Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Două condiţii pentru a atrage mai mulţi turişti în România. "Am putea dubla numărul de vizitatori străini"

România este preponderent o destinaţie de turism de afaceri. Iată ce spune la RFI consultantul în turism, Traian Bădulescu. El comentează ultimele date de la Institutul Naţional de Statistică, potrivit căruia România a fost vizitată în primele nouă luni ale acestui an de 1,75 milioane de turişti străini. Traian Bădulescu crede că în câţiva ani, "dacă ar exista o promovare mai agresivă şi conexiuni de transport mai bune, s-ar putea dubla numărul de turişti".

Traian Bădulescu: Ţinând cont că anul trecut, potrivit INS, au fost aproape două milioane de turişti străini în România, e o cifră bună, care la prima vedere indică o creştere (...). Oricum, în ultimii ani am avut o creştere a numărului de turişti, dar din păcate o creştere timidă, o creştere medie anuală cam de 10%, dar potenţialul este mult-mult mai mare.

 

Rep.: Apropo de acest potenţial, România are de oferit şi litoral şi munte şi Deltă şi cluburi de noapte şi evenimente culturale, până şi servicii stomatologice mai ieftine decât în alte ţări. În aceste condiţii, ce număr de turişti ar trebui să aibă o ţară cu un asemenea potenţial?

T.B.: Când estimăm, ne gândim şi la capacitatea de cazare a ţării. Din păcate, gradul de ocupare anual atât cu români, cât şi cu străini e undeva la 30%, gradul de ocupare a tuturor structurilor de cazare. Eu cred că în câţiva ani, dacă am face o promovare mai agresivă şi dacă ar exista conexiuni de transport mai bune, în special transport aerian, s-ar putea dubla numărul de turişti, cel puţin.

 

Rep.: Putem spune că în clipa de faţă, România este o destinaţie de business, în special? Potrivit INS, cei mai mulţi turişti străini au venit în ţară pentru afaceri, congrese şi târguri.

T.B.: Da, e o realitate. Din păcate sau nu, contează foarte mult şi turismul de afaceri şi de evenimente. E o destinaţie mai ales de business şi se vede şi după numărul de înnoptări ale turiştilor care vin în România, în medie sunt două-trei înnoptări. Partea de business e bine că se dezvoltă. Din păcate, încă suntem în urmă la partea de leisure, la partea în care străinii vin în special pentru destinaţia turistică România. Avem exemple că se poate. De pildă, dinspre Israel anul trecut au venit 33 de mii de turişti, aduşi de un tour-operator de acolo, special pentru destinaţia România, pentru litoral, pentru Bucureşti, pentru că a fost promovată acolo destinaţia România de către acel tour-operator, care a reuşit şi să asigure o conexiune aeriană. Turistul străin ca să vină are nevoie de zbor direct. Vă dau un exemplu: dacă un turist străin e interesat de vestul României, de o staţiune precum Băile Felix, de un oraş foarte frumos precum Oradea, nu are la ora actuală cu ce să ajungă, decât pe un aeroport mai îndepărtat, precum Timişoara sau Cluj sau cu automobilul.

 

Rep.: Turiştii străini sosiţi în România în primele nouă luni au cheltuit cam cinci sute de euro de persoană. E mult, e puţin?

T.B.: Nu este chiar o sumă extraordinară, nu e nici puţin. Din păcate, în România, nu ştim încă să determinăm turistul să cheltuiască mult şi extra-pachet turistic, în afara cazării, a serviciilor de masă şi a transportului. E nevoie de circuite opţionale, e nevoie de artizanat, e nevoie de shopping, cât mai multe evenimente.

 

Rep.: E de presupus că turistul asociază destinaţia unde vrea să ajungă, cu ceva anume. De exemplu, Grecia, Turcia şi Bulgaria sunt asociate cu litoralul, în special, iar Franţa, Germania şi Italia cu turismul cultural. România cu ce o asociezi?

T.B.: Da, este o întrebare foarte bună. Dacă stăm să ne gândim, brandul actual al României, brandul turistic inspiră natură bine prezervată, inspiră istorie, dacă ne gândim şi la munţii Carpaţi. În general, turistul străin trebuie atras pe partea de turism cultural, vine pe partea de turism cultural, aici mă refer la vizite, la circuite. Pe partea de sejururi, poate să vină de orice fel ar fi, avem preţuri foarte bune, competitive. Când mă gândesc la sejururi, mă gândesc atât la sejururi în staţiunile balneo-climaterice, unde avem un potenţial enorm, teoretic o treime din potenţialul Europei. Apoi, avem, deşi nu vin încă mulţi turişti străini, decât de pe anumite pieţe, avem litoral, avem staţiuni montane şi avem foarte multe oraşe istorice. Eu cred că România, prin oraşele pe care le are, ar putea fi şi o destinaţie de city-break.

 
Traian Bădulescu, despre turiştii străini în primele nouă luni din 2015