Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Noul regulament pentru parcarea în București a intrat în vigoare

nou_regulament_parcare_bucuresti.jpg

Bucureștiul are un nou regulament pentru parcare. Va funcționa?
Bucureștiul are un nou regulament pentru parcare. Va funcționa?
Sursa imaginii: 
RFI/Cosmin Ruscior

O informație importantă pentru șoferii din București: noul regulament pentru parcare a intrat în vigoare luni, 15 august. Astfel, cei care folosesc locurile trasate cu albastru trebuie să plătească între 2,50 lei și 10 lei pe oră, în funcție de zona vizată. În caz contrar, mașinile vor fi blocate, iar șoferii amendați. Unele organizații neguvernamentale au atras atenția că noul regulament nu rezolvă problema de fond.

De acum înainte, potrivit noului regulament pentru parcarea în București, șoferii care-și lasă mașina pe locurile însemnate cu albastru trebuie să scoată bani din buzunar. O oră de staționare costă 10 lei în zona zero, 5 lei în zona 1 și 2,50 lei în zona 2.

Cine încalcă regula va primi o amendă de 200 de lei pe zi și se va trezi cu mașina blocată. Tariful se achită doar pe durata zilei.

Taxa de parcare se achită fie cash, fie prin sms la numărul 7458. Municipalitatea anunță că se poate plăti și prin aplicația ”Parking București” ce poate fi descărcată gratuit din AppStore sau Google Play.

De asemenea, persoanele fizice pot alege abonamente de o zi, o săptămână, o lună, un semestru sau un an. De exemplu, un abonament pentru zona 0 costă 75 de lei pe zi, 300 de lei pe săptămână sau 1.050 de lei pe lună.

 

Hibele regulamentului pentru parcarea în București

 

Să menționăm însă că toate acestea vor funcționa doar teoretic, pentru că practic, există multe necunoscute și chiar metode prin care șoferii pot ocoli noul regulament pentru parcare.

De exemplu, nimeni nu garantează că proprietarii de mașini nu vor parca pe străduțele din sectoare, unde nu se aplică noile reguli. Asta înseamnă de fapt că mașinile parcate ilegal se vor muta două străzi mai încolo, unde e posibil ca Primăria de Sector să nu aibă un regulament similar.

În plus, mașinile parcate pe trotuar puteau fi ridicate și până acum de autorități, însă acest lucru nu s-a întâmplat. De regulă, când un primar anunța că nu mai permite parcarea neregulamentară, măsura funcționa câteva zile, timp în care unele vehicule erau ridicate în prezența presei. După care, la loc comanda.

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a spus recent la B1TV că în orașele occidentale banii colectați din taxele de parcare reprezintă cam 7%-8% din bugetul local. El a precizat însă că acest lucru nu este valabil și pentru București, unde estimările pentru primul an sunt de 10 milioane de lei colectați din aceste taxe.

”Scopul nu este de a strânge bani din parcări, ci de a elibera zone foarte aglomerate din București și de a stimula oamenii să folosească transportul public, pentru a avea un mediu mai curat”, a afirmat Nicușor Dan.

Problema este că Bucureștiul nu are în prezent un transport public previzibil, care să ofere condiții civilizate de călătorie.

Cele mai multe tramvaie și troleibuze sunt vechi, uzate, ruginite și murdare, cu geamuri minuscule care nu se deschid și nu sunt dotate cu aer condiționat, un lucru elementar într-un oraș unde vara temperatura din transportul public poate ajunge ușor la 50 de grade Celsius.

În plus, benzile din oraș dedicate autobuzelor sunt insuficiente, motiv pentru care acestea sunt de multe ori blocate în traficul din București.

În concluzie, noul regulament pentru parcarea în Capitală este în mod evident un lucru necesar, însă în lipsa unor strategii coordonate la nivel de oraș, el nu va avea efectul dorit.