Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Sucul de ceapă, un leac miraculos împotriva gripei? Fals

ceapa.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

În Statele Unite, pe rețelele sociale, în special pe TikTok, devine tot mai populară o ”soluție miracol” împotriva gripei: sucul de ceapă. Dar dincolo de succesul îngrijorător al acestui remediu fals, fenomenul arată, potrivit experților, dificultatea milioanelor de americani de a avea acces la asistență medicală reală, comentează AFP.

Videoclipurile care promovează această soluție nu pe gustul tuturor, realizată prin macerarea cepei feliate în apă, au strâns zeci de milioane de vizualizări pe platformă, în ciuda lipsei dovezilor științifice ale eficienței sale.

„Ceapa nu face rău nimănui, dar dacă cineva este bolnav, mai bine consultă un specialist”, avertizează Katrine Wallace, epidemiolog la Universitatea Illinois din Chicago.

„Mă tem că unii vor bea doar suc de ceapă și nu vor primi tratament cu adevărat, iar apoi ar putea răspândi Covidul sau gripa peste tot în jur”, adaugă ea pentru AFP, în timp ce aceste două virusuri se răspândesc în Statele Unite în același timp cu un al treilea care provoacă bronșiolită.

Această ”poțiune magică” vine la pachet cu comentarii pozitive precum „funcționează pentru mine!”, un succes care s-ar putea datora doar efectului placebo.

Algoritmi

Succesul videoclipurilor cu suc de ceapă arată puterea informațiilor despre sănătate mai mult decât dubioase de pe TikTok. De la vaccinuri la avort, influencerii din lumea virtuală pot avea un impact dăunător asupra sănătății utilizatorilor.

Într-unul dintre cele mai virale videoclipuri (2,5 milioane de vizualizări), o femeie care se identifică drept „copil al mamei natură” promovează sucul de ceapă și îndeamnă oamenii să lase soluția să fermenteze câteva ore pentru a o face mai puternică.

„Leacurile miraculoase sunt foarte atractive și, într-un fel, se crede că, cu cât o soluție este mai dureroasă, cu atât va fi mai eficientă”, explică Abbie Richards, specialist în dezinformare pe TikTok.

„Soluțiile simple pentru probleme complicate funcționează adesea bine cu algoritmi bazați pe implicare, cum ar fi cei de la TikTok”, explică ea. „Mai ales când aceste soluții sunt ieftine și ușor accesibile, în timp ce îngrijirea recunoscută nu este”.

Videoclipurile cu suc de ceapă nu au fost șterse de pe platformă, deoarece rețeaua de socializare, de altfel nu tocmai bine văzută de autoritățile americane, nu le-a catalogat drept conținut care „ar putea face rău”, a declarat un purtător de cuvânt al AFP.

Sistem sanitar

Este o problemă delicată pentru rețelele și platformele de socializare care caută să determine echilibrul corect între lupta împotriva dezinformării și libertatea de exprimare.

Prea multă importanță acordată sucului de ceapă ar putea duce la ideea că acest tip de tratament este cenzurat, spune Abbie Richards. Mai degrabă, spune ea, TikTok ar putea asigura că informațiile fiabile și recunoscute despre problemele de sănătate sunt „disponibile, accesibile și captivante”.

Succesul acestor videoclipuri dezvăluie „problemele mari” ale sistemului de sănătate american, continuă Abbie Richards.

Aproximativ 30 de milioane de americani - 9% din populație - trăiesc fără asigurare de sănătate, potrivit autorităților, în timp ce îngrijirea medicală în SUA costă o avere. Alte milioane au o asigurare minimă.

„Este ușor să spui consultați un medic”, spune Abbie Richards. „Nu mă surprinde că într-o societate în care accesul la sănătate este restricționat, în care sistemul este supraîncărcat și în care există confuzie în lupta cu noile boli, oamenii beau suc de ceapă sau își pun usturoi în urechi”.

 

Traducere de Eremia Iulia Maria, după articolul publicat de France 24