Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Genius Travel își declară insolvența. Clienții nu mai pot pleca în vacanță. Cum reacționează autoritățile?

bondi_beach.jpg

Image source: 
en.wikipedia.org

Agenția de Turism Genius Travel și-a anunțat insolvența și și-a informat clienții, prin email, că vacanțele plătite nu vor mai putea fi onorate.Comunicarea Asociației Naționale a Agențiilor de Turism cu reprezentanții Genius Travel a fost extrem de dificlă, spune, la RFI, Gabriela Peșeț, purtător de cuvânt.  Ea precizează totodată că reprezentanții Genius Travel ar fi transmis mesaje contradictorii și  i-ar fi indus în eroare pe cei de la ANAT.

Update:  Un grup de cilenți păgubiți a protestat miercuri în fața sediului agenției de turism. Mai mulți clienți au anunțat că au depus deja plângeri penale împotriva reprezentanților agenției. Autoritatea Naţională pentru Turism a mers în control la sediul Genius Travel, agenția de turism care și-a anunțat insolvența și și-a informat clienții, prin email, că vacanțele plătite nu vor mai putea fi onorate. "Ca urmare a controlului efectuat s-a constatat că agenția de turism nu mai funcționează la sediul pentru care s-a emis licență de turism", transmit reprezentanții ANT, cei care autorizează agențiile de turism.

 

Reacția ANAT

ANAT nu poate face altceva decât să trateze fiecare sesizare primită  în mod individual și le recomandă celor păgubiți să se adreseze firmei de asigurări care avea contract cu Genius Travel:

Gabriela Peșeț: Comunicarea ANAT cu reprezentanții Genius Travel a fost extrem de dificilă. Vineri am fost asaltați de mesaje din partea turiștilor Genius Travel care ne informau despre un mesaj primit de la agenție în care își declara starea de insolvență. Am cerut explicații de îndată reprezentanților Genius Travel . N-am primit niciun fel de răspuns. Abia sâmbătă, la o zi după ce crease o panică în rândul turiștilor, prin telefon ni s-au dat niște explicații pe care la vremea respectivă le-am crezut, crezând că Genius Travel e un membru de bună credință. Situația ne-a dat peste cap efectiv marți dimineață, când am constatat că primisem sâmbătă la telefon informații eronate. Mincinoase. Printr-un alt mesaj, identic cu cel de vineri, marți, Genius Travel își anunța turiștii din nou despre starea de insolvență și că va depune un dosar în acest sens, la Tribunal, pe 19 august.

Reporter: De marți ați mai reușit să comunicați cu cei de acolo?

G.P.: I s-au cerut, din nou, explicații. Nu avem niciun răspuns din partea lor. Practic ANAT a început procedura de excludere din Asociația pentru crearea de prejudicii morale.

Rep.: Care este responsabilitatea ANAT în această situație?

G.P.: De ce considerați că ANAT are vreo responsabilitate?  Are responsabilitatea de a informa turiștii. A cerut informații imediat ce a aflat că există o situație neplăcută cu Genius Travel agenției, în încercarea de a da informații prompte și corecte turiștilor care s-au adresat Asociației. În acest moment răspundem punctual fiecărei, fiecărei plângeri care vine la ANAT. Am sfătuit turiștii să încerce să-și recupereze banii depunând un dosar la firma de asigurări care a asigurat Genius Travel.

Rep.: Aveți date, cam câți oameni au rămas pe dinafară? Și-au plătit concediul și stau acum și se uită la televizor?

G.P.: Din informațiile pe care am reușit să le avem sâmbătă de la Genius Travel, se punea problema de 50 de turiști care trebuiau să plece în vacanțe sâmbătă și-au și plecat. Pentru zilele următoare nu ne-a mai fost dată niciun fel de informare. În momentul acesta ANAT îi sfătuiește, pentru a-și recupera prejudiciul, să se ducă spre firma de asigurare.  Genius Travel are o poliță valabilă până în 2017. Suma asigurată este cea mai mică, 10 mii de dolari. Nu pot fi despăgubiți toți. Din momentul în care Genius Travel va depune o cerere de insolvență și Tribunalul o va accepta, va fi numit un administrator judiciar care va stabili, uitându-se în situația financiară a lui Genius Travel, ce e de făcut. În situația în care nu-i închide activitatea, ci propune un plan de redresare, probabil, cu țârâita, turiștii își vor obține contravaloarea pachetelor achitate.

Rep.: Încheierea unei poliție de asigurare e una din condițiile-cheie pe care le solicită Autoritatea de Turism. E posibil ca după acest caz să aveți un dialog cu cei de la Autoritatea de Turism, în ideea în care acel plafon minim de 10 mii de dolari ar trebui revizuit?

G.P.:  ANAT face de mai mult timp demersuri pentru a schimba legislația actuală referitoare la asigurarea pachetelor turistice. Avem și o presiune din partea Comisiei Europene să facem cât mai rapid lucrul acesta. Vă dați seama că situația de acum ne servește să fim și mai activi și mai vocali în a rezolva problema respectivă.  Soluția pe care o propune ANAT în acest moment ar fi înființarea unui fond privat de garantare a pachetelor achitate de turiști. Vom vedea în perioada următoare, în funcție de discuțiile pe care o să le avem cu Autoritatea Națională pentru Turism ce soluție se va adopta.

Ascultă AICI interviul cu Gabriela Peșeț: 

 

Reacția Protecției Consumatorilor

Și inspectorii ANPC au mers în control, dar au găsit sediul Genius Travel... închis. Într-o astfel de situație  ANPC poate doar informa, amenda  și eventual face adrese către alte instituții, explică directorul Autoritățiii. Obiectivul primordial e ca turiștii să beneficieze de recuperarea banilor, mai spune Marcel Bogdan Pandelică:

Marcel Bogdan Pandelică: Au fost depuse 20 de reclamații. Cinci dintre ele au fost legate de condițiile de cazare care nu corespundeau confrom contractului. Iar 15 dintre acestea sunt legate de imposibilitatea turiștilor de a beneficia de vacanța plătită. O echipă de-a noastră a fost în control la sediul agenției de turism. Sediul este închis. Culoarul nostru de competență este legat de partea de informare, de partea de respectare a condițiilor contractuale. Vedem dacă sunt depășite aceste limite. Am direcționat o parte dintre reclamații către Autoritatea Națională pentru Turism. Am făcut adrese și către instituția de Investigare a Fraudelor și către Poliție, pentru că aici discutăm despre o vacanță plătită și neonorată. Împreună cu celelalte instituții încercăm să găsim soluții de rezolvare a reclamațiilor.

Ascultă AICI precizările făcute de președintele ANPC:      

Nu este primul caz de acest fel

Nu ar fi pentru prima dată când ANPC s-ar confrunta cu astfel de cazuri, spune, la RFI, fostul președinte ANPC Constantin Cerbulescu:

Constantin Cerbulescu:  Păi ce poate să facă decât, dacă primește sesizări, să verifice și să vadă contractul pe care l-au semnat oamenii? Să-i amendeze, în primul rând asta. Dar ANAT-ul este cel care trebuie să intervină în toată această dispută.  Au mai fost situații de genul ăsta. Au mai fost agenții....

Reporter: Și cum a fost gestionată situația?

C.C.:  Unele dintre agenții au returnat banii oamenilor, altele pur și simplu au dispărut și au fost date pe mâna organelor de cercetare, fie verificați de cei de la Poliție, de Procuratură.Au fost situații multiple din punctul ăsta de vedere și de multe ori am atras atenția ca atunci când, eu știu, se doresc asemenea servicii, să se facă o cercetare corectă din punct de vedere al posibilității oamenilor de a-și petrece vacanțele. Adică să vadă dacă este o agenție serioasă, dacă au mai existat asemenea situații. Nu se poate să ne batem joc de un consumator care dă niște bani și tu dispari după aceea.