faptul că TikTok este o aplicație relativ nouă înseamnă că utilizatorii săi nu s-au alăturat încă luptei, așa cum s-a întâmplat pe celelalte platforme. 

„Pe Twitter și Instagram există grupuri de persoane implicate în dezinformare”, a afirmat Sardarizadeh.

„Unii încep să verifice informațiile și să-i instruiască pe utilizatorii TikTok, dar vorbim doar de 10-20 astfel de persoane, în comparație cu sutele de pe Twitter”

Traducere și adaptare de Șerban Elena de pe pagina în limba engleză a France 24