Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Noi critici pentru ministrul Cîmpeanu: Rupe sistemul educațional în două, 40% dintre elevi ajung analfabeți

Daniel Fenechiu demisie Sorin Cimpeanu decenta.jpg

Sorin Cîmpeanu și-a dat demisia, după acuzația de plagiat
Sorin Cîmpeanu și-a dat demisia, după acuzația de plagiat
Sursa imaginii: 
Facebook/Sorin Cîmpeanu

Aproape 30.000 de oameni îi cer, prin intermediul unei petiții Declic, demisia ministrului Educației, Sorin Câmpeanu. „Vrem retragerea legilor educației și rediscutarea lor”, explică la RFI unul dintre inițiatorii petiției, Andra Berceanu, director executiv al Federației Părinților și Aparținătorilor Legali din România. Ea spune că ministrul se remarcă în mod constant prin lipsa de deschidere față de dialogul cu societatea civilă. În plus, „elevii nu sunt în centrul acestor legi, sistemul de educație este rupt în două: puțini performează, iar restul sunt lăsați în voia sorții”, avertizează Andra Berceanu.

Andra Berceanu: Dezbaterile au fost un simulacru. Considerăm că este oportună retragerea proiectelor legilor educației și analizarea lor împreună cu o echipă care să aibă o legitimitate publică recunoscută în ansamblul ei, precum și un alt ministru care să conducă această echipă într-un mod mult mai deschis către dialog cu specialiștii și cu societatea civilă.

Reporter: Ce probleme importante ați depistat în ceea ce privește discuțiile despre reforma educației și tot ce ține de asta?

AB: Dacă privim ca filosofie a legii, ca viziune, putem observa că aceste proiecte de legi pot duce la inegalități, vor fi o sursă continuă de discriminare și de suferință în societate. Ele nu sunt animate de interesul superior al elevului și de dorința de a crea o societate echitabilă. În numele unei false excelențe putem observa că sistemul public de educație se rupe în două. Avem pe de-o parte elevii privilegiați și o mare majoritate care sunt lăsați în voia sorții. Nu există niște măsuri clare în ceea ce îi privește, măsuri care să fie corelate cu cifrele din spatele educației din România, care ne spun că circa 2% dintre elevi fac performanță și 40% sunt analfabeți. În primul rând este o problemă de viziune. Pe urmă, din punct de vedere tehnic sunt mai multe probleme. Principalele ar fi cele invocate în spațiul public. Arbitrarea separată la colegiile naționale plus modalitatea în care este schimbat bacul. Problema cu liceele tehnologice, care trebuie să își asume o filieră și nu mai pot avea și clase teoretice, ceea ce înseamnă că vor fi afectați elevii din orașele mici, care nu au atât de multe opțiuni ca în mediul urban mare.

Rep: Ministrul a luat act de aceasta petiție, că este un act democratic, a spus dumnealui, fără a da semne că ar vrea să renunțe la funcție în ciuda acestor critici care îl vizează. De altfel, domnul Cîmpeanu a cam ignorat solicitarea celor 100 de intelectuali, care i-au cerut, așa cum o faceți și dumneavoastră, modificarea radicală a proiectelor legilor educației. Cum apreciați dumneavoastră, ca părinte și ca inițiator al acestei petiții, atitudinea lui Sorin Cîmpeanu față de criticile care i se aduc, față de demisia care i se cere și față de modul în care dumnealui, în mod concret, conduce învățământul românesc?

AB: Domnul ministru Cîmpeanu refuză în momentul acesta să accepte ce se întâmplă. Cred că a subestimat interesul societății civile față de domeniul educației. Am văzut că vrea să ducă în derizoriu petiția, spunând că este o reacție a opoziției politice. Țin să punctez foarte clar că este un demers al cetățenilor. Vorbim despre elevi, studenți, părinți și profesori, cei care sunt afectați direct de legile educației. Acest demers a fost gândit în ideea de a arăta solidaritate față de cei 100 de intelectuali și toți experții care au luat poziție în legătură cu aceste proiecte de legi. Considerăm că un ministru al educației trebuie să fie un model, să fie cel care promovează științele educației, care ține la cercetări, la studii, la analize și nu ia peste picior oamenii competenți din domeniu. De aceea noi, în primul rând, nu i-am cerut demisia. Noi am cerut demiterea sa, adresându-ne președintelui Iohannis, inițiatorul proiectului România educată, proiect ce stă în spatele legilor despre care discutăm acum. Noi ca beneficiari deja avem multă experiență, de un an și ceva cu domnul ministru Sorin Cîmpeanu. Ne-am confruntat de foarte multe ori cu această lipsă de transparență. În orice decizie luată sunt foarte multe decizii care apar peste noapte sau în urma unei conferințe sau în urma unui întâlniri află elevii de clasa a VIII-a că pentru accesul la liceu nu se va mai lua în calcul media de gimnaziu începând cu anul acesta. Nu există niciun fundament prezentat. Pare mai mult o soluție pentru că tot Ministerul Educației nu a elaborat acele standarde de evaluare. În loc să vină cu o soluție a cauzei care a determinat această decizie, pur și simplu, fără o consultare publică, s-a luat astăzi această decizie și a fost anunțată în presă.

Ascultă:

 
Andra Berceanu, director executiv al Federației Părinților și Aparținătorilor Legali din România, despre ministrul Cîmpeanu