Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Explorați grădina deprimantă a Carpaților! Sau cum ne batem joc de brandul de țară

stand_new_york.jpg

Standul României de la Târgul de Turism de la New York a generat un imens scandal
Sursa imaginii: 
Facebook/Consulatul României la New York

Standul României de la Târgul de Turism de la New York, prezentat sub sloganul „Explore the Carpathian garden”, a generat un imens scandal. Organizatorii au postat pe rețelele sociale o fotografie care înfățișează un stand sărăcăcios al țării noastre, în contrast cu spațiile amenajate de alte state care își prezentau creativ oferta turistică. Standul României a însemnat practic o masă, patru scaune, broșuri și câteva poze printate la calitate slabă și expuse pe o perdea neagră. În plus, sloganul de prezentare a fost titrat greșit, în timp ce poza de prezentare a standului ar fi fost folosită fără acordul autorului. Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, critică dur lipsa de profesionalism a organizatorilor standului.

ACTUALIZARE 2: USR a anunțat că îl cheamă pe ministrul Antreprenoriatului și Turismului, Daniel Cadariu, în Parlament „să dea explicații pentru modul dezastruos” în care România a fost promovată la standul de turism de la New York.

ACTUALIZARE 1: Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a comentat la RFI scandalul legat de participarea României la Târgul de Turism din New York, unde standul țării noastre a fost foarte modest, cu poze A4 agățate de o perdea neagră, o masă și câteva scaune: „Asemenea lucruri jenante nu trebuie să se mai întâmple”. Marcel Ciolacu a mai spus că „imaginea pentru România nu este una fericită”.

...............................................................

Standul modest prezentat de România la târgul de turism de la New York a costat țara noastră 8.000 de dolari. După ce fotografia postată de Consulatul României la New York pe Facebook a strâns o mulțime de comentarii defavorabile, autorii au ales să șteargă postarea.

„Nu numai ca au facut Romania de ras dar au folosit si fotografia mea fara sa ma intrebe, fara sa-mi ceara formatul corect pentru print. Le faceam standul pe gratis numai sa nu asistam la o asemenea bataie de joc!”, a scris pe Facebook autoarea fotografiei de prezentare a standului României, Daliana Păcuraru, care susține că această poză a fost printată la o calitate foarte slabă și a fost folosită fără acordul ei.

Britanicul Charley Ottley, cunoscut pentru documentarele prin care a promovat România, spune că s-a oferit să ajute gratuit România la acest târg, însă oficialii noştri l-ar fi refuzat. „Au prezentat România ca o rușine totală în fața întregii lumi”, a spus britanicul, conform stirileprotv.ro.

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului s-a mulțumit să transmită că amenajarea standului României de la Târgul de Turism de la New York a fost una standard oferită de organizator, decorul format din pânză de culoare neagră, fiind specific manifestării expoziționale de mai bine de 20 de ani. Alte state au ales, însă, să îmbunătățească mult decorul „de bază” oferit de organizatori.

La RFI, Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, critică lipsa de profesionalism a organizatorilor standului. „O prestație jenantă și penibilă”, afirmă reprezentantul agențiilor de turism din România, care reclamă lipsa de deschidere a autorităților pentru atragerea de specialiști în astfel de evenimente esențiale pentru crearea brandului de țară.

Traian Bădulescu: Chiar o să folosesc cuvinte dure. Jenant sau penibil, cum au spus și alți oameni din industria turismului și nu numai. Dar poate că odată cu semnalarea acestei situații se vor lua măsuri. Nu vreau să zic la modul general că se vor lua măsuri. Măsuri înseamnă să avem un brand al României promovat coerent și oriunde, atât un brand turistic, cât și în alte domenii și la târguri cu alt specific, târguri de cărți, târguri în domeniul agriculturii. Ar fi bine să fie o imagine unitară a țării. Senzația mea este că vorbim de nepăsare, nu de lipsă de bani. Târgul de la New York nu a fost neapărat un târg mai mic, ci un târg important, dar bazat mai mult pe relația business to business, între parteneri. De multe ori întâlnirile se fac înainte, se stabilesc înainte online. Se programează și la fața locului vin eventualii parteneri, agenți de turism în special, dar nu numai, interesați de destinația România.

Reporter: Ce mesaj poate transmite un stand ca cel al României de la acest eveniment de la New York, despre care vorbiți și dumneavoastră, un stand plictisitor, aproape deprimant? Câțiva oameni la o masă cu niște scaune, pe fundalul unui perdele negre și câteva poze tip A4 agățate de respectiva perdea. Pe cine convinge un astfel de stand să vină în România?

TB: Exact acesta este mesajul transmis pe față, nici măcar subliminal, chiar dacă nu vorbeam despre un târg care să atragă potențialii turiști prin mărimea standului. Aici nu au fost standuri mari. Dar și când atragi partenerii la o întâlnire, la o cafea la masa din stand, când văd așa ceva vor considera că România este o țară săracă, fără potențial. Deși, dimpotrivă, România are un potențial mare. Dar e vechea problemă, că nu știm să-l expunem. Într-adevăr, la acest târg și alte standuri au avut draperii negre și în general, culoarea draperiilor de fundal este neagră. Dar alte țări, alte reprezentanțe au știut foarte bine să acopere acea culoare.

Rep: Emblematică este alăturarea standului Mexicului. A devenit virală pe internet această compoziție, standul Mexicului comparativ cu cel al României. E o diferență absolut uriașă între organizarea celor două standuri și mesajul pe care îl transmit.

TB: În turism, indiferent dacă este târg dedicat doar publicului, doar potențialilor turiști, dacă este târg dedicat și publicului și partenerilor sau numai partenerilor, cum a fost aici, contează foarte mult cum te prezinți. Turismul este o industrie vie, o industrie a viselor. Un stand de turism trebuie să arate, în limita decenței, bine. Până la urmă, un spider nu ar fi costat mai mult de 200 de euro. Un spider frumos, mare, unde să se și poată fotografia partenerii. Puteau fi soluții cu ecrane pe care se puteau proiecta filme în cazul în care ar fi cerut cineva și în cazul în care există filme de promovare. Cu siguranță există.

Rep: Soluțiile dumneavoastră par aplicabile și cu rezultate.

TB: Absolut. Și nu costă mult.

Rep: În opinia dumneavoastră, văzând acel stand, a fost vreo urmă de profesionalism acolo, cineva care să știe să promoveze un astfel de stand?                                                                                                          

TB: Absolut deloc, mai bine era lăsat standul gol decât să fie puse acele fotografii. Nu numai eu am spus asta, dar seamănă cu fotografii pur și simplu tipărite la o imprimantă laser color.

Rep: A mai fost titlul cu acel spațiu înainte de virgulă. Cine e expert cât de cât în lingvistică știe că nu se pune spațiu înainte de virgulă…

TB: L-am observat și eu. Și nu e numai spațiul. Chiar voiam să ajung și la titlu. L-am sesizat. Nu au fost atenți nici la titlu. Aici este deranjant. O dată, acel spațiu între cuvântul România și virgulă nu se pune niciodată. În al doilea rând, pentru că ei au pus după România sloganul încă în vigoare „Explore the Carpathian Garden”, să explorăm grădina Carpaților. Poate era mai bine ca după România să pună două puncte sau cratimă pentru că sloganul nu are și numele România. România este deasupra. Știm vestitul logo cu frunza. Dar vedem că și acel „the” este cu T în loc de t. Dacă dăm o căutare pe Google vedem că în engleză nu așa se scria corect „Explore the Carpathian Garden”. Ca să o spun direct, din păcate, mulți sunt angajați pe alte criterii, sinecuri și așa mai departe. Nu știm cum este acolo, dar e clar că lipsesc specialiștii în turism. E nevoie de specialiști în orice domeniu și avem o mare nevoie de o implementare reală a parteneriatului public privat.