
Social
Sibyle Veil, un nou mandat de cinci ani la conducerea Radio France
radio_france.jpg

„Am o mulțime de idei și, mai presus de toate, o dorință uriașă de a-mi continua misiunea”, a afirmat aceasta luni, în timpul audierii în care s-a confruntat cu doi contracandidați: jurnalistul Florent Chatain și Maïa Wirgin, secretar general al Curtea de Conturi.
Doamna Veil era favorita, ca urmare a unui prim mandat încununat de audiențe record – în medie, 15,4 milioane de ascultători zilnic, anul trecut – pentru cele două posturi, France Inter și Franceinfo, printre primele trei posturi de radio cele mai ascultate în țară. Ea va rămâne la conducerea grupului până în 2028.
În comunicatul de presă de luni seară, Autoritatea franceză de Reglementare în domeniul comunicațiilor audiovizuale și numerice (Arcom) arată că „a ales să continue transformările întreprinse în ultimii ani, ale căror rezultate în ceea ce privește audiența, evoluțiile digitale și accesul la cultură sunt dovezi ale capacității de adaptare a companiei în raport cu societatea și cu aşteptările publicului”.
Această numire, însă, vine într-un context aparte: cel al incertitudinii financiare după eliminarea taxei de licență audiovizuală, promisiune de campanie făcută de Emmanuel Macron la începutul lunii august.
„Comando împotriva știrilor false”
Luni, în fața Arcom, doamna Veil, absolventă ENA, care s-a alăturat grupului în 2015, a prezentat un proiect intitulat „Noile generații”.
"Tinerii sunt cei care aduc schimbări majore în ceea ce privește societatea și cultura, schimbări care ajung să fie recunoscute și acceptate. Ceea ce înseamnă că dacă vom reuși să câștigăm această bătălie, vom reuși să le câștigăm pe toate celelalte", a afirmat ea.
Strategia abordată implică transformarea platformei digitale Radio France într-o „bibliotecă audio” gratuită și modernă, aducând la un loc și conținuturile audio ale serviciului public.
Un proces inițiat în 2020, în colaborare cu Arte, France Télévisions, France Médias Monde, Institutul Național al Audiovizualului (Ina), a declarat doamna Veil, care se gândește ca, prin parteneriatul cu aceste trei grupuri publice, să transforme franceinfo într-o „rețea socială”.
„Această alianță ne-ar transforma într-un fel de comando anti-fakenews”, a spus aceasta.
„Trebuie să punem accentul pe rețelele de socializare: astăzi pe TikTok, mâine, pe cea care va fi în trend”, a mai adăugat doamna Veil.
„Trebuie să luptăm contra informațiilor false chiar pe terenul lor, iar pentru a reuși acest lucru trebuie să consolidăm poziția mijloacelor noastre de informare”.
„De asemenea, trebuie să învățăm toate generațiile să se bazeze pe imparțialitate, cunoaștere, știință, în epoca subiectivității opiniei și a credințelor”, a pledat ea, propunând „să punem la dispoziție tuturor o universitate liberă a cunoașterii, să creăm cursuri și lecții atractive, sub formă de podcast”, și asta într-un moment în care neîncrederea în mass-media atinge cote record.
Despre viitorul grupului, ea a declarat că este împotriva ideii unei fuziuni majore în sectorul audiovizual public și a spus că dorește să cunoască proiectele statului înainte de a aplica pentru un al doilea mandat.
Provenind din aceeași promoție ENA ca și Emmanuel Macron, doamna Veil a fost consilier al lui Nicolas Sarkozy la Élysée, apoi s-a ocupat de reformarea instituției medicale publice AP-HP, înainte de a se alătura grupului Radio France în 2015.
Traducere de Adriana Petrescu după un articol publicat de France24