Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


World Vision România | Unul din zece copii de la sate nu merge deloc la școală

creioane_colorate.jpg

Sursa imaginii: 
pexels.com

Aproximativ unul din cinci copii din satele României afirmă că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată de mâncare, iar unul din zece nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ, potrivit unui studiu realizat la comanda World Vision România. Tot un copil din cinci spune că violenţa este prezentă într-o proporție mare sau foarte mare în unitatea sa de învățământ. Surprinzător, aproape unu din trei adolescenți nu ar aborda autoritățile dacă ar fi victima unor violențe, principalele motive fiind: lipsa de încredere în reprezentanții autorităților, teama de a fi judecați de familie și accesul limitat la servicii de sprijin.

Raportul a scos la iveală faptul că 1 din 10 copii nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ; 2 din 10 copii spun că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare; 1 din 5 copii spune că violenţa este prezentă în şcoala lui mult sau foarte mult; 
Mai mult de 1 din 3 adolescenţi (37%) lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie, în timp ce 47% dintre adolescenți spun că niciodată nu le place școala sau le place doar uneori. 

Cercetarea mai arată că 30% dintre adolescenți se simt expuși unor riscuri în comunitate, cel mai frecvent motiv fiind violențele comise de persoane în stare de ebrietate; 34% dintre minori au încercat alcoolul și 43% dintre ei consumă alcool cel puțin o dată pe lună. 

Pentru ca banii să le ajungă de la o lună la alta, peste jumătate dintre familiile din mediul rural (52%) au cumpărat anul trecut alimente mai ieftine ori au cumpărat aceleași alimente, dar în cantități mai mici (48%). Tot din cauza neajunsurilor, aproape una din zece familii (8%) de la sate și-a retras copiii de la școală: mai mult de dublu față de 2012 (3%), mai arată raportul World Vision, citat de Edupedu.ro.

Doi din zece copii afirmă că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare, iar 14% dintre adolescenți (unu din șase) se duc frecvent sau întotdeauna la culcare nemâncați, pentru 9% dintre ei fiind ceva obișnuit.

Ce spun elevii de la sate despre educație și școală

Aproape un copil din zece (9%) din mediul rural nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ. Nivelul de educație îl reflectă pe cel al generațiilor anterioare, semnalează World Vision, în sensul că 88% dintre adulții din mediul rural au absolvit cel mult o școală postliceală.
Aproape un sfert dintre copii nu sunt ajutați de nimeni atunci când nu se descurcă la teme. Mai mult de unu din trei adolescenţi lipsește de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie. Media zilnică de lucru este de două ore, ceea ce combinat cu programul de școală, navetă și teme încarcă extrem de mult programul adolescenților: 46% dintre ei acuză oboseală din cauza faptului că muncesc. 
Alături de sărăcie, lipsa de atractivitate a școlii reprezintă o altă cauză a abandonului școlar din mediul rural. Aproape jumătate (47%) dintre adolescenți spun că nu le place școala niciodată sau le place doar uneori.

Cum e văzută situația de către părinți

Lipsa de informare și conștientizare în rândul adulților cu privire la drepturile și siguranța copiilor este alt fenomen extrem de grav, arată World Vision: 42% dintre adulți recunosc că nu ar ști ce să facă dacă ar afla de un caz de abuz sau neglijare a unui copil din comunitate
Mai bine de un sfert (28%) dintre părinți nu ar ști ce să facă dacă propriul copil ar fi victima unui abuz sau neglijențe. În același timp, patru din zece adolescenţi spun că părinţii îi tratează mai rău decât pe ceilalţi copii din gospodărie.
Un copil din cinci spune că violenţa este prezentă într-o proporție mare sau foarte mare în unitatea sa de învățământ. Surprinzător, aproape unu din trei adolescenți nu ar aborda autoritățile dacă ar fi victima unor violențe, principalele motive fiind: lipsa de încredere în reprezentanții autorităților, teama de a fi judecați de familie și accesul limitat la servicii de sprijin.

Raportul a fost realizat în perioada aprilie-mai 2022, pe trei eșantioane reprezentative: adulți (1.747 de respondenți), adolescenți (1.120 de respondenți) și copii (1.232 de respondenți de vârstă școlară corespunzând școlii primare).