Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Șoselele care te conduc pe ultimul drum: Infrastructura trebuie să te „ierte”, nu să te bage în mormânt (Proinfrastructură)

nod.jpg

Unele drumuri sunt depășite din punctul de vedere al proiectării
Sursa imaginii: 
Facebook/Proinfrastructură

În România, unele noduri de autostradă sunt semnalizate greșit, iar nu de puține ori șoferii ajung să intre fără să vrea pe contrasens. Accidente au loc în această cauză, atrage atenția la RFI directorul executiv al asociației Proinfrastructură, Ionuț Ciurea. El afirmă că instalarea parapeților de ciment pe aceste drumuri, precum și semnalizarea corespunzătoare a acestor intersecții sunt măsuri ce trebuie luate urgent pentru a fi evitate accidentele cu pierderi de vieți omenești. O altă decizie importantă ce trebuie luată este creșterea amenzilor, mai spune Ionuț Ciurea.

Ionuț Ciurea: Problema este felul în care au fost gândite, proiectate, desenate acum mulți ani. Sunt aceste noduri care prevăd bretelele de acces pe autostradă din ambele sensuri. Și breteaua de ieșire și cea de intrare sunt practic lipite și puse pe același drum. De foarte multe ori, ori linia dublă continuă nu se vede, este pur și simplu uzată. Sau, mai ales în sezonul rece și primăvara este murdară, nu este curățată cum trebuie, mai ales dacă vorbim despre vizibilitate redusă, nu știi pe unde trebuie să mergi, mai ales dacă nu ești din zona respectivă. Atunci, ai șanse mari să intri pe contrasens.

Reporter: S-a întâmplat deja asta și cu urmări?

IC: S-a întâmplat de foarte multe ori. Nu e prima dată când spunem de problema asta. Dar „am profitat” și noi de accidentele care s-au petrecut în ultima perioadă. Repet, vreme urâtă, oameni care nu știu despre ce este vorba acolo, vizibilitatea redusă a marcajului continuu, pot face ca oamenii să intre pe contrasens din greșeală. Sunt și aceia care intră intenționat. Am rămas stupefiat de un șofer care a spus mirat că poliția a făcut un abuz pentru că l-a amendat deoarece el merge pe contrasens de ani buni de zile.

Rep: Scurtătura pe autostradă pe sens invers este o meteahnă deja la modă printre șoferii români. Dar aici discuția e cu totul alta. Se referă la aceste probleme în proiectare, în semnalizare. Există ceva date? Câte accidente au fost, eventual câte victime?

IC: Nu am cerut încă la Poliție. Pe noi ne-a speriat în ultima perioadă când am văzut accidente în nodul Gilău la câteva zile. Despre el vorbim, dar nu e singurul. Și sunt accidente grave, sunt ciocniri frontale.

Rep: La Cluj?

IC: Lângă Cluj-Napoca, la nodul Gilău, dintre A3 și drumul care duce la Oradea. Din păcate avem aceste simple soluții, pe care noi le cerem să fie implementate de ani de zile, care taie eroarea umană. Dacă ai greșit, nu ai văzut marcajul, dormi pe tine, nu ești din zonă, nu ai fost atent și tuturor ni se poate întâmpla, dacă ai avea parapet pus acolo nu ai mai avea problema asta. E clar, dacă nu vezi parapetul ai intrat în el și ai rămas în el. Dar important este să nu iei pe cineva cu tine. Asta este problema.  

Rep: Autoritățile sunt, într-adevăr, responsabile să ia toate măsurile astfel încât și dacă vrei să pătrunzi pe contrasens cu 100 km/h și să te întâlnești cu altcineva care vine din contrasens cu aceeași viteză, să nu poți...

IC: Asta este problema. Infrastructura trebuie să te ierte pe tine și pe celălalt, nu să te bage mai tare în mormânt.

Rep: Poate ne vor auzi autoritățile responsabile și vor lua măsuri acolo unde sunt astfel de probleme. Mai devreme vorbeam despre greșeală, dar și despre intenție. E o discuția vis-a-vis de punctul de amendă. E înghețat la undeva sub 150 de lei. Cum vi se pare această stare de fapt, care îi bucură pe șoferi, dar nu prea contribuie la descurajarea încălcării regulilor rutiere?

IC: Din păcate pe noi nu ne bucură deloc vestea asta. De ani de zile noi cerem amenzi mai mari, mai ales pentru faptele grave. Din păcate se iau aceste decizii populiste, tocmai în ideea de a-i „proteja” pe cei care nu respectă regulile. Amenda este făcută ca să îl protejeze pe cel care respectă regulile. Dacă nu respecți regulile trebuie să plătești. Dar să nu plătești atât cât te costă o cafea în Dorobanți, să plătești un salariu într-o lună.

Rep: Un salariu este, totuși, destul de mult...

IC: Poate că exagerez.

Rep: Poziția dumneavoastră este îndreptățită. Acest punct de amendă este înghețat. Am văzut că deja este o decizie a Guvernului prin care salariul minim o să crească. Probabil că punctul de amendă va rămâne pe loc. Creșterea amenzilor trebuie să vină la pachet cu măsuri din partea autorităților pentru creșterea siguranței rutiere, cu drumuri mai sigure, cu agenți de poliție bine intenționați, nu invers, ca să fim cinstiți până la capăt. Trebuie modernizare din partea tuturor...

IC: Absolut. E foarte important să le avem pe amândouă. Și o infrastructură modernă, sigură, cât putem noi. Și e nevoie și de șoferi mult mai disciplinați. Iar aceia care sunt disciplinați să fie protejați de aceste amenzi mai mari.

Ascultă:

 
Directorul executiv al asociației Proinfrastructură, Ionuț Ciurea, despre modernizarea drumurilor