Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Mădălina Turza, consilier de stat la Cancelaria Premierului, despre sistemul RO-Alert pentru copiii dispăruți (interviu)

fetita_rapire.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Val de reacții după ce Poliţia Română a emis, vineri seara, primul mesaj RO-ALERT privind dispariţia unui minor de 13 ani din judeţul Galaţi. Mesajul a fost primit și de bucureșteni. La 10 minute după alertă, băiatul a fost găsit în Gara de Nord, însă pe Facebook, dezbaterile cu privire la utilitatea mesajului nu s-au oprit. "Lucrăm, în prezent,  la o serie de soluții tehnice cu STS și producătorii de telefoane mobile pentru a identifica un sunet distinct pentru alertele legate de disparițiile copiilor. Nu spun că este un mecanism perfect, pentru că orice sistem aflat la început de drum are lucruri care nu funcționează. Dar, sunt sigură că pe măsură ce-l îmbunătățim, oamenii nu se vor opune să-l primească pentru că, până la urmă, vorbim despre salvarea unor copii", spune la RFI, Mădălina Turza, consilier de stat la Cancelaria Premierului.

Mădălina Turza, consilier de stat la Cancelaria Premierului: Alerta de tip "Ro-Alert copil dispărut" face parte din programul național "Din grijă pentru copii". Este un program guvernamental inițiat și lansat în anul 2021 și are două componente, o componentă de siguranță a copilului și o componentă de suport psiho-emoțional. În zona de siguranță a copilului prin acest program au fost înființate mai multe instrumente menite să crească siguranța copiilor. Unul dintre ele este numărul 119 pentru copii abuzați, exploatați și neglijați, pe care deja îl știm și se folosește de aproape un an. Cel de-al doilea instrument are legătură cu această alertare legată de copiii dispăruți. S-a lucrat la operaționalizarea sistemului în ultimele luni de zile. În cursul serii, nopții de vineri a fost dată prima alertare de copil dispărut în legătură cu băiatul din Galați.

Reporter: Cum ați evalua dumneavoastră această alertă de test?

Mădălina Turza: E greu de făcut o evaluare. Ca să vedem cum funcționează sistemul a trebuit să îl punem în funcțiune. Din punctul meu de vedere cred că există spațiu de îmbunătățire a mecanismului în sensul în care colegii de la poliția națională vor trebui să își rafineze textul prin care anunță dispariția copilului, pe de o parte și să se asigure că toate informațiile sunt funcționale. Pe de altă parte, pentru că a existat această reacție a publicului cu privire la intensitatea sunetului, acum lucrăm la o serie de soluții tehnice împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale și cu producătorii de telefoane mobile, pentru a identifica un sunet distinct pentru alertele legate de dispariția copiilor.

Rep: Ce ar trebui să facă oamenii când primesc o astfel de alertă? Se uită pe site. Verifică. Să presupunem că vor vedea și poza copilului dispărut și nu va mai fi o problemă pe viitor, așa cum a fost în weekend. Ce ar trebui să facem concret?

Mădălina Turza: Trebuie să vă explic un pic cum se dă această alertare. Ea nu se dă la nivel național. Vor primi acest tip de mesaj de alertare doar persoanele sau oamenii care se află în aria în care a dispărut copilul sau în aria în care se bănuiește că se îndreaptă, se deplasează copilul. Colegii de la poliție lucrează la perfecționarea sistemului de triangulare. Să primească alerta un număr mult mai bine definit de oameni din aria respectivă. Dacă ne află în aria în care copilul a dispărut sau se bănuiește că poate fi și suntem într-un loc public, nu acasă, atunci ceea ce putem face este să ne uităm în jurul nostru și să vedem dacă vedem acel copil. În situația în care nu suntem într-un loc public, uitându-ne la imaginea copilului să încercăm să ne gândim dacă l-am văzut pe undeva sau dacă ne sugerează ceva imaginea lui. În momentul în care avem o astfel de informație, chiar dacă nu este confirmată 100%, să sunăm la 112.

Rep: Din câte știți, în poliție există o procedură clară în cazul dispariției unui minor prin Ro-ALERT? Sau încă se lucrează?

Mădălina Turza: Evident că există o procedură foarte clară, legată în primul rând de situațiile în care se transmite alerta copil dispărut. Sistemul de alertare prin anchor alert nu se realizează în cazul disparițiilor tuturor copiilor din România. Sunt câteva mii care sunt dați dispăruți în momentul de față, însă cazurile acestea depind foarte mult de natura lor. Atunci, Roalert se dă pentru niște situații în care există niște criterii stabilite de către poliție, unde există un grad de urgență și de risc mare. De exemplu, acolo unde avem de-a face cu un copil care nu are antecedente de plecat de acasă, unde nu exista nicio bănuială sau nicio premisă pentru care el ar fi putut pleca de bunăvoie și s-a întâmplat acest lucru într-un context dificil sau a fost văzut într-un anturaj dubios sau există niște indicatori de risc, atunci, pentru acești copii poliția hotărăște să dea acest semnal de alertare.

Rep: Știți cumva când va fi pus la punct sistemul? Presupun că nu va mai dura prea mult.

Mădălina Turza: Sistemul funcționează în acest moment. Este funcțional. Spre exemplu, dacă peste 10 minute apare o situație de risc extrem de gravă legată de un copil dispărut, se va da o alertă în formula pe care am văzut-o, u textul îmbunătățit și link-ul funcțional. Noi nu am oprit sistemul pentru reglarea acestor detalii. Pe acestea le vom regla pe parcurs, din mers. Procesul de a discuta cu fiecare companie producătoare de telefoane durează. Vorbim de zeci de companii producătoare care trebuie să facă un update pe telefoane pentru avea un sunet distinct. În momentul ăsta toată populația globală primește Roalert, Amber alert sau cum se numește în fiecare țară, cu acest sunet.
 

Rep: credeți că era mai bine să fim informați că urmează să se dea această alertă?

Mădălina Turza: Cred că ar fi fost bine dacă noi am fi anunțat că am pus în funcțiune acest sistem. Asta cu siguranță este un lucru care ar fi fost benefic să se întâmple. Însă, colegii de la poliția națională, având acest caz în care au considerat că este un risc la adresa copilului și știind că sistemul este funcțional, au hotărât să își asume și să facă această alarmare în cursul zilei de vineri.

Rep: Uitându-mă la ceea ce faceți, văd un sistem cu un  scop nobil. Dar, dacă este făcut fără o bună comunicare înainte riscă să apară probleme. Multe persoane au reacționat după ce au primit această alertă spunând că își vor desființa aplicația, că nu mai vor să primească Ro-Alert.

Mădălina Turza:  Am văzut tot felul de reacții în spațiul public și în online. Este un proces. Ca fiecare lucru nou care apare în societatea noastră, oamenii au diferite reacții. Unii dintre noi suntem mai empatici, alții suntem mai deschiși și alții suntem pe alt nivel de înțelegere. Eu sunt sigură pe măsură ce vom îmbunătăți acest sistem oamenii nu se vor opune să primească alerta. Până la urmă, vorbim despre salvarea unor copii. Cred că marea majoritate a românilor sunt părinți. Dacă ar face un exercițiu de empatie să se gândească cum ar fi ca copilul lor să nu mai apară de la școală acasă, în momentul acela cred că părintele respectiv și-ar dori să se dea o alarmă la nivel planetar. Dar ăsta este un exercițiu de altruism pe care fie îl învățăm prin experiență proprie, fie se construiește prin reguli sociale. Nu spun că este un mecanism perfect în acest moment. Orice sistem aflat la început de drum are tot felul de lucruri care nu merg perfect, cum a fost și la 119. Vă reamintesc că în prima lună de funcționare a telefonului pentru copii a fost o suprasolicitare a liniei pentru că zeci de mii de oameni au sunat doar ca să testeze și să se joace, ceea ce a dus la blocaje, a dus la diverse reacții ale operatorilor. Însă, la 11 luni distanță pot să spun asumat că acest serviciu funcționează foarte bine și că mii de copii au fost salvați din situații de abuz și neglijare. 

 
Mădălina Turza, consilier de stat la Cancelaria Premierului, intervievată de Mirela Dădăcuș