Liceele din România unde ești admis cu nota 2 și ai șanse aproape zero să treci BAC-ul

elevi_-_in_banci.jpg

În 42 de licee, niciun elev nu a reușit să promoveze BAC-ul la ultima sesiune
Sursa imaginii: 
Arhiva RFI România

Ediția din acest an a Bacalaureatului aduce în prim plan încă o problemă gravă a învățământului românesc: liceele tehnologice. Din cele 42 de licee unde niciun elev nu a reușit să promoveze BAC-ul la ultima sesiune, peste 80% (34) sunt de acest profil. În plus, mai sunt alte 11 unități de învățământ unde numai un singur elev per liceu a reușit să obțină nota minimă de trecere la Bacalaureat. Cum s-a ajuns în această situație? Am încercat să aflăm de la Monica Becheru, directoarea Liceului Tehnologic “Andrei Șaguna” Botoroaga din Teleorman, unde, din cei 10 elevi înscriși la probe, niciunul nu a reușit să obțină note de trecere. Ea explică faptul că la liceele cu profil tehnologic, aflate de obicei în localități mici sau în mediul rural, ajung elevi admiși cu note de 2 sau 3. „În timpul liceului, ei nu pot progresa suficient pentru a obține notă de trecere la BAC”, spune profesoara care susține că o soluție mai bună pentru acești elevi o reprezintă școlile profesionale.

Monica Becheru: Am avut o singură clasă de a XII-a și s-au înscris la Bacalaureat 10 elevi. Rezultatele pot fi explicate prin mai multe cauze. Una este aceea a mediilor foarte mici cu care acești elevi au intrat la liceu. Au intrat la liceu cu medii de 2 și de 3. Automat, oricâte eforturi am face noi în timpul liceului, iar eforturile trebuie să fie făcute nu numai de către profesor, ci și de către elev, media 6 la Bacalaureat este greu de obținut dacă ai intrat în liceu cu media 2 și media 3. La această cauză se adaugă mediul social vulnerabil din care provin acești elevi, familii dezorganizate, elevi care sunt nevoiți să muncească pentru a se întreține, sărăcie, șomaj. Și nici din acest punct de vedere ei nu au un sprijin. Motivația învățării este aproape inexistentă. De aceea s-a ajuns în situația în care s-a ajuns.

Reporter: Doamna profesoară, mă uitam peste statistica liceelor care nu au niciun absolvent de Bacalaureat, liceele la care nici măcar un elev nu a reușit să treacă bacul. Multe sunt licee tehnologice, în general din localități mici sau din mediul rural. Credeți că vorbim despre un fenomen, cel pe care îl descrieți și dumneavoastră, atunci când vă referiți la cauzele pentru această statistică extrem de tristă?

MB: Din punctul meu de vedere modest al unui profesor, al unui dascăl, da, consider că este un fenomen. Liceele din mediul rural se confruntă cu aceste probleme cu care ne confruntăm și noi. Ele au fost înființate ca urmare a transformării școlilor de arte și meserii pe ruta progresivă în licee. Acum ceva vreme, acum zece ani, cei care terminau clasa a VIII-a și optau pentru școala de arte și meserii puteau să își continue pe ruta progresivă studiile. Făceau anul de completare și apoi se înscriau în clasa a XII-a la liceu. Așa au apărut foarte multe licee tehnologice în mediul rural, cu excepția celor care au tradiție. Sunt și licee cu tradiție în mediul rural, unde, probabil, lucrurile stau mai bine decât la noi. Părerea mea este că acești elevi care au fost admiși la liceu cu medie sub 5 nu sunt capabili să promoveze examenul de bacalaureat și nu este locul lor aici.

Rep: Dar unde ar fi locul lor?

MB: La școala profesională unde ar putea să învețe foarte bine o meserie. Slavă domnului, este nevoie. Forța de muncă din România suferă din multe puncte de vedere.

Rep: La aceste licee tehnologice pentru ce se pregătesc cei care încearcă să le termine?              

MB: Aceste licee tehnologice dacă vă uitați în nomenclatorul meseriilor, de obicei, pregătesc specializări care încep cu „tehnician în”, tehnician în construcții, tehnician în mecanică. Nu vreau să spun lucruri inexacte.

Rep: Ați numit două domenii unde deficitul de forță de muncă în România este foarte mare. Am avea nevoie de acești specialiști. De ce nu se întâmplă ca ei să și absolve aceste școli pentru a putea profesa în aceste domenii importante?

MB: Problema sistemului este ca în învățământul tehnologic să vină elevi bine pregătiți, cu media de intrare peste 5, care să urmeze liceul, iar diploma pe care o capătă la sfârșit să aibă acoperire în cunoștințele și competențele pe care și le formează la finalizarea studiilor.

Rep: Înțeleg nivelul foarte scăzut al elevilor care ajung să învețe la aceste licee tehnologice. Și profesorii de la aceste licee au și ei partea lor de vină?

MB: Și profesorii au partea lor de vină pentru că nu au găsit modalitățile pedagogice pentru a-i motiva să învețe. Asta consider că este vina noastră, a profesorilor, că nu i-am motivat suficient de mult să învețe.

Rep: Vedeți vreun rost pentru aceste licee tehnologice dacă la ele ajung copii extrem de slab pregătiți și nu reușesc să le absolve?

MB: Vă dați seama că eu nu pot să îmi exprim o opinie dacă ele își au sau nu își au rostul. Eu pot spune doar că acești copii pot merge la școala profesională. Durata de școlarizare e mai scurtă. Învață o meserie într-un timp mai scurt. Se pot angaja. Și pot să își continue în paralel și studiile.

Rep: Cum va fi evoluția în perioada următoare a Liceului teoretic „Andrei Șaguna” Botoroaga, pe care dumneavoastră îl conduceți, de doar un an?

MB: Noi nu o să mai avem începând din anul școlar 2022 – 2023 clasă de liceu, tocmai din acest motiv.

Rep: Și atunci?

MB: Avem clasă de profesională...

Rep: Acolo lucrurile stau diferit? Elevii sunt mai buni?

MB: Vă referiți la nivelul lor intelectual? Când spui „mai buni” trebuie să te raportezi la un criteriu.

Rep: Mă refer la nivelul lor de pregătire școlară.

MB: Nivelul lor de pregătire școlară este același și la școala profesională, numai că aici, după cum v-am spus, ei au posibilitatea să învețe mai repede o meserie

Ascultă:

 
Monica Becheru, directoarea Liceului Tehnologic “Andrei Șaguna” Botoroaga din Teleorman