
Social
Fenomenul „elevul virtual” și cum influențează el statisticile din învățământ
copii.jpg

În anul şcolar/universitar 2021-2022 au fost 237.900 de profesori, educatori, învățători, și profesori universitari, cu 3052 mai mulți față de acum doi ani, potrivit datelor INS centralizate de edupedu.ro. Raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice este de 15 elevi/studenţi la un cadru didactic.
Dintre cadrele didactice, cele mai multe sunt în învățământul primar și gimnazial, puțin peste 118.000, înregistrându-se aici o creștere constantă. Și în zona antepreșcolară și preșcolară este o creștere continuă în ultimii 5 ani. În privința învățământului liceal, în schimb, se observă o scadere cu aproape 2 mii de persoane în ultimii 5 ani. De semnalat faptul că, deși învățământul profesional este clamat ca prioritate și apare în toate strategiile publice ca necesitate de dezvoltare, precum și în discursurile politice sau ale autorităților, are angajate în 2022 doar 1.430 de persoane, în scădere față de 2021, 2020 sau 2019, subliniază edupedu.ro.
În ceea ce privește media elevilor per clasă, în funcție de mediul de rezidență:
La nivel național, sunt în medie 21,65 de elevi într-o clasă,
La nivel urban, sunt 25,13 elevi într-o clasă,
La nivel rural, sunt 18,17 elevi într-o clasă.
Vlaston: Nu știm numărul real de elevi din cauza „elevului virtual” al doamnei Andronescu
Profesorul Ștefan Vlaston, de la asociația EDUCER, explică de ce această statistică este mincinoasă. „În România nu știm numărul real de elevi care sunt la clasă din cauza acestui „elev virtual”, adus în prim-plan de fostul ministru Ecaterina Andronescu. Acești elevi virtuali sunt trecuți doar pe hârtie pentru că finanțarea școlilor se face per capita. Profesorii trec în fiecare toamnă în catalog în mod automat elevii repetenți sau care nu s-au prezentat. Anul acesta nu -au prezentat la BAC peste 40.000 de elevi. Există ei cu adevărat sau sunt doar în scripturi?”, se întreabă Ștefan Vlaston care subliniază că situația e cunoscută de autorități care nu iau nicio măsură.
Expertul mai spune că raportul elevi/profesori și numărul mediu de elevi dintr-o clasă este scăzut și de situația mult diferită din diverse localități. În unele licee și școli profesionale, avem 5-6 elevi într-o clasă. La Târgu Jiu inspectoarea generală a făcut un control la un liceu industrial și a găsit 4 elevi la 21 de clase. Ministrul nu a luat foc, nu a luat niciun fel de măsuri. În aceste școli, profesorii stau și croșetează șosete, în timp ce în alte școli considerate a fi bune clasele sunt arhipline. Statistica este fragilă și extrem de neclară”.
Ștefan Vlaston conchide spunând că este necesară implementarea unui sistem de evaluare a profesorilor. Numai așa vom afla de ce unele licee sunt goale, iar altele sunt asaltate de părinți care își fac vize de flotant în zonă, spune expertul.
Ascultă: