Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Europa, dezarmată (și) în fața rețelelor de traficanți ?

migranti_europa_1_turcia.jpg

Rețelele de traficanți de persoane au câștiguri de milioane de euro
Rețelele de traficanți de persoane au câștiguri de milioane de euro
Image source: 
Reuters

Tragedia din Austria, unde zeci de oameni au murit asfixiați într-un camion, arată o altă problemă: afluxul masiv de migranți spre Europa declanșează apetitul rețelelor de traficanți. Acestea sunt bine organizate și au devenit un fel de multinaționale.

Unul dintre locurile cele mai vizibile pentru rețelele de traficanți este în Franța, la Calais, la intrarea în tunelul de sub Canalul Mânecii.

În ultimele luni, polițiștii francezi au reușit să anihileze șapte rețele albaneze de trafic de persoane. Fiecare avusese venituri cuprinse între 700 de mii și două milioane de euro. Nu mai puțin de 1.500 de oameni au fost arestați în Franța de la începutul anului în legătură cu traficul de persoane, dar polițiștilor le e greu să pună mâna pe banii proveniți din astfel de activități ilegale. Și asta pentru că majoritatea sumelor e încasată la începutul călătoriei, departe de Franța sau de alte țări europene bogate.

Polițiștii dispun de o hartă destul de clară a felului în care funcționează rețelele de traficanți. Dacă acum câțiva ani, fiecare lucra cu migranți din țara lui, astăzi rețelele au devenit întreprinderi criminale internaționale. În aceeași rețea poți întâlni traficanți pakistanezi, afgani, irakieni sau vietamezi.

Tarife pentru toată lumea

Cât costă să treci însă din Franța în Marea Britanie cu sprijinul unei rețele de traficanți? Filierele asiatice, cum ar fi cea chinezească sau vietnameză, sunt foarte structurate și propun chiar servicii VIP: cazare la hotel la Calais, apoi trecerea frontierei în cabina unui TIR alături de șofer. Mai mult, primești și garanția că dacă eșuezi prima oară, rețeaua te va ajuta până vei reuși să ajungi în țara dorită. Pentru asta, candidații plătesc între zece și douăzeci de mii de euro, dar ajung în Marea Britanie în condiții deosebite. ”Una dintre mașinile pe care le-am confiscat recent și care era folosită pentru trafic era un Jaguar cu interior de piele”, mărturisește un primar local într-un interviu pentru Liberation.

Mult mai puțin structurate sunt filierele africane. Cei mai mulți dintre eritreeni, de exemplu, folosesc mai multe filiere - una care îi duce până în Europa, asta însemnând și o traversare îngrozitoare a Mediteranei, apoi o filieră până în Franța și o treia până în Marea Britanie. Costă mult și nu ești sigur că ajungi la destinația dorită.

Când ești la Calais, tarifele sunt și ele de mai multe feluri. Pentru 1.500 de euro de exemplu, ești urcat într-un camion sau într-o mașină, cu complicitatea șoferului. În iunie, un cetățean român a fost prins transportând astfel doi albanezi în portbagajul mașinii sale.

Mai multe garduri = mai mulți traficanți

Tariful cel mai mic este de 500 de euro. Pentru acești bani ai acces la o parcare controlată de o rețea de traficanți unde camioanele staționează în timpul nopții. Fiecare se urcă dacă poate și cum poate într-unul dintre camioane. În fine, există și cei care nu au nici un ban și care încearcă să se agațe și ei de câte o remorcă. Aceștia sunt cei mai expuși accidentelor, unele, chiar mortale.

Potrivit asociațiilor de apărare a drepturilor omului, barierele ridicate în calea celor care vor să ajungă în Occident nu fac decât să crească forța rețelelor de traficanți. Cu cât vor există mai multe garduri de sârmă ghimpată și obstacole de tot felul, cu atât traficanții vor avea de câștigat.

1495