
Social
Liceenii ar putea studia Istoria Revoluției din 1989. ”Elevii trebuie să știe că tinerii au murit pentru libertate”
liceeni_istorie_revolutie.jpg

Marilen Pirtea explică la RFI de ce e nevoie ca liceenii să învețe despre Revoluția din decembrie 1989: ”Tinerii României merită să fie motivați, susținuți și să parcurgă această disciplină, acest curs de liceu, pentru a menține vie flacăra Revoluției din decembrie 1989, începută la Timișoara sau aprinsă la Timișoara, urmată după aceea în toată țara, pentru că memoriile vii, eroii acelor vremuri, rând pe rând, din cauze naturale, nu vor mai fi în fața noastră să fie dovezi vii la diverse cursuri, prelegeri, venind în fața noastră cu memoria acelor vremuri și atunci cred că scrisul rămâne și pot fi accesate peste ani și ani de zile toate aceste materiale în cadrul cursului, ca tinerii să știe că atunci, în 1989, datorează libertatea de exprimare, viitorul lor, proiectul european al României acelor eroi. Aceste cursuri vor fi predate de profesori care vor putea fi pregătiți în universități, vor putea lua legătura, de fapt, cu reprezentanții asociațiilor de revoluționari din România, din Timișoara”.
Inițiatorul legii precizează că ”acest curs va fi introdus din curricula 2023-2024 de Ministerul Educației, va emite un ordin prin care va fi introdus în mod opțional la clasele a XI-a, a XII, a XIII-a, în funcție de curricula lor și specific. Acest curs trebuie să aibă tot ce înseamnă legislația subsecventă până atunci, adică să creăm curricula, materia, ce se va preda acolo (...) și conducerea liceelor va opta cum și în ce formă va fi introdus cursul în curricula școlară”.
Marilen Pirtea recunoaște că există încă numeroase semne de întrebare legate de evenimentele din decembrie 89, care ar putea să nu fie lămurite de un manual de liceu: ”Cu siguranță, sunt întrebări fără răspuns pentru noi, cei care am trăit acele vremuri. Eu cred că revoluționarii și legislația până atunci vor definitiva și dosarul Revoluției și alte lucruri, dar cert este că tinerii trebuie să știe că a fost o revoluție și că tineri au murit pentru libertate și pentru ca noi să avem o astfel de viață acum. Deci nu găsirea unor vinovați punctuali într-un manual didactic este obiectivul principal”.