
Social
Dictatura cumpărăturilor de Crăciun
Şi alti sociologi şi observatori ai fenomenului ajung la concluzii similare. Vechea sărbătoare creştină a fost deturnată de mult, mai întîi în Occident şi apoi şi în ţările Europei de răsărit, devenind un carnaval comercial. Nu degeaba mulţi comercianţi îşi freacă mîinile în această perioadă: luna decembrie înseamnă pentru ei peste 20 la sută din cifra de afaceri pe întregul an.
Cumpărăturile de Crăciun au devenit o obsesie, iar modul în care cumpără europenii este obiect de studiu. Agenţia France Presse ne informează, de exemplu, că anul acesta bugetul pe familie alocat Crăciunului va fi cu 4 la sută mai mic decât anul viitor, dată fiind criza. În acelaşi timp, media de 605 euro pe familie franceză este una... destul de impresionantă, dat fiind că media europeană pe familie la capitolul cheltuielilor de Crăciun se ridică la 590 de euro. Se mai ştie, de exemplu, că mulţi consumatori îşi vor fructifica acum, la sfârşit de an, punctele adunate pe cardurile de fidelitate. 22 la sută din consumatori recurg la acestea, ceea ce le aduce o sută de euro suplimentari în perioada sărbătorilor. Alţii nu ezită, pentru a face economii, să cumpere cadouri de ocazie. Există asociaţii care propun chiar reciclarea cadourilor de anul trecut, dar comercianţii nu sunt prea încântaţi când aud de asemenea practici.
Pentru ca acest carnaval comercial să poată fi cât mai complet, el începe, an de an, tot mai devreme. Marile magazine încep să se agite şi să pregătească vitrinele de Crăciun încă de la sfârşitul lunii noiembrie. Şi aproape toate ramurile economiei şi ale industriei uşoare se adaptează pentru acest fenomen planetar care este explozia comercială de la sfârşit de an. Editurile publică încă din septembrie-octombrie cărţi destinate să devină frumoase cadouri de Crăciun.
La fel se întâmplă pe tărâm muzical şi cinematografic. Bijutierii şi casele de modă se pregătesc din timp pentru acest eveniment, ca şi industria jucăriilor şi cea alimentară. De fapt, pentru ca un produs să se vândă bine de Crăciun el trebuie lansat cel puţin cu două luni înainte, ca să "intre în conştiinţa comercială a oamenilor", să fie reperat, să devină vizibile în vitrine şi să înceapă consumatorii să-l râvnească...
Că vrem, că nu vrem, luna decembrie a devenit cea a consumului excesiv, ca şi cum oamenii ar avea nevoie la sfârşitul anului de un fel de orgie comercială. Pentru că, să nu uitàm, imediat după Crăciun, uneori chiar pe 25 decembrie, începe în unele ţări, printre care Franţa, perioada de solduri. Deci febra comercială este relansată pe fondul scăderii preţurilor.
Iluzia abundenţei este orchestrată în mod savant de maşina publicitară şi consumatorii au parcă senzaţia că de Crăciun nici nu trebuie să scoată banul din buzunar pentru a-şi achita cumpărăturile.
Ca şi cum stresul din timpul anului ar putea fi şters brusc de un tur prin magazine, milioane de oameni se înghesuie să cumpere milioane de produse de care, de fapt, nu au nevoie, dar pe care le vor face cadou.