Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Explozie Călimănești: "UMB s-a întins mai mult decât îi era plapuma" (Interviu)

explozie_calimanesti.jpg

Sursa imaginii: 
ISU VRANCEA

Constructorul autostrăzii Moldova nu putea efectua nicio lucrare în zonă până nu erau deviate conductele de gaze, potrivit unui document al Transgaz obținut de HotNews.ro. "Lucrările de relocare sau deviere a conductelor de transport gaze naturale se vor executa în mod obligatoriu înaintea lucrărilor la infrastructura drumurilor proiectate", se arată în document. Documentele Transgaz mai arată că organizarea de șantier trebuie amplasată la distanță minimă de 20 m de conducta de gaz. 

Un incendiu puternic a izbucnit, noaptea trecuta, la o magistrală de gaz din Călimănești – Vrancea. În urma incidentului, patru muncitori ai firmei care lucrează la construcţia Autostrăzii Moldovei au murit, iar alţi cinci au fost răniţi. 

Transgaz  a spus imediat dupa producerea accidentului că UMB, firma care construia acel tronson, n-a respectat avizul, în timp ce prefectul de Vrancea susține că acea conductă care a explodat nu era suficient de adânc îngropată.

Asociația Pro Infrastructura care a urmarit evoluția acestui șantier avertiza la începutul lunii august că cei de la UMB "s-au întins mai mult decât le e plapuma". Au în execuție peste 430 de kilometri de autostradă. Ambitia de a duce la capăt multe proiecte pe care eventual să le livreze chiar și înainte de termen, și-au spus cuvântul, crede Ionuț Ciurea de la Proinfrastructura. Echipa care a excavat in zonă trebuia să lucreze extrem de atent având în vedere că acolo se afla o magistrală de gaz. Dar cu oameni întinși la maxim si puși să lucreze la 1 noaptea, lucrurile nu aveau cum să evolueze bine, mai spune Ionuț Ciurea.

  

Ionuț Ciurea: Este un accident anormal pentru că noi știm cum lucrează această firmă. O știm de ani de zile. Toată lumea o știe public, dar noi știm și puțin cât ni s-a permis să avem noi acces și ce am văzut pe șantiere și cât am reușit să monitorizăm de-a lungul anilor. Cunoaștem bună parte din locotenenții domnului Umbrărescu, project managerii, cei care, până la urmă, sunt responsabili pentru șantierele astea. Oamenii ăștia sunt de bună-credință. Sigur că mai avem meciurile noastre sau neplăcerile noastre legate de felul în care grupul de firme UMB respectă sau nu respectă regulile SSM, faptul că uneori ignoră avize. Iată că ar fi foarte grav dacă, așa cum spune Transgaz, s-a ignorat acel aviz pe care l-au dat. Nu e o noutate că UMB lucrează la limita legii și uneori dincolo de ea. Dar, în același timp, știm că acești oameni sunt de bună-credință, nu sunt la furat pe șantiere. Ba chiar dimpotrivă, acești locotenenți împreună cu domnul Umbrărescu sunt constructorul cel mai serios și cel care are viteza cea mai mare de execuție în țară. Această tendință a lor de a încălca, uneori destul de flagrant, legislația și avizele, in cazul ăsta nu e doar o discuție filosofică între noi și ei sau între avizatori și ei, ci e o problemă de viață și de moarte la propriu. Știu că trag linie de obicei la anumite lucruri, printre care și lucrul pe sub liniile electrice aeriene, unde se face arc electric și ai mari probleme și în preajma conductelor de gaze. Nu știu ce a fost în capul loc. Acolo era o întreagă echipă. Cine a dat „comanda” să se lucreze la unu noaptea peste țeava de gaz și nu doar țeava de gaz, ci magistrală de gaz, indiferent că acea țeavă era îngropată la adâncimea x sau y, că respecta avize sau nu? Asta e o discuție secundară, ca o fumigenă. Nu contează, indiferent că are sau că nu are dreptate prefectul. Tind să cred că nu are dreptate când spune că țeava era la nu știu ce adâncime. Dar indiferent unde era țeava, tu, când știi că ești călare cu excavatorul pe țeavă și mai e și unu noaptea, ești obosit, nu vezi, nu dai ca nebunul cu cuva în pământul ăla și în țeavă, atât de tare încât să faci scânteie și să explodeze cu totul. Nu țeava a venit peste autostradă, ci autostrada vine peste diversele rețele de apă, canal, electricitate, telecomunicații. Sunt și dintr-astea îngropate, mai ales pe la orașe. Și cele mai periculoase sunt, într-adevăr, rețele de gaz, care sunt și sub presiune, iar magistralele au și volum mare. Nu e doar presiunea, este și volumul. Din câte știm noi, lucrează cu oameni cu experiență. Au foarte puțini juniori. Nu înțeleg ce a fost în minte lor de au trebuit să lucreze cu sau fără aviz Transgaz. Nu contează. Astea sunt secundare, că avea sau nu aviz. Sunt lucruri importante care trebuie lămurite. Dar ce căutau ei acolo să lucreze obosiți, noaptea pe acea conductă? Indiferent cum privești, cu siguranță este și o culpă măcar ca respectare sau nerespectare a normelor SSM, măcar ca procedură și ca oportunitate de a lucra acolo. Nu aveau ce să caute în preajma și cu atât mai puțin să excaveze lângă sau pe țeavă la ora respectivă. Nu se face chestia asta. Au fost împinși de această nebunie a lor de a lua foarte multe contracte. Chiar ieri au semnat un nou contract. În momentul ăsta grupul de firme UMB trece bine de 400. Are 440 de km de autostradă și drum expres contractați. Și mai au câteva mici proiecte. Mai au și pe la centura Timișoara, mai au câteva mici proiecte. Au aproape 60% din piață. Sunt 760 km total contractați în momentul ăsta, din care grupul de firme UMB are 440.

Reporter: Domnule Ciurea, undeva la începutul lui august ați avertizat.

IC:  Am avertizat. Dar cine să ne asculte pe noi?

Rep: Spuneați exact așa. Că „cei de la UMB s-au întins mai mult decât le plapuma”.

IC: Din păcate, au ajuns mult peste capacitatea cu care erau obișnuiți. Duceau foarte bine 150 – 200 km. Știți că dădeau în folosință  înainte de termenele contractuale, respectau angajamentele, cu problemele astea de SSM, pe ici, pe colo cu probleme de nerespectare a avizelor, dar nu au avut accidente atât de grave. Au mai avut accidente de muncă, dar nimic atât de grav și atât de flagrant.

Rep: Foamea după contracte și-a spus cuvântul?

IC: Nu știu dacă e neapărat foame, cât e ambiția asta nebunească de a face autostrada la tine în curte și de a nu face numai bucăți din ea, o bucată, două, trei și de a face toate bucățile alea. Practic, are 255 km contractați pe A7. Este prea mult. Am spus-o. Se vede. Atenție cât de multă presiune se pun intern pe oamenii ăștia pentru că oamenii greșesc. Este inevitabil.

Rep: Credeți că cineva, autoritățile știau de aceste practici cumva la limită ale UMB?

IC: Absolut. Nu încape îndoială.

Rep: Era un mod de lucru protejat?

IC: Cu siguranță da.

Rep: E o tragedie care s-ar putea repeta?

IC: Eu sper să nu se mai repete. Dar dacă se pune foarte multă presiune pe oamenii aceștia, oamenii vor greși. Dacă îi forjezi la maxim, îi lucrezi în trei schimburi, nu prea le mai dai pauze sau le dai pauze pentru că erau obișnuiți să lucreze într-un anumit fel, se pare că săptămâna aia de odihnă din când în când a mai fost sărită și oamenii nu au fost mulțumiți. Din păcate, se ajunge la niște practici de a trage la maxim de oameni. În momentul în care faci asta cu siguranță îi obosești și crești semnificativ riscul să greșească. În ritmul ăsta vor mai fi accidente. Este doar o problemă de cât de grave. Sper ca niciodată în țara asta să mai gândească vreun constructor că poate să lucreze așa pe o magistrală de gaz. 

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vrancea a deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, distrugere, neluarea/ nerespectarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă.     

 
 
Ionut Ciurea, Asociatia Pro Infrastructura