Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Mii de școli private cu 1$ pe saptămână

Școlile private se înmulțesc pe zi ce trece în țările în curs de dezvoltare din Africa, sudul Asiei și Orientul Mijlociu. Asta nu pentru că populația s-a îmbogățit brusc, arată o analiză recentă a The Economist, ci pentru că sunt prea puține școli de stat, iar standardul acestora e slab. Într-o mahala din Kenya, de exemplu, la jumătate de milion de oameni sunt  doar 4 școli de stat și 120 de școli private. Taxa de studii este foarte mică la învățământul privat, doar un dolar pe săptămână. Cu toate acestea, puternicele sindicate ale profesorilor se opun învățământului privat.

 

Pe partea cealaltă de autostradă, dincolo de peluzele de la Muthaiga Country Club din Nairobi, se întinde Mathare, o mahala care ține cât vezi cu ochii. Aici nu sunt străzi asfaltate sau canalizare, însă apar pe zi ce trece, tot mai multe săli de clasă. Și asta nu pentru că guvernul kenian a început să investească în educația populației de jumătate de milion de suflete a magalalei la care există 4 școli de stat, ci pentru că aici se deschid școli private. Mahalaua Mathare are 120 de școli private.

 

Scenariul se repetă peste tot în Africa, Orientul Mijlociu și sudul Asiei. Eșecul guvernelor de a oferi copiilor o educație decentă, a dus la inflorirea școlilor private unde un loc costă un dolar pe săptămână. Milioanele de părinți care își trimit copiii în aceste școli sunt foarte încântați de soluție, însă guvernele și ONG-urile consideră că învățământul privat trebuie discurajat sau regularizat de manieră fermă. Această din urmă atitudine trebuie să se schimbe, spune the Economist.

 

Nivelul de educație în majoritatea țărilor în curs de dezvoltare este de-a dreptul șocant. Jumătate din copiii din Asia de Sud și o treime din copiii africani care au teminat patru clase, nu știu să citească corect. Majoritatea guvernelor au promis să ofere educație primară universală și să încurajeze educația secundară, dar chiar și acolo unde există școli private, acestea dau greș. Un studiu făcut pe școlile indiene, a arătat cu un sfert din profesori nu erau la școală. Chiului profesorilor se ridică la 15-25% în Africa, potrivit unui raport al Băncii Mondiale. Pakistanul a descoperit recent că 8.000 de școli publice pur și simplu nu există nicăieri, iar asta înseamnă 17% din total. Siera Leone a descoperit la rândul său, 6.000 de profesori fantomă, adică o cincime din profesorii salariați ai țării sunt dascăli doar cu munele și pentru salariu. Nu învață pe nimeni nimic.

 

Puternicele sindicate ale profesorilor reprezintă o parte a problemei. Ei consideră adesea slujba de profesor drept o moștenire ereditară, bugetul educației statului drept o vacă de muls permanent și orice încercare de monitorizare a activității drept o intruziune. Sindicatele pot fi dușmani de temut, așa că guvernele îi lasă în pace pe profesorii de la stat să conducă școlile cum vor. Sindicatele nu iubesc școlile private pentru că nu plătesc la fel de bine ca guvernul. Apoi, politicienii cred că educația e treaba statului. Chiar raportorul Națiunilor Unite pentru educație, Kishore Singh a spus că “educația pentru profit nu trebuie încurajată pentru a salva scopul nobil al edicației.”

 

Și cu toate acestea, eșecul sistemului de stat combinat cu evoluția pieței muncii de la slujbe de agricultori la slujbe mai sofisticate, a cauzat acest boom al școlilor private. Potrivit Băncii Mondiale, în țările în curs de dezvoltare, o cincime din copii merg la școli private, de două ori mai mult ca acum 20 de ani.

 

Atitudinea de descurajare a școlilor private dăunază în primul rând copiilor. Boom-ul acesta al educației este o veste excelentă pentru țările în chestine, din trei motive:

 

În primul rând, aduce bani, nu numai de la părinți, dar și de la investitori. Majoritatea școlilor private sunt operate de persoane particilare care încasează câțiva dolari pe lună, însă lanțuri de școli au început să apară. Bridge International Academies, de exemplu, are 400 de grădinițe și școli private în Kenya și Uganda unde copiii învață în condiții standardizate, nu în spații care arată ca niște containere de transport. Mark Zukerberg, fondatorul Facebook, Bill Gates și the International Finance Corporation – brațul Băncii Mondiale din sectorul privat sunt printre investitori.

 

În al doilea rând, la școlile private se învață mai bine, iar copiii au rezultate mai bune. Un studiu făcut pe copiii din Sudul Indiei, arată că școlarii de la privat se descurcă mai bine la engleză și hindu decât cei de la stat. Nu în ultimul rând, școlile private aduc inovație. Bridges le dă profesorilor tablete pe care acești le folosesc la predat, dar care servesc și pentru monitorizarea activității lor.