Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Consumatorii europeni se simt neprotejaţi

Mai puţin de jumătate din consumatorii europeni se simt încrezători şi protejaţi. Concluzia se regăseşte într-un studiu realizat în rândul statelor membre cu ocazia Summitului Europeandedicat consumatorilor. Studiul constată că gradul de informare și competențele consumatorilor sunt îngrijorător de scăzute.

Doi din cinci europeni s-au confruntat cu o situație în care au avut motive să facă reclamație.Prejudiciul la adresa consumatorilor este estimat la 0,4 % din PIB-ul UE. Cei mai puțin educați și cei în vârstă sunt mai reticenți în a încerca să obțină măsuri reparatorii când se confruntă cu situaţii în care drepturile le sunt încălcate.

Interesant este că deşi cei mai mulți consumatori depun reclamații la comercianţi, dacă plângerea nu le este însă rezolvată mulţi dintre aceştia nu mai depun o sesizare şi la autoritatea naţională competentă.O explicaţie poate fi faptul că printre cei chestionaţi doar câţiva au putut da un exemplu de organizație care se ocupă de protecția consumatorului.

Astfel, eurobarometrul arată că la nivel comunitar e nevoie de crearea de instrumente alternative de soluționare a diferendelor.

Sondajul mai atrage atenţia şi asupra unei alte părobleme sensibile: două din zece persoane intervievate nu au putut alege cea mai ieftină opțiune la achiziționarea unui televizor cu ecran plat. Numai 58 % au putut citi corect o etichetă cu ingrediente și 18 % nu au putut identifica data expirării.

Majoritatea consumatorilor nu îşi cunoştea drepturile cum ar fi acela ca un produs defect să fie reparat, rambursat sau înlocuit timp de 18 luni de la achiziție, dreptul de a anula un contract de servicii financiare online timp de 14 zile dacă se răzgândesc sau dacă găsesc o ofertă mai bună sau dreptul de a anula un contract cu un agent de vânzare la domiciliu.

Sondajul a fost realizat anul trecut în rândul statelor comunitare plus Islanda și Norvegia. Au fost chestionaţi aproape 60 de mii de consumatori.

Comisarul European pentru protecția consumatorului,  John Dalli, spune că rezultate îngrijorătoare ale eurobarometrului arată că "un număr semnificativ de consumatori sunt potențial vulnerabili la fraude, înșelătorii, vânzări sub presiune și nu știu că își pot reconsidera opțiunile și că pot evita achizițiile inutile.Atunci când consumatorii nu pot face alegeri cu ușurință și nu pot evita daunele, nu suferă numai ei ci și întreprinderile oneste, inovatoare, care reprezintă motorul dezvoltării” a concluzionat John Dalli.

Prin urmare, el a recunoscut că "va trebui să se țină cont de aceste rezultate dacă dorim să-i ajutăm pe consumatori într-o piață tot mai complexă și în condițiile supraîncărcării cu informație.”