Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Urmările Dieselgate: Amenzi uriașe pentru producătorii care trișează. ONG european la RFI: Șansa de a schimba viitorul

emisii_auto.jpg

Image source: 
pixabay.com

Parlamentul European a votat pentru înăsprirea regulilor ce vizează omologarea noilor vehicule în Uniunea Europeană și pentru acordarea de puteri sporite Comsiei Europene, mai ales în ceea ce privește verificarea noxelor. Sunt decizii luate pe fundalul scandalului Dieselgate, care a scos la iveală trucarea de către Volkswagen a rezultatelor testelor de emisii poluante. Conform proiectului votat de eurodeputați, Bruxelles-ul va putea amenda în viitor producătorii cu până la 30 de mii de euro pentru fiecare mașină neconfromă cu legislația. 

Totodată, testările se vor face la laboratorul European de Cercetare din Italia. A fost respinsă însă crearea unei agenții independente de verificare, cerută insistent de activiștii pentru mediu.Votul din Parlamentul European are puterea să schimbe lucrurile în bine, spune, la RFI, Julia Poliscanova, manager la Transport&Environment, o organizație neguvernamentală internațională, cu sediul la Bruxelles. În Uniune există în continuare state dependente de industria auto și implicit un conflict de interese, însă acordarea de puteri sporite Comisiei, peste capul autorităților naționale, va elimina orice complicitate între guverne și producători, crede Julia Poliscanova: 

Julia Poliscanova: Suma de 30 de mii de euro este similară cu cea din legsilația americană. Este important că pentru prima dată asemenea atribuții sunt conferite Comisiei Europene, care va putea amenda producătorii auto la nivel european. Toți consumatorii europeni vor avea beneficii similare, ceea ce reprezintă un mare proges. 



Reporter: Statele membre vor trebui să finanțeze laboratoarele de testare. Se vorbea, după scandalul emisiilor, despre nevoia unei agenții europene independente de verificare. De ce nu s-a putut realiza acest proiect?

Julia Poliscanova: Votul a fost foarte strâns. Aproape jumătate din totalul eurodeputaților au susținut inițiativa. Cred că ea a fost într-un final respinsă pentru că exista îngrijorarea că o asemenea agenție ar crea, în contextual actual, un sentiment anti-european și ar aduce și mai multă birocrație.



Așadar nu a fost un vot împotriva testărilor independente (drept acordat Comisiei Europene), ci un vot împotriva unei împovărări suplimentare, a birocrației. Puterea de a facea ceea ce trebuia să facă o agenția independentă i-a fost încredințată Comisiei Europene. N-am pierdut nimic, doar forma în care se răspunde revendicărilor noastre s-a schimbat. 

Reporter: Dar dacă un stat membru decide să deschidă un laborator de testare și are , în același timp, pe teritoriul său o uzină importantă de producție auto? Nu se creează un conflict de interese?

Julia Poliscanova:  Statele membre nu vor trebui să creeze facilități noi de testare pentru că mijloacele tehnice de a face verificări déjà există. Ce nu avem însă este responsabilitatea statelor de a face teste. Și asta tocmai din motivul pe care l-ați menționat. Pentru că este un conflict de interese: dorința de a proteja un producător auto, tendința de a trata testele de emisii ca pe o afacere, în loc să fie protejată sănătatea cetățenilor. Dar, cum spuneam, rolul acesta de control va reveni Comisiei, care va putea dispune testări la laboratorul European de Cercetare din Italia. Vom avea așadar parte de verificări imparțiale, independent de voința statelor membre.  

Reporter: Insist însă. Observați în continuare discrepanțe între statele membre? Sunt țări central și est europene mult mai dependente de industria auto și contribuția sectorului la produsul intern brut.

Julia Poliscanova: Da. Credem în continuare că esența problemei Dieselgate este prizonieratul multor state membre și felul diferit de a se raporta la astfel de cazuri. Guvernele naționale decid ce pun mai presus: interesele de moment sau cele pe termen lung. Tocmai din această cauză reforma sistemului este vitală. Tocmai de aceea posibilitatea ca Bruxelles-ul să-I amendeze pe producători, peste capul statului membru, este importantă. Dacă se va merge până la capăt și va devein lege, va fi șansa să schimbăm cu adevărat lucrurile în bine. Și atunci vom putea spera într-un viitor fără scandaluri Dieselg gate, în care europenii vor respira în sfârșit aer curat.  

Reporter: E posibil și un viitor fără mașini diesel?

Julia Poliscanova:  Cred că toate reglementările și noile constrângeri, precum și avertismentele despre efectele nocive, vor face acest tip de automobile tot mai puțin atractiv pentru cumpărători. Apoi, va fi tot mai greu ca autoritățile naționale să-I mai  sprijine pe producători. Vedem déjà state care cresc nivelul taxelor impuse mașinilor diesel. Nu în ultimul rând, există și așa numita motorină curată. Însă costurile sunt foarte mari, iar producătorii nu vor dori să piardă bani. Toți acești factori vor face, în evaluarea noastră, ca dieselul să piardă teren masiv în următorul deceniu, în Europa.