Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Tuk-tuk-ul electric fabricat în Sudan: ”o dovadă că ținem pasul cu lumea” (reportaj)

sudan1.jpg

Un tuk tuk electric iese pe poarta fabricii Al-Shehab din Khartun, Sudan, 19 aprilie 2022
Sursa imaginii: 
ASHRAF SHAZLY AFP via France24

În mica lor fabrică, Mohammed Samir și muncitorii săi sunt ocupați cu montarea unui tuk-tuk. Aceste vehicule mici se numără cu zecile de mii în Khartoum, dar cele ale domnului Samir sunt diferite: ele funcționează cu energie electrică, transmite France 24 care preia un reportaj AFP.

Într-o țară în care prețul benzinei s-a dublat de la lovitura de stat militară din octombrie și în care inflația depășește 250%, Mohammed Samir, inginer în vârstă de 44 de ani a vândut deja aproximativ o sută de vehicule electrice cu trei roți în doar câteva luni.

"Șoferii de tuk-tuk-uri care funcționează pe bază de benzină știu cât de valoroasă este alternativa pe care o oferim. Pentru că mulți dintre ei lucrează acum în pierdere ", a declarat pentru AFP Samir.

Și, bonus important într-una dintre țările cele mai amenințate de schimbările climatice, potrivit ONU, vehiculele electrice ale dlui Samir "bifează trei categorii de dezvoltare durabilă: reducerea sărăciei, protecția sănătății și protecția mediului", spune el.

Foto: Ashraf Shazly AFP

Economic

Încă de la sfârșitul anului 2020, ONU estima că "emisiile provenite de la vehiculele cu trei roți reduc vizibilitatea, dăunează mediului și creează dificultăți respiratorii" în Sudan, unde transportul public este aproape inexistent, subliniind, de asemenea, efectul de "poluare fonică" .

Tuk-tuk-urile sale, "fără motor pe bază de  combustibil, fac mult mai puțin zgomot", spune dl Samir.

Pentru Bakry Mohammed, care transportă legume cu un astfel de vehicul, trecerea de la benzină la electricitate a fost "un adevărat câștig".

"Venitul zilnic s-a dublat", și timp câștigat, pentru că nu mai trebuie să aștepte ore în șir în fața benzinăriilor din Khartoum, care sunt aprovizionate în mod neregulat.

"Odată încărcată bateria ține o săptămână", spune el.

Pentru o autonomie de aproximativ 100 de kilometri, "trebuie să încărcați vehiculul timp de aproximativ opt ore", spune Samir.

Iar șoferii sunt norocoși: o pot face noaptea, când nu lucrează și, mai ales, când curentul electric nu este tăiat. În timpul zilei, uneori curentul se întrerupe ore întregi în Sudan.

Din ianuarie prețul unui kilowatt a crescut de cinci ori, un efect al opririi ajutoarelor internaționale pentru Sudan după lovitura de stat militară.

"Dar încărcarea tuk-tuk-ului electric este în continuare mai ieftină decât umplerea unui rezervor de benzină", spune Samir.

Diferența nu este nesemnificativă: un singur litru de benzină - care stă la baza combustibilului pentru tuk-tuk-uri - costă 700 de lire, adică 1,25 euro, în timp ce prețul pentru opt ore de încărcare variază între 200 și 350 de lire.

În rândul lumii

La fel ca șoferii de tuk-tuk-uri electrice, mica fabrică a domnului Samir a trebuit să se adapteze la numeroasele pene de curent. În zilele fără curent electric, muncitorii execută sarcini care necesită puțină energie electrică, cum ar fi asamblarea pieselor.

"Ne distribuim munca: uneori lucrăm dimineața, alteori seara, în funcție de întreruperile de curent", spune el.

Amjad Hamdan, un contabil din sudul Sudanului și șofer de tuk-tuk, a găsit o soluție și mai practică:  încarcă bateriile cu ajutorul energiei solare, o resursă de care Sudanul, una dintre cele mai fierbinți țări din lume, nu duce lipsă.

"Panourile solare se află pe acoperiș și, atunci când conduc, bateriile se încarcă", spune el.

Și toate aceste inovații sunt binevenite pentru că "tot ceea ce funcționează pe bază de combustibil va fi înlocuit cu electricitate", spune Samir, care crede că tuk-tuk-urile sale sunt dovada că ”Sudanul ține pasul cu restul lumii".

 

Traducere de Vrabii Nadina, după articolul postat de France 24