Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Marea Britanie: Crima organizată din România se implică în furtul de metale

marea-britanie-crima-organizata-romania-se-implica-furtul-metale.jpg

Infractorii români din Marea Britanie s-au reprofilat: fură metale.

Poliţia din Marea Britanie combate ceea poate fi considerată o epidemie a furturilor de metale, în care sunt implicate bande de crimă organizată din România.

Corespondentul RFI la Londra, Petru Clej

Efectele acestor furturi sunt dramatice, ducând la suspendarea unor trenuri, întreruperea comunicațiilor și chiar periclitarea siguranței persoanelor.

Polițiștii urmăresc sute de hoți proveniți din România care fură cabluri, majoritatea din cupru, de la liniile ferate, telefoane, rețele de electricitate sau chiar tablă de pe acoperișuri, cum a fost cazul unui monument memorial de război de la Birmingham.

Situația este atât de serioasă, încât Poliția Britanică a Transporturilor (BTP) a lansat o operațiune specială denumită Operațiunea Leopard.

Detectivul sergent Chris Hearn, șeful departamentului furturi de metal din BTP, declara duminicalului Sunday Times că bandele românești care stau la originea acestor infracțiuni sunt bazate în Marea Britanie.

"Ei au stat la originea cerșetoriilor de pe stradă și a altor activități infracționale și văd aceasta ca pe o nouă ocazie de a face bani", spune sergentul Hearn, citat de Sunday Times.

 

Stimulaţi de scumpirea metalelor

 

Bandele implicate în rețele de cerșit, furturi sau de fraudă cu alocații sociale au fost foarte active până de curând și erau originare în bună măsură din localitatea Țăndărei, traficând copii din familii de romi.

Acum, după ce Poliția a alocat resurse timp de mai mulți ani combaterii acestor infracțiuni de crimă organizată, bandele din România s-au mutat la furtul de metale, încurajate și de explozia prețului la cupru, zinc, fier și altele, pe care pot lua bani frumoși de la companiile care se ocupă cu reciclarea.

Ca urmare, numărul de furturi de cabluri electrice de la rețelele de cale ferată s-a mărit de peste patru ori, de la 622 în 2006, la 2.765 în 2010. Anul acesta, doar între aprilie și octombrie, au fost înregistrate 1.602 furturi, având ca rezultat anularea a aproape 2.000 de trenuri, provocând pagube de 8,5 milioane de lire sterline.

Mai multe organizații, printre care Network Rail–compania publică responsabilă de infrastructura feroviară–British Telecom (BT), Asociația Rețelelor Energetice și Asociația Autorităților Locale au propus măsuri de control al tranzacțiilor cu metale vechi, estimând costul potențial pentru economia britanică al acestor furturi la un miliard de lire sterline.

În afară de aceasta, uneori chiar și hoții își pun viața în pericol. Sunday Times relatează despre un bărbat, presupus a proveni din Europa de Est, care este în spital într-o stare critică, în urma unei explozii la o substație electrică de transformare din centrul Angliei, produse în timp ce încerca să fure cabluri de cupru.

Situația a ajuns și în atenția parlamentarilor. Deputatul Partidului Conservator, de guvernământ, Andrew Bridgen, a inițiat o moțiune, semnată de 72 de parlamentari, prin care cere înăsprirea pedepselor pentru hoții de metale.

Această moțiune se bucură și de sprijinul companiei, BT care a  suferit pierderi importante, în sute de incidente, când întregi localități din mediul rural au fost deconectate de la rețeaua de telefonie și Internet.

Directorul responsabil cu securitatea la BT, Luke Beeson, spune că adeseori hoții operează în dube deghizate și îmbrăcați în uniforme, pentru a nu crea suspiciune.

 
Londra, Petru Clej, despre românii care fură metale în Marea Britanie