Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Achiziții de laptopuri și tablete: Unde s-au împotmolit autoritățile?

tablete.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Pandemia a scos la iveală nevoia urgentă a șolilor de a-i digitaliza pe elevi.

 Autoritățile au fost nevoite să găsească soluții pentru a le asigura tuturor tablete și acces la internet pentru desfășurarea orelor online.

Realitatea arată că acolo unde s-a vrut, administrațiile locale s-au mișcat eficient.

În multe zone însă întreg procesul a fost un eșec. Cum? Explică jurnalista Adriana Totorean de la ebihoreanul.ro care a făcut o analiză a modului în care s-a realizat achiziția de tablete în județul Bihor.

De ce în unele comune s-a putut, iar în altele nu? explică Adriana Totorean.

Adriana Totorean: Când a izbucnit pandemia și toate școlile au trebuit să își sisteze activitatea pentru a nu pune în pericol profesorii, elevii și pe toată lumea și au mers în online, a fost problema de a trece în online cu ce.

Uniunea Europeană s-a mobilizat rapid și a creat axe de finanțare pentru accesarea de fonduri necesare echipamentelor digitale. Să fim realiști. Nu era problema doar în România.

Exista aceeași problemă și în alte țări. Atunci a venit brusc. Am avut la dispoziție un sac cu bani europeni pentru a ne digitaliza școlile.

Pentru a ne cumpăra laptopuri pentru profesori și tablete pentru copii ca să putem face școala online. Am fost curioasă să văd cum s-au mobilizat.

Pentru aceste fonduri europene eligibile au fost primăriile, dar și școlile. Însă, datorită capacității lor de derulare a unor proiecte, majoritatea a fost depusă de primării, nu de școli. Profesorii prea puțin se mai pricep și la asta. Nu că primarii s-ar pricepe mai mult, dar cumva era mai firesc.

Am avut curiozitatea să fac o analiză în sensul ăsta să văd ce s-a întâmplat cu banii ăia. Am reușit să ne digitalizăm? Ce am făcut? Am făcut analiza în primăvara aceasta, în martie, aprilie, deja când copiii de întorceau la școală pentru că, spre norocul nostru, pandemia s-a atenuat.

Am avut surpriza să constat că jumătate din proiectele din Bihor, care nu erau puține pentru că aproape fiecare primărie avea unul, încă erau în faza de achiziție. În martie 2022 noi încă eram în faza în care cumpărăm tablete și laptopuri. Repet. Copiii și profesorii deja reveniseră la școală.

Reporter: De ce lentoarea asta? De unde? Unde nu a mers?

AT: Pentru că au fost, fără dubiu, depășiți. Toate aceste primării nu au știut să își gestioneze aceste proiecte. Fie nu au avut experiența pe proiecte europene, fie nu i-a interesat. Și eu mi-am pus problema.

Dacă ar fi fost o problemă de finanțare sau de autorități centrale toate ar fi avut aceeași problemă. Ori, cum îți explici că sunt primării care de la începutul lui 2021 au putut să finalizeze achizițiile și să livreze copiilor tabletele și profesorilor laptopurile? Semn că s-a putut dacă s-au mișcat și s-au axat și și-au dat seama că asta e o prioritate au reușit să o facă.

Pe cei care au rămas atât de tardiv în ecuația asta i-am întrebat. Ziceau că sunt în grafic. Ok, ești în graficul birocratic asumat al proiectului, dar nu ești în graficul realității. I-am întrebat ce vor face acum cu tabletele și cu laptopurile când copiii s-au întors la școală. Așa a fost proiectul. Erau proiecte identice și cu doi ani de abonament de telefonie mobilă și internet pe tablete.

Ce vor face acum că au doi ani de abonament telefonie pentru tablete, dar copiii vin la școală? O să le folosească? Au spus că nu cred și că le vor pune într-un dulap. Nu își pun problema să integreze aceste echipamente în ore. Sunt mulți care nici măcar nu vor distribui tabletele copiilor. Repet.

Vor fi doi ani de abonamente de internet plătit care vor rămâne în sertarele unor școli și unor primării pentru că s-au mișcat greu, pentru că nu au înțeles ce înseamnă. Poate că ar fi însemnat pentru ei să muncească două nopți în plus sau în afara programului. E foarte posibil, dar era o situație critică. Cred că orice angajat, fie că vine din sistemul public sau privat poate să înțeleagă că într-un moment critic, într-un moment delicat, trebuie să depui un efort în plus.

Rep: În concluzie, un nou val îi va lua prin surprindere din ce spui?

AT: Da, poate că ne vom trezi că atunci vor fi nefuncționale.

Rep: Le vor scoate repede din dulap.

AT: Noi suntem veșnic desincronizați. Ai totul la dispoziție. Poți să faci. Ai avut experiența altor comune, altor primării care au reușit. Aici mi-am dat seama că în mod clar este o problemă. Nu se poate că unii pot și alții nu. Nu au nimic în plus. Și alea sunt tot primării de comune, de mediu rural. Sigur nu au ceva în plus. Ține doar de oameni și de felul în care reușesc să își înțeleagă rostul și rolul, indiferent că sunt primari sau directori de școli sau ce or fi ei. 

Interviu realizat de RFI România în parteneriat cu presshub.ro

 
Adriana Totorean în dialog cu Andreea Orosz