Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Expert: "Reforma în educaţie nu a fost consecventă". Unde au greşit sindicatele şi unde a eşuat Guvernul?

Reforma în educaţie a început încă din anii '90, dar ritmul este mult prea lent în raport cu aşteptările angajaţilor din sistem. O spune la RFI Eugen Palade, expert la Centrul Educaţia 2000+. El crede că profesorii au tot dreptul să iasă în stradă, dar consideră că sindicatele au avut de-a lungul timpului o atitudine duplicitară.

Eugen Palade declară că reforma în educaţie face paşi timizi: "După umila mea părere, reforma în învăţământ a început de foarte multă vreme, cu paşi timizi, e adevărat, de prin 1990. Problema este că reforma aşa cum am aplicat-o noi nu a fost consecventă cu ea însăşi, am afirmat nişte principii pe care nu le-am aplicat, nu le-am dus până la capăt. Sindicatele, în fine, au avut o poziţie relativ duplicitară, aş îndrăzni să spun, în raport cu această reformă şi mai ales cu diverse componente ale reformei, precum descentralizarea. Trebuie făcută o deosebire între dreptul sindicatelor de a protesta şi posibilităţile reale pe care le are Guvernul de a satisface revendicările respective".

"Tendinţa noastră este să aruncăm de obicei vina pe sindicate. Lucrurile nu stau neapărat aşa, pentru că politicienii au partea lor de vină fără doar şi poate şi când spun asta mă gândesc de exemplu la faptul că a fost introdusă în legea educaţiei, în diverse alte documente de politici publice ideea alocării unui procent de 6% din PIB pentru educaţie. Tot politicienii au vorbit despre educaţie ca o prioritate naţională", subliniază expertul.

Se poate face o reformă fără 6% din PIB pentru educaţie? "O reformă se poate face, fără îndoială. A existat un precedent şi mă gândesc la ultimii doi ani ai Guvernului Tăriceanu, când educaţiei i-au fost alocaţi foarte mulţi bani, pentru că existau foarte mulţi bani în buget pe vremea aceea şi anume aproape 4%, nu mai ţin minte exact cifra. Eu lucram în interiorul sistemului, deci cunosc foarte bine situaţia. Nu au ştiut ce să facă cu banii, şcolile, managementul, nu au ştiut ce să facă cu banii, au tras de ei într-un mod înfiorător. Deci problema nu este că avem 6% sau 4% sau 5%. Problema este să avem o perspectivă foarte clară asupra modului în care aceşti bani ar trebui să fie utilizaţi, să avem proiecte foarte bine fundamentate", explică Eugen Palade.