Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Aeroportul din Iași la un pas de intrarea în incapacitate de plată

aeroport_unu.jpg

Intrarea în Aeroportul Iași
Sursa imaginii: 
Facebook / Iasi Airport

Furnizorii nu vor să vină la procedurile de achiziții, astfel încât prețurile la energie au crescut și de 20 de ori. Și situația de la Iasi nu este singulară. Președintele Asociației Aeroporturilor din România, director al Aeroportului din Cluj, David Ciceo spune că problema este gravă și a cerut Parlamentului ca aeroporturile să fie incluse între beneficiarii care vor avea prețuri plafonate la energie și gaze. S-a ajuns și la un cost de 10.000 de lei megawattul...

„Plafonarea prețurilor la energie către aeroporturi este o problemă de siguranță a aviației", avertizează președintele Asociației Aeroporturilor din România, director al Aeroportului din Cluj, David Ciceo.

„Este o problemă foarte importantă pentru aeroporturile din România. De asemenea, este foarte gravă. Noi susținem în continuare către Parlamentul României ca aeroporturile să fie incluse între beneficiarii care vor avea prețurile plafonate.

Dacă prețul mediu era între 360 și 400 de lei pe megawatt în 2019 în acest moment sunt aeroporturi, cum este și Iașul, Timișoara și altele, care cumpără cu prețuri între 9.000 și 10.000 de lei megawattul. Nu este posibil așa ceva pentru aeroporturile din România. Am sesizat acest aspect. Nu este posibil ca aeroporturile să cumpere la un preț furnizor de unică instanță. Facem demersuri ca să nu intrăm în incapacitate de plată.

Siguranța și securitatea sunt pe primul loc. Nu putem asigura siguranța fără să avem energie la un preț corespunzător. Dorim predictibilitate, dorim stabilitate. Nu este normal ca producătorii de energie și furnizorii să nu dorească să încheie contracte cu aeroporturile mai mult de o lună"

Care este cel mai negru scenariu la care s-ar putea ajunge?

Președintele Asociației Aeroporturilor din România, David Ciceo: " Este o problemă de siguranță a aviației. În noul context european având în vedere și războiul din Ucraina mobilitatea civilă, militară este foarte importantă. Aeroporturile civile au un rol și în această privință.

Așadar, asigurarea energiei la un preț corespunzător, predictibilitatea sunt esențiale. Cel mai negru scenariu în care s-ar putea ajunge.. să avem pierderi financiare. Unele aeroporturi pot ajunge să limiteze activitatea. Alt scenariu este de a fi transferate toate aceste costuri către pasager,către consumatorul final. Nu aceasta este soluția și anume creșterea prețului pentru pasageri dar s-ar putea să fie o consecință".

 

"Poate să devină chiar o problemă de siguranță națională"

La rândul lui, managerul Aeroportului Internațional din Iași, Romeo Vatră afirmă: "sunt pe piața furnizorilor de ultimă instanță așa cum sunt și aeroporturile din București, Cluj, Timișoara. Bacău. Pentru că furnizorii nu vor să vină la procesul de achiziție înseamnă că plătim pentru un megawatt aproximativ 10.000 de lei.

Vă spun direct, în valori absolute, ne așteptăm ca factura pe luna septembrie să se ridice la peste două milioane de lei. Evident, după o perioadă în care traficul a mers foarte bine și am reușit să ne stabilizăm din punct de vedere financiar această criză riscă să ne dea peste cap.

A dat peste cap tot ce înseamnă prognoze bugetare și chiar se ridică problema susținerii costurilor unui aeroport. Noi facem demersuri atât la nivel de Asociație a Aeroporturilor cât și la nivelul fiecărui aeroport individual să identificăm o soluție astfel încât aeroportul să poată să beneficieze de o plafonare. Pentru că riscăm ca în câteva luni să nu mai avem bani să putem plăti facturile la curent".

Cresc tarifele aplicate companiilor care operează pe aeroportul din Iași? Managerul aerogării din Iași, Romeo Vatră răspunde scurt :"Dacă o luăm acum nu va avea efect imediat. Pentru că orice creștere de tarife aeroportuare trebuie publicată și asta durează două-trei luni. După aprobare se poate aplica la șase luni de la publicare. Deci vorbim de un termen de minim nouă luni de zile în care situația nu este rezolvată. E o situație care poate să devina o problemă chiar de siguranță națională"

Romeo Vatră mai spune că doar includerea aeroporturilor între beneficiarii care vor avea prețuri plafonate la energie este soluția pentru ca aerogările să rămână în picioare.