Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Patru din zece tineri români nu înțeleg ce citesc. Expert: Școala nu poate face totul

Patru din zece elevi români de 15 ani sunt analfabeți funcțional, relevă un studiu făcut de Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale.  Aceasta însemană, explică specialiștii, că nu înțeleg ce citesc și nu sunt capabili să pună în practică sau să interconecteze informațiile dintr-un text. În Europa, media este de 20%, cu perspective de coborâre spre 15%, în 2020.

Este o situație căreia autoritățile Române abia acum încep să-i dea atenție, explică, pentru RFI, expertul în Educație Robert Santa . Cauzele pornesc atât din școli și de la modul de predare, cât și de acasă, din familile, crede Robert Santa. Iar remedierea acestor probleme nu se poate face peste noapte, adaugă exepertul în educație:

"Analfabetismul funcțional se referă la capacitatea lor de a utiliza acele competențe de scriere și citire pentru a înțelege diverse texte, pentru a putea să comunice în scris într-un mod eficient și efectiv și pentru a putea să folosească competențele de scriere și citire în viața de zi cu zi..."

"Au început să apară diverse semne care arată că modul în care tinerii care folosesc competențele de alfabetizare pe care le-au dobândit la școală nu sunt defapt adecvate pentru a le permite să se integreze cu succes în societate și în câmpul muncii. O parte din probleme clar provin din sistemul de școlarizare, mai ales din faptul că nu există mijloace de suport sau programe care încearcă să ofere sprijin suplimentar tinerilor din medii dezavantajate sau din familii care au resurse insuficiente. Contează foarte mult și mediul de acasă. Există un rol important al familiei, de exemplu. Dacă încurajează sau nu lectura. Sau dacă încurajează tinerii să citească în afara timpului petrecut la școală. Acest lucru poate să aibă un impact semnificativ. În mod real, școala nu poate face totul. Necesită o schimbare a abordărilor pedagogice și propabil că va lua timp."

 

 
Ascultă AICI interviul cu Robert Santa: