Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Raed Arafat: Aspectul cu autorităţile locale e foarte clar în actuala lege. Nu se justifică modificarea legii în baza acestui argument.

raed-arafat.jpg

Raed Arafat

În intervenţia de la Realitatea TV, preşedintele Traian Băsescu îl acuza pe Raed Arafat că respinge intrarea privaţilor în sistemul de urgenţă şi că astfel blochează atragerea de fonduri noi în sănătate. La conferinţa de miercuri de la Cotroceni, Băsescu a argumentat altfel: de fapt, spunea preşedintele, e vorba mai degrabă de atragerea de finanţare de la autorităţile locale, care în opinia şefului statului nu ar fi posibilă în legea actuală. Într-un interviu acordat RFI, doctorul Arafat respinge această ipoteză şi demonstrează că implicarea autoritălor locale nu este deloc o chestiune nouă.

Raed Arafat la RFI:

Eu nu vreau să discut în contextul a cine a vorbit, ci vreau să discut în contextul ideilor şi al datelor care se dau.

În primul rând, haideţi să clarificăm un lucru: nimeni nu a zis niciodată că mie mi-e frică că privatizăm SMURD-ul sau ambulanţa. Nu aici este problema. A fost vorba că asistenţa medicală de urgenţă publică va ajunge în mâna sectorului comercial pe parcursul anilor încet încet. Asta este discuţia de la care a pornit. Nimeni n-a zis că legea asta privatizează SMURD-ul. Riscul pe care noi îl vedeam, nu numai eu, suntem mai mulţi colegi, este diminuarea sectorului public în favoarea sectorului privat în acordarea asistenţei de urgenţă publice.

Actuala lege permite următoarele lucruri:

  1. Permitea privatului să participe până la acordarea inclusiv a asistenţei medicale de urgenţă în regim privat pe bani de asigurări private, pe bani direct plătiţi de client sau pe bani de contracte de la firme care au contracte direct cu furnizori privaţi de asistenţă medicală care includ şi pachete pe ambulanţă.
  2. Accesul privatului către fondurile publice pentru o parte din sistemul de asistenţă medicală de urgenţă şi astea sunt consultaţiile de urgenţă şi transportul – care alcătuiesc o pondere importantă din activitatea serviciului de ambulanţă.
  3. Chestiunea cu autorităţile publice locale este trecută acolo şi de altfel există la momentul actual echipaje, chiar echipaje SMURD care aparţin autorităţilor locale, dar care conform legii actuale sunt în subordinea ISU şi a structurii SMURD care este coordonată de ISU pentru că, exact conform unor recomandări din 2007 ale comisiei de audit care a fost în România şi care a fost condusă de oameni de mare experienţă chiar din Franţa, recomandarea a fost că sistemul trebuie să fie coordonat central şi coordonat de o singură instituţie şi aceasta clar este ISU.

Aşa că inclusiv aspectul cu autorităţile locale, în actuala lege este foarte clar şi chiar în definiţia SMURD spune clar că el se regăseşte şi în cadrul autorităţilor publice locale şi chiar că autorităţile publice locale pot interveni ca sursă de finanţare şi a SMURD şi a serviciului de ambulanţă.

Exemple:

În anul 2011 s-au repartizat circa 200 şi ceva de ambulanţe către serviciile de ambulanţă şi SMURD. Un singur judeţ nu a primit nicio ambulanţă nouă pentru că toate ambulanţele lui sunt noi, după anul 2007. Acesta este judeţul Braşov. La SMURD nu aveau nevoie de maşini, iar la Ambulanţă, Consiliul Judeţean s-a implicat şi a cumpărat maşini.

La Iaşi: acum vreo 3-4 ani, CJ Iaşi de atunci, nu actualul, şi cu primăria Iaşi au achiziţionat ambulanţe de la Consiliul Judeţean, le-au pus în tot judeţul şi în municipiul Iaşi ca după aceasta o parte din cele care sunt la autorităţile locale să se închidă inclusiv prin anumite presiuni exercitate acolo asupra primarilor şi în ideea că CJ nu poate finanţa când într-adevăr avea cum să finanţeze.

Mureş: Consiliul Judeţean şi cu primăria au cumpărat ambulanţe pentru SMURD.

Bucureşti: Primăria sectorului 1, dacă nu greşesc, a cumpărat maşini de urgenţă pentru SMURD şi chiar maşini de pompieri pentru pompieri.

Deci aceste lucruri, legislaţia actuală le permite. Nu se justifică în baza acestor lucruri o modificare radicală a viziunii dezvoltării sistemului de urgenţă şi a legislaţiei actuale care există.

Declaraţiile lui Traian Băsescu din conferinţa de presă de la Palatul Cotroceni:

  • A venit timpul ca, dupa transferul spitalelor catre consiliile judetene, in masura in care vor sa cumpere mai putine panselute si mai multe salvari, administratiile locale sa contribuie si ele la imbunatatirea serviciilor de ambulanta. E o diferenta uriasa intre marile orase si ce se intampla in mediul rural.
  • De aceea cred ca legea, deschizand posibilitatea ca primariile si CJ sa fie parte a sistemelor de ambulanta, nu face nimic rau.
  • Am convingerea ca alesii locali, imediat ce va aparea legea, isi vor schimba putin prioritatile de cheltuieli. Vor cumpara ambulante si le vor amplasa in sediile de comune, pentru ca ambulantele sa nu mai plece din capitala de judet si, pana ajunge, sa se produca irecuperabilul.
  • Cred ca nu avem de ce sa ne suparam daca administratiile locale, care detin spitale acum, vor accepta sa devina contributoare la sistemul de ambulanta. Ideea principala e indreptata spre posibilitatea ca la nivelul CJ sa fie cumparate ambulante care sa fie pozitionate in mediul rural. Toata lumea vede la TV ce e pe drumurile nationale si in marile orase. Va rog sa va intrebati ce e in mediul rural si cate vieti se pierd.