Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Dumnezeu, biserică, țar: lumea oligarhului rus Malofeev și a asociaților săi occidentali (analiză France 24)

12ap_ar3.jpg

Konstantin Malofeev, președintele consiliului de administrație al companiei media Tsargrad. Fotografie realizată la Moscova, Rusia, la 16 septembrie 2021
Sursa imaginii: 
Reuters/Tatyana Makeyeva via France 24

În prima procedură penală împotriva unui oligarh rus de la începutul războiului din Ucraina, procurorii americani l-au acuzat pe Konstantin Malofeev, un conservator care are legături strânse cu președintele rus Vladimir Putin, de încălcarea sancțiunilor. Interesele de afaceri ale tovarășului de la Kremlin, din Grecia până în Africa și Crimeea anexată, relevă amploarea intențiilor sale ideologice, fiind ajutat de parteneri de afaceri occidentali, conservatori și ascultători.

La aproape un an de la anexarea peninsulei Crimeea în 2014, un director al unui post TV american de știri și fost angajat al Fox News l-a pus în temă pe Konstantin Malofeev, șeful său și oligarh rus, cu privire la o ședință a consiliului de administrație pentru un nou post de televiziune rusesc.

Politica de știri a consiliului, a scris Jack Hanick, fost director al Fox News, avea scopul „de a pune în aplicare viziunea dumneavoastră și de a vă informa astfel încât să puteți lua decizii [...]. Dumneavoastră sunteți fondatorul și cel care a conceput proiectul. Noi, în calitate de membri ai consiliului, avem responsabilitatea de a conduce echipa pentru a aplica instrucțiunile dumneavoastră”.

Acuzațiile, formulate într-un rechizitoriu de 21 de pagini la un tribunal din New York, îl acuză pe omul de afaceri Malofeev, care locuiește la Moscova, de încălcarea sancțiunilor impuse de SUA, în prima procedură penală împotriva unui oligarh rus de pe 24 februarie, când a început războiul din Ucraina.

Malofeev, investitor și mare susținător al președintelui rus Vladimir Putin, este acuzat că a încercat să scoată 10 milioane de dolari din activele americane înghețate cu ajutorul angajatului său american, Hanick, un experimentat director de știri TV și susținător al lui Donald Trump.

Actul de acuzare oferă o descriere detaliată a modului în care Malofeev, naționalist rus și fondatorul postului ortodox de știri Tsardgrad TV, a încercat să scape de sancțiunile impuse de Statele Unite.

Malofeev a fost sancționat de Departamentul Trezoreriei Statelor Unite în 2014 pentru finanțarea rușilor care promovează separatismul în Crimeea. Deși sancțiunile îi interziceau să mai întreprindă afaceri cu cetățeni americani, procurorii afirmă că Malofeev a evitat restricțiile prin faptul că l-a angajat pe Hanick să lucreze pentru el în rețelele din Rusia și Grecia și a apelat la ajutorul americanului pentru a încerca să achiziționeze un post de televiziune în Bulgaria. 

Totul făcea partea din eforturile de a răspândi propaganda pro-Rusia în toată Europa, potrivit Departamentului de Justiție al SUA.

Anunțând recent cele mai noi măsuri de sancțiunare, procurorul general adjunct al SUA, Lisa Monaco, a avertizat că „suntem cu ochii pe fiecare iaht și avion. Suntem cu ochii pe fiecare operă de artă și imobiliare achiziționate cu bani murdari și pe fiecare depozit de bitcoin plin cu venituri din furturi și alte infracțiuni”.

Hanick, un director de nivel înalt care a contribuit la lansarea postului Fox News, a fost arestat luna trecută la Londra și așteaptă procedurile de extrădare.

Rusia îmbrățisează credința creștin ortodoxă

Dacă Hanick a fost dispus să „pună în aplicare viziunea” șefului său rus la postul TV la care a fost angajat, s-a întâmplat pentru că fostul director al Fox News era pe aceeași lungime de undă, din punct de vedere ideologic, cu filosofia conservatoare a lui Malofeev, după cum se afirmă în rechizitoriu.

În seara în care Trump a câștigat alegerile din 2016, Hanick se afla la Moscova, participând la un eveniment pro-republican, unde organizatorii au dezvelit un portret uriaș al candidatului învingător la președinția SUA, conform revistei Rolling Stone.

Într-un interviu acordat la acel eveniment și distribuit ulterior pe YouTube, Hanick a precizat că „America a fost fondată pe principii creștine, iar acum se îndepărtează de creștinism”. Stând chiar lângă portretul lui Trump, care este acuzat în mai multe procese de abuz sexual, Hanick a menționat că „Statele Unite își pierd principalele valori morale. Acum, Rusia, pe de altă parte, îmbrățișează credința creștin ortodoxă”.



Jack Hanick la un eveniment pro-republican în 2016 la Moscova
Sursa imaginii: 
Youtube

 

Bancher de investiții care afirmă că „l-a descoperit pe Dumnezeu” în timpul anilor de facultate, Malofeev este un creștin ortodox evlavios într-o țară care, sub conducerea lui Putin, a trecut de la comunism la practicile bisericești, Kremlinul și Patriarhia Moscovei acționând într-o sinergie revizionistă.

Fiind fondatorul Marshall Capital Partners, o companie privată de investiții, Malofeev s-a folosit de relațiile sale din sfera religiei pentru a-și mări averea, investind în gigantul rus de telecomunicații Rostelecom, în timp ce prietenul său ortodox, Igor Shchegolev, era ministrul Telecomunicațiilor, potrivit publicației Financial Times.

În 2015, când a fondat Tsargrad TV, folosindu-se de cunoștințele vaste ale lui Hanick, noul post de televiziune ortodox a început, de asemenea, să difuzeze pe Spas, un canal de televiziune pe teme religioase, gestionat de Biserica Ortodoxă.

De la Moscova la Atena cu un certificat de acțiuni

După lansarea cu succes a rețelei rusești de televiziune, Malofeev i-a încredințat lui Hanick misiunea de a înființa un post TV în Grecia și de a achiziționa un canal de televiziune în Bulgaria. După cum se relatează în rechizitoriu, cei doi au complotat pentru a transfera 10 milioane de dolari din activele înghețate ale lui Malofeev dintr-o bancă de investiții din Texas către un partener de afaceri din Grecia, încălcând astfel sancțiunile impuse de SUA la scurt timp după anexarea Crimeei în 2014.

Recent, într-un interviu telefonic cu Financial Times din Rusia, Malofeev a negat acuzațiile, insistând că nu mai deține active în SUA din 2014 și catalogând acțiunile legale împotriva sa ca fiind „amuzante”.

Cu toate acestea, procurorii americani susțin că un certificat de acțiuni pentru fondurile lui Malofeev, care a fost accesat prin intermediul unei companii fantomă din Seychelles, a fost antedatat în mod fraudulos pentru a face să pară că a fost emis în iunie 2014, înainte de impunerea sancțiunilor. 

În rechizitoriu există, de asemenea, detalii despre o călătorie din 2015 a lui Hanick de la Moscova la Atena, când americanul a avut la el certificatul de acțiuni și a transferat fondurile către un partener grec la prețul de doar un dolar.

Cazul împotriva lui Hanick este încă în curs de soluționare.

„Voia lui Dumnezeu” în Crimeea

Pe lângă credința sa puternică în ortodoxism, Malofeev este un regalist declarat care vede Crimeea drept o parte intrinsecă a Imperiului Rus, căruia Putin, în rolul său de țar al vremurilor noastre, încearcă să îi redea măreția.

Angajamentul lui Malofeev față de Crimeea, o peninsulă controlată de-a lungul istoriei de mai multe imperii, pare a fi necunoscut.

Potrivit spuselor sale, legătura se datorează unui miracol. Totul a început în ianuarie 2014, cu câteva luni înainte ca soldații ruși să „răsară” în Crimeea, când Malofeev călătorea cu patriarhul rus, ducând moaște creștine străvechi într-un pelerinaj prin Rusia.

Crimeea nu era pe lista destinațiilor, conform oligarhului rus. Însă, când s-au oprit în cel mai mare oraș al Crimeei, Sevastopol, aproximativ 100.000 de persoane (o treime din populația locală) veniseră să se roage la moaște. „A fost o rugăciune comună, anume ca Sevastopol se facă parte din nou din Rusia. Voința lui Dumnezeu”, a declarat Malofeev pentru Financial Times într-un interviu din iulie 2014.

Când Rusia a anexat în mod ilegal Crimeea, lucru nerecunoscut de comunitatea internațională, Malofeev cel cu frică de Dumnezeu s-a numărat printre cei sancționați de SUA și UE.

Parc tematic istoric în Crimeea

Dar sancțiunile UE nu l-au împiedicat pe un anume francez conservator să mai întreprindă afaceri cu Malofeev.

Este vorba despre Philippe de Villiers, politician francez anti-european și om de afaceri, fiind fondatorul Puy du Fou, un cunoscut parc tematic istoric din regiunea Vendée, vestul Franței. Din punct de vedere ideologic, cei doi s-au potrivit de minune: de Villiers, aristocrat, catolic, regalist cu simț pentru afaceri, iar Malofeev, oligarh rus ultra-ortodox și monarhist.

În august 2014, la câteva săptămâni după ce Uniunea Europeană a impus sancțiuni împotriva lui Malofeev, de Villiers a anunțat un acord cu oligarhul rus în vederea construirii unui parc tematic istoric în Crimeea, peninsula proaspăt anexată.

Anunțul a fost făcut în timpul vizitei lui de Villiers în Rusia, unde politicianul și omul de afaceri s-a întâlnit cu Putin la Palatul Livadia, reședința de vară a țarilor ruși din Yalta, stațiune din Crimeea. La o zi după întâlnirea „de neuitat”, de Villiers părea la fel de extaziat precum un fan care-și întâlnește idolul. „Un adevărat politician”, a scris el pe contul său de Twitter, alături de o fotografie cu cei doi.

De Villiers, care a candidat de două ori, dar a avut șanse mici la alegerile prezidențiale din Franța, provine dintr-o familie de aristocrați, Le Jolis de Villiers de Saintignon. În familie are cadre militare, fratele său, Generalul Pierre de Villiers, fiind fost șef al Statului Major al apărării franceze.

Nici în afaceri nu s-au lăsat mai prejos.

Parcul tematic Puy du Fou din Vendée oferă o gamă largă de spectacole istorice, variind de la rezistența francezilor împotriva Imperiului Roman, la debarcări ale Vikingilor și cavaleri medievali. Unii istorici au numit parcul „Puy du Faux” („Puy al falsităților”), criticând erorile istorice și viziunea „reacționară, ultra-catolică” a lumii imaginare. Cu toate acestea, parcul este o atracție turistică, clasându-se pe locul doi ca număr de turiști în Franța, după Disneyland.

De Villiers deține, de asemenea, un post de radio local, numit Radio Alouette.

Planurile pentru parcul tematic se termină, dar visele monarhiste, nu

Pentru un oligarh rus care încerca să restabilească măreția de altădată a imperiilor, fiind directorul postului de televiziune Tsargrad, afacerea cu un politician aristocrat francez și directorul unui parc tematic istoric era planul perfect.

Anunțând afacerea în august 2014 la Moscova, autoritățile din Crimeea, susținute de Rusia, au declarat că de Villiers, Malofeev și Serghei Aksionov, șeful guvernului din Crimeea, au semnat un memorandum de înțelegere în baza căruia compania lui de Villiers, Puy du Fou International, și Malofeev vor investi cel puțin 4 miliarde de ruble (110 milioane de dolari) în parcul din Crimeea. Noul proiect s-a numit Puy du Fou Tsargrad.

Ideea de încălcare a sancțiunilor impuse de UE pe teritoriul anexat nu l-a speriat pe de Villiers, care a declarat că „sancțiunile sunt un act de război. Cooperarea este un act de pace. Noi am venit să oferim un act de pace” într-un comunicat de presă în 2014. „Proiectul nostru va promova istoria peninsulei Crimeea ca parte a istoriei Rusiei”, a menționat el.

Cândva un conservator tradițional, de Viliers a pus bazele unui partid politic anti-european, în prezent desființat, și a candidat de două ori, însă fără rezultat, la președinția Franței în 1995 și 2007. De atunci, a susținut din ce în ce mai mult cauza politicii de extremă dreapta, s-a pronunțat împotriva islamului în Franța și în prezent îl susține pe candidatul de extremă dreapta Éric Zemmour în cursa pentru președinția Franței.

În ciuda ignorării sancțiunilor, dorința de a construi un parc tematic în Crimeea nu s-a materializat.

Experții s-au opus afacerii încă de la început, un avocat străin din Moscova declarând pentru Financial Times că „nu există nicio șansă” ca parcul tematic să poate fi construit în contextul sancțiunilor UE. Întrucât afacerea era doar un memorandum de înțelegere, fără vreo dovadă de tranzacții financiare, avocatul a precizat că de Villiers ar putea să nu se confrunte încă cu consecințe juridice. „Este o mare scamatorie de PR”, a infirmat el.

Un expert în probleme rusești intervievat în 2014 de cotidianul francez Ouest France a declarat că sancțiunile de la acea vreme vizau rușii care făceau afaceri în Europa, dar nu și pe europenii care făceau afaceri cu sau exportau în Rusia. „Deși este legal, comerțul cu Rusia, în contextul actual, este privit cu ochi răi”, a spus Jean Geronimo.

Într-un interviu acordat în 2019 site-ului francez Capital, fiul lui de Villiers și directorul artistic al Puy du Fou, Nicolas de Villiers, a confirmat că planurile tatălui său privind Crimeea au eșuat. „Președintele Putin își imagina un parc precum Puy du Fou în Crimeea. Dar sancțiunile economice împotriva Rusiei ne împiedică de la realizarea proiectului”, a afirmat tânărul de Villiers, menționând că proiectele internaționale ale firmei în Spania și China țin compania „destul de ocupată”. „Nu se pune problema să ne înhămăm la mai mult decât putem duce”, a spus el.

Războiul din Ucraina, care a dus la înăsprirea sancțiunilor, pare să fi amânat viziunea lui Malofeev de a-și promova valorile creștine de extremă dreapta și ultra-conservatoare pe ambele maluri ale Atlanticului. De asemenea, a declanșat cercetarea legăturilor dintre personalitățile franceze de extremă dreapta, inclusiv candidata Marine Le Pen, și Putin.

Poate că afacerile internaționale ale lui Malofeev au stagnat, însă oligarhul are încă planuri mari pentru țara în care s-a născut. Într-un interviu acordat în 2019 pentru New York Times, Malofeev a lăudat inițiativa lui Putin de a-și asigura încă două mandate de șase ani după ce actualul său mandat expiră în 2024.

Bucurându-se de perspectiva ca Putin să rămână la putere până în 2036, Malofeev a declarat că Rusia are acum „o cvasi-monarhie”, ceea ce, în opinia sa, este „un lucru foarte bun”.

Însă oligarhul în vârstă de 47 de ani privește mai departe în viitor. „Acesta nu este sfărșitul”, a spus Malofeev. „Instaurarea unei monarhii constituționale în viitorul apropiat, spre exemplu după terminarea mandatului lui Putin în 2036, a devenit o posibilitate”.

Traducere și adaptare de Elena Șerban de pe pagina în limba engleză a France 24