Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Ionuț Ciurea (Pro Infrastructură): În ritmul actual, o să avem 2.000 km de autostradă în 40 de ani

autostrada.jpg

Sursa imaginii: 
Facebook / Sorin Grindeanu

Au început activitățile pe primul lot al autostrăzii care va asigura legătura dintre Muntenia și Moldova. CNAIR a predat constructorului amplasamentul lotului 2 al Autostrăzii Ploiești - Buzău (Mizil - Pietroasele). Echipele de topometriști au început deja să identifice limitele traseului viitoarei autostrăzi pe lungimea tronsonului de 28,35 km. Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, este reticent cu privire la finalizarea la timp a lucrărilor. Ciurea crede că, la ritmul actual, vor mai trece 40 de ani până la momentul în care România va bifa 2.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.

 

Este bucata muntenească sau munteană din Autostrada Moldovei care ar trebui, într-un final, să lege Ploieștiul și Capitala de Pașcani, Suceava și Siret. Deși pe ultimii kilometri din A7, teoretic o să fie drum expres, dar vorbim de o autostradă care leagă Muntenia de Moldova. Primii 28 km încă nu sunt în regiunea istorică Moldova. Este până la Spătaru acest lot, de la Mizil la Spătaru. Este un lot important, pentru că, alături de vecinul său dinspre Ploiești, o să scoată bună parte din traficul de pe Buzău, Urziceni, București. O să-l scoată de acolo de pe drumul național II de pe E 85, cum îl știu șoferii, și să-l pună pe autostradă într-un final. 

Sperăm noi nu mai târziu de 2 ani și jumătate, cu toate întârzierile care de obicei se întâmplă. Deși teoretic, cel puțin pe hârtie, autostrada asta are un proiect mult mai bine pregătit decât decât altele și n-ar trebui să vedem niște surprize fantastice. Chiar și așa, în funcție de cât de repede o să se miște constructorii, pentru că pe acest lot II Mizil - Spătar, avem un constructor new entry în România, care are un portofoliu decent în Bulgaria. Acolo și-a făcut un renume așa și așa, unii zic că este bine. Alții zic că este rău. Să vedem cum se mișcă în România. Repet, are zero infrastructură în România. Și-a luat un constructor partener român, la fel, la prima experiență pe proiecte majore. Deși în zonă a mai făcut drumuri, dar de calibru mic, și o să vedem cum o să intre un new entry, cum o să se descurce un new entry cu un constructor care, deși știe hățișul birocratic și are niște conexiuni interesante, zic interesante în zonă, în zona unde se construiește autostrada. Asta e de departe, cel mai important proiect pe care a pus mâna.

La ce vă referiți când ați spus conexiuni interesante?

Conexiuni interesante pentru că numele patronilor este legat de diverse scandaluri și de treabă făcută pe jumătate bine pe alte proiecte. Să sperăm că astea sunt doar parte din trecut. Nu există constructor sfânt. Chiar și marii, marii antreprenorii au probleme și și-au luat și amenzi, de la amenzi privind încălcarea legii concurențiale prin alte țări. Până la probleme teribil de penale, ca să mă exprim așa.

Există multă dorință de profit. Există lucrare la limita legii și la limita a ceea ce s-a angajat antreprenorul să facă contractual. Iar dacă lucrurile astea pe contractele mici, fie nu sunt văzute, fie sunt băgate mai ușor sub preș, pe contractele mari, cum sunt astea foarte vizibile și monitorizate de toată lumea, și de noi, și de Comisia Europeană, nu e la fel.

Cum ați caracteriza utilitatea acelui registru în care să vor fi înscrise utilajele folosite de firmele de construcții?

Doar o gogoașă electorală, știți că Năstase spunea în plenul Parlamentului „să vină să-mi numere ouăle”. E, mă iertați, dintr-un clasic politician. La ce îmi e mie util să știu în fiecare moment ce utilaje are X sau Y? Deci ideea cu registrul ăsta este ca cei care nu au utilaj, care nu au forță - mai simplu spus - să facă anumite proiecte să nu poată participa la licitație. Și dacă au forță teoretică să poată s-o pună și în teren. Gândiți-vă și din punct de vedere organizatoric al statului. Cine cine întreține registrul ăsta?

Nu există niciun fel de sancțiune pentru antreprenor, dacă nu declară câte utilaje are și pe unde le are. Plus că generează niște oportunități foarte interesante să se conteste între ei. Dacă ai spus că ai blocat utilajul respectiv sau l-ai alocat pentru proiectul X, nu prea poți să-l muți așa cum vrei tu în alte părți. Este o prostie inaplicabilă, este doar o gogoașă ca să demonstrăm, chipurile, că noi, stat, suntem puternici și că le numărăm ouăle la privați.

Cum ați caracteriza în acest moment lucrările la infrastructura rutieră? Duduie?

Lucrările la infrastructura rutieră duduie cu aceeași viteză de 25 -30 de ani încoace.De la începutul anilor 2000 și până în momentul ăsta, aproape că am atins 1.000 km. În momentul ăsta, în România, indiferent cum iei anii ăștia, că iei trei-patru ani și cam orice perioadă ai lua, media de kilometri de autostradă și drum expres este pe undeva la 40 și ceva de kilometri pe an. 40, 45 de kilometri pe an. 

Și dacă acum să spunem că avem ,n-avem, dar o să avem anul viitor 1.000 km. mai trebuie să mai facem vreo 2.000. Deci împărțiți dumneavoastră, 2.000 km la 50 km pe an. Și să vedeți că o să ne trebuiască încă vreo 40-50 de ani cu viteza asta ca să facem toată rețeaua. Dacă aveți ca mine, vreo 40 de ani, mai puneți vreo 40. E cam la limită, deci trebuie să am un pic de noroc și să mănânc sănătos, să fac sport, ca să apuc să văd toată rețeaua asta gata. Cu viteza asta.