Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


CNAIR va supraveghea șantierele din drone. Pro Infrastructura: Praf în ochi

drona.jpg

Image source: 
pixabay.com

Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere anunță că va face inspecții inopinate pe șantiere, cu ajutorul... dronelor. Două astfel de aparate ar urma să fie cumpărate în această vară, precizează reprezentanții CNAIR, citați de news.ro. Metoda ar urma să-i suprindă și să-i mobilizeze pe constructori.

Inițiativa este însă primită prost de organizațiile neguvernamentale de profil, care susțin că fac deja activitate de monitorizare  și trimit periodic informații către Minister. Printre ele și Pro Infrastructura, Asociație ce filmează șantierele atât din drone, cât și dintr-un avion ușor. ONG-ul consideră că autoritățile ar încerca de fapt să transfere imaginea defavorabilă către constructori, în loc să rezolve problemele birocratice grave care țin lucrările blocate, după cum afirmă la RFI Ionuț Ciurea, vicepreședinte și director executiv al asociației:

Ionuț Ciurea: Noi luăm act de această nouă atitudine a autorităților cu mare îngrijorare. Se pare că autoritățile încearcă să paseze responsabilitatea către constructori. Aceasta nu aparține constructorilor. Activitatea constructorilor este monitorizată aproape zilnic de către noi, și nu numai. Mai sunt și alte comunități care fac acest lucru. Deși observăm unele probleme cu mobilizarea unor constructori, în general, constatăm că problemele grave, cu adevărat importante, care frânează construirea de autostrăzi și căi ferate în România sunt responsabilitatea ministrului și a guvernului. 

Reporter: Spuneți că organizațiile neguvernamentale trimit periodic către minister date?

I.C: Noi avem aproape în fiecare zi poziții. În ultima perioadă, în fiecare zi, pe canalul nostru oficial de Facebook și pe forumul nostru, avem update-uri, fotografii de la sol postate de pasionații de infrastructură și poziții oficiale pe care le dăm zilnic. Nu credem că problema monitorizării este una reală. Este un fel de praf în ochi pe care autoritățile îl aruncă în opinia publică, astfel încât să ia atenția de la problemele care trebuie rezolvate de dumnealor și să ducă atenția într-un alt loc, spre constructori.

Rep: Este destul de spectaculos să filmezi din drone. Ministrul vorbește despre implementarea unei noi mentalități.

I.C: Este o cale foarte lungă de la dronă la mentalitate. În primul rând, ar fi interesant și util, ca atunci când vine vorba despre mentalitate, autoritățile să se uite la propria grădină, să se uite la felul în care atitudinea și rezultatele lor în ceea ce privește deblocarea proiectelor de infrastructură există în realitate. Există foarte multe licitații lansate în baza unor proiecte insuficient pregătite. Există foarte multe expropieri lipsă, avize, tot felul de acorduri, cum este acordul de mediu. Pe foarte multe proiecte despre care vorbesc domnii Grindeanu și Cuc nu există autorizație de construire.

Rep: Organizațiile neguvernamentale filmează cu ajutorul dronelor?

I.C: Da. Organizația noastră filmează cu drone și cu un avion ultra ușor. De asemenea, aproape zilnic avem update-uri de la câteva zeci de membri ai comunității noastre. Sunt pasionați. Nimeni nu face asta pentru bani. O facem din spirit civic și din pasiune. Vrem ca această țară să se dezvolte. Vrem o infrastructură de transport normală. 

Rep: Dincolo de drone, există un instrument pe care statul îl are. Dacă nu ți-ai îndeplinit clauzele contractuale plătești penalizări, iar dacă nu plătești penalizările îți este reziliat contractul. De ce nu este folosit, mai degrabă acest instrument și se aduce în prim plan o știre cu drone?

I.C: Ați pus punctul pe i. Există niște contracte foarte clare. Toate aceste contracte sunt destul de complexe, pe alocuri chiar foarte complexe, greu de înțeles. De multe ori, autoritățile nu își fac partea lor de obligații, stipulată foarte clar în cele mai multe contracte. Atunci constructorii și echipele lor de juriști au foarte multe motive plauzibile să dea statul în judecată și să ceară bani în plus pentru că au fost mobilizați, au angajat oameni, au închiriat utilaje, au închiriat sau au cumpărat terenuri pentru organizarea de șantiere. Într-un cuvânt, au avut costuri, ce le sunt imputate mai departe autorităților, adică nouă. Noi plătim pentru bâlba și incompetența autorităților. Dacă nu avem toate lucrurile birocratice puse la punct, nu putem spune că toți constructorii sunt răuvoitori și că trebuie să îi monitorizăm ca să se apuce de treabă. De fapt, ei sunt monitorizați. Noi îi monitorizăm aproape zilnic.